яну
фев
мар
апр
май
юни
юли
авг
сеп
окт
ное
дек
Показване на 76-80 от 378.

Летище София посрещна студенти от Техническия университет



stolica.bg
 
Летище София отвори врати за студентите от Технически университет - София, Катедра „Въздушен транспорт”. Това е поредната съвместна инициатива на аеропорта с висшето учебно заведение, съобщават от летището. 20 студенти от специалност „Авиационна техника и технологии” - бакалаври от 3-ти и 4-ти курс, и магистри, се запознаха отблизо с дейността на Летище София. По време на своето посещение те се срещнаха с Хесус Кабайеро, главен изпълнителен директор на СОФ Кънект и направиха обиколка на перона, водена от колеги с дългогодишен опит в авиационната индустрия. „Горди сме, че можем да допринесем за образованието и развитието на бъдещите авиационни специалисти!“, посочват от летището.

stolica.bg, 29.05.2024
2024-10-01

Доц. Пламен Пунов, преподавател в катедра „Двигатели, автомобилна техника и транспорт“ в ТУ – София: Студентите ни разработват енергийно ефективни автомобили

Опитът показва, че голяма част от тези, които участват в изготвянето на прототипите, лесно си намират работа след това

vestnikstroitel.bg
 
Опазването на живота и здравето на хората, участващи в пътното движение, е от приоритетно значение за държавите по целия свят. В България се правят стъпки в тази посока, но въпреки това страната ни продължава да е на челните позиции в Европа с най-много жертви на пътя. За да допринесат за постигането на общественозначимата цел – по-малко ПТП и пострадали у нас, вестник „Строител“ и Българска браншова асоциация „Пътна безопасност“ (ББАПБ) стартираха съвместна рубрика „Пътна безопасност“. В нея се поставят проблемите на пътната безопасност, дава се гласност на актуалните тенденции и добри практики в сферата, разглеждат се загубите, които носят ПТП. Сред ключовите теми е постигането на „Визия 0“ – интегриран подход с основна цел НУЛА жертви при пътнотранспортни произшествия! В рубриката на в. „Строител“ и ББАПБ представяме и интервюта на участници в онлайн предаването „Визия 0“, което се излъчва в Youtube канала на ББА „Пътна безопасност“. Целите разговори могат да бъдат гледани в специален раздел на интернет сайта на www.vestnikstroitel.bg. В този брой Ви срещаме с доц. Пламен Пунов, преподавател в катедра „Двигатели, автомобилна техника и транспорт“ в Технически университет - София. Доцент Пунов е капитан на отбора, разработил електроавтомобил за участие в международното състезание Shell Еко маратон.
Доц. Пунов, разкажете какво представлява състезанието Shell Eко маратон?
Това е международно състезание, в което участват студентски и ученически отбори. Основната му цел е студентите да разработват енергийно ефективни автомобили, с които по време на самото състезание трябва да изминат разстояние в рамките на около 16 км и всеки един опит да е с минимален разход на енергия. В надпреварата има две големи категории автомобили. Първата е градски тип, при нея има технически изисквания превозните средства да са с елементите на стандартен автомобил – четири колела, фарове, мигачи, стопове, клаксон и т.н. Другото направление са прототипи – значително по-малки автомобили, чиято цел е да демонстрират докъде би могло да се стигне по отношение на енергийната ефективност. Във всяка от тези две категории има различни източници на задвижване – автомобилите могат да бъдат с конвенционалните двигатели с вътрешно горене, да са електрически, от батерии или електрически задвижвани от водородни горивни клетки.
Има три големи състезания. Едното от тях, в което и ние участваме, е в Европа. Останалите две са в Америка и в Азия. Накрая между победителите от трите надпревари има едно общо състезание, което дълги години се провеждаше в Европа, но 2024 г. за първи път ще е в Азия.
Какво представлява автомобилът, който сте разработили? С какво гориво се задвижва?
Основното изискване е в автомобила да има колкото се може по-малко готови компоненти от съществуващи МПС. В голямата си част те трябва да бъдат разработени от студентите, за да прилагат на практика знанията, които имат. Нашият отбор съществува от 2008 г. За изминалото време с много малки изключения сме участвали ежегодно на големите състезания. През годините отборът се е представял в различни категории. Аз съм негов ръководител от 2015 г. В началото колегите преди мен започнаха първия опит с двигател с вътрешно горене. След това преминаха към чисто електрически автомобил с батерия и от 2011 г. почти без изключение и до момента се представяме в категорията електрически автомобили, задвижвани от водородни горивни клетки. В тези автомобили електричеството, което е необходимо за задвижване, се произвежда от водород посредством електрохимичния елемент горивна клетка на борда на самия автомобил. Тоест това е една от съществуващите технологии, която се води също CO2 неутрална, и тя се развива паралелно с електрическите автомобили, задвижвани от батерии.
