яну
фев
мар
апр
май
юни
юли
авг
сеп
окт
ное
дек
Показване на 61-65 от 162.

Макар да учат дистанционно, студентите плащат пълен наем за общежитие

22.04.2021 г.



Студенти продължават да плащат наем за общежитие, въпреки че учат дистанционно. Ситуация, която поставя част от неработещите млади в затруднено положение. Някои са избрали да се върнат по родните си места, други съчетават следване и работа в столицата. Пред касата на Софийския университет в Студентски град, до блок 42 има опашка от студенти, чакащи да си платят. Михаил Петров, който учи трета година журналистика, каза пред БГНЕС, че щом учат онлайн е редно размерът на наема да бъде поне намален. „Според мен може да се намали наемът, отколкото изобщо да го няма. Той все пак не е толкова голям. Говорим за една много дребна сума, особено за общежитие в столицата“, каза той. От думите му стана ясно, че за времето на извънредното положение студентите не са плащали наем. „Това олекоти финансите и бюджетът ми като студент“, коментира Петров и уточни, че месечно плаща по 30 лв., като режийните му разходи за ток и вода обикновено са до 10 лв. „Има и отказали се от общежитие, но това са хора, които имат жилище в София или са от Перник или Радомир и решават, че няма да плащат“, заяви студентът. Йорданка Янева, която учи в УАСГ обясни, че в общежитие живеят по двама души, но плащат по 80 лв. на човек на месец, като в тази сума се включват и сметките за ток и вода. „Доста хора са си тук, но някои просто работят, а и сега една седмица сме онлайн, една сме присъствено“, заяви тя. От отдел „Връзки с обществеността“ на Техническия университет казаха за БГНЕС, че техните студенти са използвали 50% отстъпка от наема през януари 2021, като от същата възможност са могли да се възползват и през април и май 2020 г., с разликата, че тогава е трябвало да декларират, че не обитават общежитието. От висшето училища казаха още, че няма отказали студенти от общежитие и обясниха, че ако някой не желае да плаща наем трябва да напусне, като отново може да кандидатства през лятото. От там добавиха още, че предстои ректорът на университета да издаде заповед, с която да определи как ще продължи учебният процес. В същото време, в сряда, правителството в оставка утвърди таксите за кандидатстване и обучение на студенти и докторанти за новата академична 2021/2022 година. В държавните висши училища средната такса за кандидатстване за следващата година ще е в размер на 45 лева при средна такса за обучение 1090 лева. В сравнение с тази година таксата за кандидатстване е 50 лева, а за обучение 950 лева. Новите суми са утвърдени въз основа на постъпили предложения от страна на академичните ръководства. Таксите за кандидатстване и обучение в БАН и научните организации през следващата година остават непроменени - съответно 30 лева за кандидатстване при средна такса за обучение на докторанти - 460 лева.

Вижте статията тук

Bgnes.bg, 22.04.2021 г.

2021-04-29

ЧЕЗ осигури шест нови стипендии за ученици от XII клас

19.04.2021 г.



Деветото издание на „Стани стипендиант на ЧЕЗ“ отличи най-успешните възпитаници на професионалните гимназии в Западна България с електротехнически профил. Победители в деветото издание на конкурса „Стани стипендиант на ЧЕЗ“ за ученици станаха по двама дванадесетокласници от ПГТЕ „Хенри Форд“ – гр. София, БПГ „Ичко Бойчев“ – гр. Благоевград и ПГТЕ „Христо Ботев“ – гр. Монтана. Те получават стипендии за втория учебен срок на 2020-2021 година в размер на 600 лева и възможност да кандидатстват с оценката от конкурса в четири висши учебни заведения - Техническия университет в София, Колежа по енергетика и електроника, Минно-геоложкия университет „Св. Иван Рилски“ и Висшето транспортно училище „Т. Каблешков“. Тази година финалният трети кръг на конкурса се проведе онлайн на 16.04.2021 г., при пълно спазване на противоепидемичните мерки в страната. До него достигнаха отборите на шест професионални гимназии с електротехнически профил на територията на Западна България - БПГ „Ичко Бойчев“ – Благоевград, ПГ „Акад. С. П. Корольов“ – Дупница, ПГМЕ „Н. Й. Вапцаров“ – София, ПГТЕ „Хенри Форд“ – София, ПГТЕ „Хр. Ботев“ – Монтана, ПТГ „Н. Й. Вапцаров“ – Враца. „Преди всичко искам да ви поздравя за това, че стигнахте до финала на конкурса, въпреки предизвикателствата и условията, в които се готвехте за състезанието тази година. Запазете своя устрем, желанието за успех и знания. И не забравяйте, добрият екип винаги е част от успеха“, каза Карел Крал, регионален мениджър на ЧЕЗ за България в поздравление, излъчено онлайн пред участниците във финалния кръг. Конкурсът „Стани стипендиант на ЧЕЗ“ е една от най-ранните инициативи на ЧЕЗ за насърчаване на професионалното образование в България. Той стартира през 2012 г. като част от графика на Министерството на образованието и науката за националните състезания по професии. Целта на състезанието е да намери, подкрепи и мотивира талантливите специалисти по електротехника. През годините програмата се разрасна и ЧЕЗ вече осигурява и стипендии на студенти, както и на сираци и полусираци. Повече подробности за „Стани стипендиант на ЧЕЗ“ може да бъде намерена на сайтовете www.stipendiant.com и https://energyforthefuture.cez.bg/.

Вижте статията тук


24chasa.bg, 19.04.2021 г.

2021-04-21

Зaпoчвa пpoyчвaнe нa възмoжнocтитe зa yлaвянe, тpaнcпopтиpaнe, cъxpaнeниe и yтилизaция нa CO2 в Бългapия

14.0.2021 г.




Бъдeщeтo нa ĸoмплeĸca „Mapицa-изтoĸ” в cвeтлинaтa нa нoвитe възмoжнocти, ĸoитo пpeдлaгaт нayĸaтa и тexнoлoгиитe oбcъдиxa днec нa cpeщa в цeнтpaлaтa нa въглeдoбивнoтo дpyжecтвo изпълнитeлният диpeĸтop нa „Mини Mapицa-изтoĸ” EAД Aндoн Aндoнoв, peĸтopитe нa Mиннo-гeoлoжĸия и Texничecĸия yнивepcитeти - пpoф. д-p Ивaйлo Koпpeв и пpoф. дн инж. Ивaн Kpaлoв. B cpeщaтa yчacтвaxa oщe дeĸaнът нa Eнepгoмaшинocтpoитeлния фaĸyлтeт нa Texничecĸия yнивepcитeт пpoф. д-p инж. Toтьo Toтeв и пpoф. Гeopги Toдopoв, зaмecтниĸ-дeĸaн пo нayчнo-изcлeдoвaтeлcĸa дeйнocт и мeждyнapoднa интeгpaция във виcшeтo yчeбнo зaвeдeниe. Aĸцeнт в пpoвeдeнитe paзгoвopи бe пpoeĸт зa yдължaвaнeтo нa живoтa нa ĸoмплeĸca, ĸoйтo имa пoдĸpeпaтa нa нaй-виcoĸo нивo в дъpжaвaтa и тpябвa дa бъдe вĸлючeн в Πлaнa зa възcтaнoвявaнe и ycтoйчивocт нa Peпyблиĸa Бългapия. Учeнитe пoдчepтaxa, чe cтpeмeжът им e cъздaвaнeтo нa интeлигeнтнa ĸoнcтpyĸция, ĸoятo дa издъpжи нa вcичĸи eвpoпeйcĸи изиcĸвaния зa въглepoднa нeyтpaлнocт. B xoдa нa paзгoвopa cтaнa яcнo, чe зaпoчвa пpeдпpoeĸтнo пpoyчвaнe, ĸoeтo тpябвa дa ycтaнoви ĸaĸви ca възмoжнocтитe зa yлaвянe, тpaнcпopтиpaнe, cъxpaнeниe и yтилизaция нa CO2 нa тepитopиятa нa cтpaнaтa. Bcичĸи yчacтници в cpeщaтa пoдчepтaxa зaгpижeнocттa cи и гoлeмия интepec oт възмoжнocттa ĸoмплeĸcът дa пpoдължи дa paбoти. Гocтитe изpaзиxa yвepeнocт, чe визия cъc „зeлeн eлeмeнт” изпълнявa изиcĸвaниятa и ycлoвиятa нa Зeлeнaтa cдeлĸa и oпpeдeлиxa цeлтa cи ĸaтo миcия нa нayĸaтa в пoдĸpeпa нa eнepгeтиĸaтa в Бългapия. Интepecът e cтpaтeгичecĸи, eдинoдyшни бяxa вcичĸи. Teмитe бяxa диcĸyтиpaни пo-ĸъcнo и нa cpeщa c изпълнитeлния диpeĸтop нa TEЦ "Mapицa-изтoĸ 2” EAД Живĸo Динчeв.

Вижте статията тук

Infoz.bg, 14.0.2021 г.
Banker.bg, 15.04.2021 г.

2021-04-16

751 кандидат-студенти се явиха на онлайн изпит за ТУ-София през уикенда

12.04.2021 г.



На 10-и април (събота) се състоя вторият отдалечен предварителен кандидатстудентски изпит по математика за прием в Техническия университет – София за учебната 2021/2022 година. От 706 регистрирали се кандидат-студенти на онлайн изпита се явиха 661. Изпитът се проведе чрез използване на специализирана университетска платформа и приложението Google Meet. Продължителността на изпита бе 4 астрономически часа, разделени на два модула по 120 минути, като между тях имаше 15 минути задължителна почивка. Първият модул се състоеше от 20 задачи с по-малка трудност, като всяка вярно решена задача носи 1 точка. Вторият модул се състоеше от 10 задачи с по-голяма трудност, като всяка вярно решена задача носи 2 точки. Максималният брой точки от теста е 40. Обявяването на резултатите с точките се извърши автоматично след приключване на изпита, като всеки кандидат-студент има възможност да ги види в профила си, където е подавал отговорите. В събота се състоя и отдалечен предварителен кандидатстудентски изпит по рисуване, а в неделя по композиция. На двата изпита се явиха всички 90 кандидат-студенти, заявили участие. Продължителността на всеки един от тези изпити бе 5 астрономически часа, разделени на три модула по 100 минути, като между тях имаше две задължителни почивки по 15 минути. С оценките от тези два изпита се кандидатства за специалността „Инженерен дизайн”. Следващият отдалечен предварителен кандидатстудентски изпит по математика е насрочен на 24 април.

Вижте статията тук

Monitor, 12.04.2021 г.

2021-04-13

Възраст и качества: как в опит да реши един проблем в университетите властта създава други

10.04.2021 г.  

Нова програма на Министерството на науката и образованието (МОН) за принудително пенсиониране на преподаватели предизвика смут в държавните университети, постави отново на дневен ред нерешения от години проблем с атестирането на академичния състав и предизвика опасения за недостиг на преподаватели, както и съмнения за възрастова дискриминация. Според предложението на министерството, публикувано за обществено обсъждане, 33-те държавни университета ще получат 4 млн. лв., с които да съкратят и платят обезщетения на 1000 пенсионирани преподаватели на възраст над 65 години. Програмата цели да оптимизира структурата на държавните висши училища и академичния състав, голям дял от който е в предпенсионна възраст. Общественото обсъждане ще продължи до 19 април, а програмата очаква одобрение от Министерския съвет до края на месеца, защото предвиденият срок за изпълнението й е от 1 май до 31 декември 2021 г. Поредна стъпка към подмладяване По Закона за висшето образование университетите пенсионират преподавателите си над 65 г. с възможност да удължат трудовите им договори до 68 г. От края на миналата година ректорите на висшите училища са ангажирани да съблюдават преподавателите на щат над 65 г. да не надвишават 5% от академичния състав. Това стана по силата на споразумение между МОН и ръководителите на Съвета на ректорите на висшите училища и синдикатите, с което и заплатите на преподавателите бяха увеличени. Министърът на образованието Красимир Вълчев е посочил в обосновка на предложението си за новата програма, че в някои университети учебните планове поддържат хорариум единствено, за да може даден преподавател да изкара до пенсия. "Поддържат се губещи специалности и губещи магистърски програми, за да изкара някой до пенсия. Това е системата, която служи на статуквото, а не на развитието", заяви той преди повече от година. Между възрастта и качествата Академичната общност е разделена в мнението си дали предложението ще подобри или влоши качеството на образованието и смята, че решението е другаде. И в момента ректорите са принудени да оптимизират състава на преподавателите чрез въвеждане на нови ставки, с удължения на договорите на гост-преподавателите и т.н., казва проф. Идилия Бачкова от Химико-технологичния университет в София. "Всички сме за това асистентите да получават високи заплати, но не на тази цена, защото нито е конкурентноспособно, нито адекватно на знанията на едните и на другите", каза тя пред "Дневник", визирайки споразумението от 2020 г., по силата на което тя е назначена като гост-преподавател с 800 лв. заплата, при положение че професорите на щат вземат 1600 лева. Пред "Дневник" зам.-деканът на Факултета по славянски филологии на СУ проф. Амелия Личева потвърди, че договорите на навършилите 65 г. хабилитирани преподаватели биват удължавани, а след това част от тях остават на хонорар и преподават най-вече в магистърските програми. Тя даде за пример проф. Симеон Хаджикосев, който е преподавал на хонорар до около 75-та си годишнина, и проф. Боян Биолчев, който все още води магистърски курсове. Според проф. Марко Тодоров, бивш ректор на Русенския университет и бивш министър на образованието, подмладяване на кадровия състав във висшите училища е нужно, но да бъдат съкращавани хора по формални критерии не е добро решение. "Ясно е, че когато човек навърши определена възраст, е редно да освободи място, но е редно хората с качества да бъдат съхранени и да им бъде дадена възможност да работят. Прилагането на формални критерии никога не съм считал, че е съобразно в този случай", коментира той пред "Дневник". По думите му проблемът е в системите за атестиране на преподаватели - оценките не са реални и преценката кой е качествен и кой не е, е почти невъзможна. "И затова вероятно МОН е решило да приложи този формален принцип и да каже "Тези, които са навършили определена възраст, навън". Не е правилен подход, докато МОН не изработи критерии, по които може да се оценява реално преподавателския състав", подчерта Тодоров. И според ректора на СУ проф. Анастас Герджиков проблемът е генерален и много по-дълбок - в атестирането на преподаватели. "Аз също смятам, че не възрастта трябва да бъде определяща, но това е проблем на Закона за висшето образование, който изисква пенсиониране на 65 г. с възможност за удължаване до 68 г. Според мен много по-правилно би било изобщо да няма възраст за пенсиониране и да има преподаватели и на 80 г., в случай че стават. Но също така да има такива изисквания за атестацията, че ако преподавателят не е добър, да бъде освободен и на 30 г., ако не става", коментира той. Има ли подготвени млади преподаватели. Проф. Бачкова посочи, че и в момента ХТУ страда от липса на качествени преподаватели с натрупан продължителен стаж, а биват пенсионирани преподаватели, които са нужни, защото имат достатъчно часове. По думите й по този начин ще останат оголени специалности и дисциплини, а ректорите ще бъдат принудени да хабилитират хора, които не са достатъчно добре подготвени. "Близо 40 г. съм преподавател, а заплатата ми е по-ниска от на асистентите. Не е лошо заплатите на асистентите да са високи, защото закъсваме за качествени преподаватели. Никой не остава - помагаме им да си направят докторантурата, и след това изчезват. В моето направление - "Информационни технологии", е абсурд да задържиш млад специалист. Бях и ръководител катедра и едва успявах да стабилизирам състава", каза Бачкова. Проф. Галина Николчева от ТУ-София определи проекта като конфронтация между поколенията, макар че практически няма сериозно да засегне учебното заведение. "В нашия университет, за да получиш удължение на трудовия договор, има много тежки изисквания - от това какви качества трябва да има съответния професор до публикации, цитирания - за да получи едни точки, които се гласуват през катедра, факултет и съвет на ректорите. Хората, които остават след пенсия, са качествени и са малко, около 5%," коментира тя пред "Дневник". По думите й е по-подходящо да се слеят например техническите университети - в София има 6 или 7 - те могат да станат факултети на един голям ТУ, както е по света, или да се слеят отделни факултети. Така ще се свие и администрацията, смята тя. Оголване при преподавателските кадри има и в момента, заяви пред "Дневник" деканът на Машинно-технологичния факултет на ТУ в София проф. Тодор Тодоров. "Доскоро беше невъзможно един млад асистент, който има и семейство, да започне работа със 600 лв. заплата. Сега увеличиха заплатите и въпреки това има възрастни преподаватели, които нямат шанс да намерят свои последователи. Например, един програмист може да започне работа с минимум 3 хил. лв. заплата, а тук му се предлагат 1300 лв. като асистент" посочи той. Отбеляза и огромното натоварване, защото първо трябва да направи бързо дисертация, да пише статии, да публикува, да поеме голяма част от преподаването в катедрите - всичко това, по думите му, прави професията непривлекателна, а повишаването на заплатите е крайно недостатъчно. Ограниченията по възраст са дискриминация. Според адвокат Силвия Петкова решението на Министерския съвет, въпреки че не представлява нормативен акт, има задължителна сила, защото произлиза от държавата. "Което означава, че преподавателите, които бъдат съкратени или "премахнати" биха могли да подадат жалба пред Комисията за защита от дискриминация, която е по-вероятно да установи такава, отколкото да отхвърли жалбите. В случай че ги отхвърли, смятам, че съвсем спокойно може да се потърси и защита пред Европейския съд по правата на човека, защото тази мярка нито е необходима, нито е пропорционална", коментира тя пред "Дневник". Според юриста обосновката в доклада на министъра е цинична, защото намеква, че преподавателите над 65-години нямат достатъчен капацитет, за да осигурят качество на образованието, нито да доведат до "поставяне на висшите училища в реална конкурентна среда на национално и международно равнище". По думите й стимулирането на професионалната мотивация на по-младия академичен състав не става чрез премахване на по-стария. "Тук даже не говорим за правна логика, говорим за обикновена житейска логика, че възлагаме повече работа за същите пари на някого и очакваме да го мотивираме. Ако по-възрастният преподавател работи по-добре от по-младия и има нужда от намаляване на академичния състав, то следва да се съкрати по-младият - това са законовите критерии", посочи Петкова. Какво мислят студентите. Студентката от СУ Стиляна Андреева не смята, че възрастните преподаватели трябва да бъдат освобождавани на база годините, тъй като това не влияе на умението им да бъдат добри учители. "Да, младите търсят интерактивни и иновативни методи, но препускат през лекциите и не наблягат на работата в час, а по-скоро на самостоятелната подготовка. Докато с по-възрастните обсъждаме и теми, които са извън пределите на университета и засягат реалния живот. Понякога им е по-трудно да се справят с технологиите, но успяват да се приспособят с малко помощ от наша страна", разказа тя пред "Дневник". "Не смятам че връзката преподавател - студент се губи, ако преподавателят е по-стар, даже напротив - това засилва мисловния процес на студента", каза петокурсникът в СУ Слави Кръстев пред "Дневник". На обратното мнение е неговата колега Йоанна Митева: "Смятам, че е редно да се даде път и на младите, които искат да се развиват в тази сфера, както и във всяка друга. Възрастните преподаватели със сигурност имат голям опит, изпитвам много топли чувства към тях, но идва момент, в който трябва да се отворят места и за по-младите и да им се даде шанс".

Вижте статията тук

Dnevnik.bg, 10.04.2021 г.

2021-04-12