Мисля, че никой не може да каже кое ще е бъдещето, защото най-вероятно и двете технологии ще продължат да се развиват успоредно. Тези, които са с батерии, са много по-достъпни, тъй като на практика не изискват кой знае колко скъпа и сложна инфраструктура, за да ги зареждаме. Докато за водородните автомобили е необходима доста сложна и все още скъпа технология за зареждане.
Има ли голям интерес от Ваши студенти към участие в това състезание и към създаването на такива прототипи?
Интерес проявяват предимно студенти, които изучават специалности, свързани с автомобилите, с транспортната техника, както и целият спектър специалисти от сферата на електрониката, компютърни инженери. Проектът е интересен, защото им дава възможност не само да приложат своите знания, но и да се съревновават с бъдещите си конкуренти на трудовия пазар в автомобилната индустрия, тоест инженерите от западните университети в Европа. Също така те могат да работят по реален проект, преди да са се дипломирали. Не е изключено и да срещнат евентуално и бъдещите си работодатели, тъй като основната подкрепа за този проект идва от компании, които са в автомобилната индустрия в България. Опитът показва, че голяма част от студените, които участват в изготвянето на прототипите, лесно си намират работа след това.
Как протича едно състезание всъщност?
Всяка година състезанието, в което участват всички отбори, продължава около седмица. Първият етап от него е преминаването на технически преглед. Автомобилите трябва да отговарят на определени изисквания, зададени от организаторите. Тези технически прегледи имат различни направления, свързани са със самата конструкция на автомобила, с неговата безопасност, с безопасността на задвижващата му система и т.н.
Надпреварата се състои от няколко етапа. Първо има няколко дни за тренировки, така че отборите да си тестват автомобилите, да настройват различни системи по тях, да проверят в реални условия какъв им е разходът на гориво, да си доуточнят стратегията на каране в зависимост от спецификата на пистата. Последните дни са всъщност състезателните. Всички отбори от двете категории – градски тип и прототипи, излизаме в един и същи период от време на пистата. Ще уточня, че не е както в скоростните състезания при Формула 1, тоест ние не се надпреварваме с другите тимове, пилотът на всеки отбор си кара със своята си стратегия. Но естествено има и други автомобили на пистата, така че те понякога си влияят и даже се налага смяна на стратегията.
Състезанието се провежда на затворени писти, като в категория градски тип задължително се симулира движение в градска среда.
Какви класирания имате до момента?
В цялата история на отбора имаме три втори места, по едно трето и четвърто. Тази година завършихме пети, така че бих казал, сме сред водещите в нашата категория.
Какво предвиждате в бъдеще?
Едва през 2024 г. успяхме да извлечем максималния потенциал на последния автомобил, който конструирахме през 2019 г. Един от важните елементи, за да има нисък разход на гориво, е масата на МПС. За да постигнем желаната от нас здравина на конструкцията при минимална маса, той е изцяло изработен от въглеродни влакна, т.нар. карбон. Гордеем се, че всичките му елементи са направени от студентите в ТУ - София. След като постигнахме сравнително добър резултат с него, вече работим и по следващия автомобил. Но той е на ниво идеен проект, като планираме през тази година да проведем аеродинамични изпитания. Целта ни е да намалим въздушното съпротивление. Предполагам, че до 2-3 г. би могъл да бъде готов за състезание.
 
vestnikstroitel.bg, 22.05.2024
2024-10-01

Преподаватели от Университета в Западна Каролина посетиха Техническия университет в София


 
bta.bg
 
Ректорът на Техническия университет (ТУ) в София проф. д-р инж. Иван Кралов се срещна с представители на САЩ, гостуващи в България по програмата "Еразъм+“, съобщиха от висшето училище. 
Групата на представителите на академичната общност от Университета в Западна Каролина (WCU) бе ръководана от д-р Янджун Ян, която е доцент и ще стане редовен професор на 1 юли 2024 г. Тя работи в училището по инженерство и технологии (SET) към Университета на Западна Каролина и е програмен директор за програмата по електротехника. 
В срещата участва и д-р Гаел Греъм, която е професор в катедрата по история и преподава в WCU от 34 години, и д-р Тарек Кандил. Той се присъединява към WCU като асистент и има повече от 19 години опит в преподаването, като бакалавър, така и на следдипломно ниво, с текущи изследвания и сътрудничество в областта на възобновяемата енергия и защитата на микромрежите. В делегацията участваха и студенти от американския университет.
Проф. Кралов, проф. Лидия Гълъбова - заместник-ректор за "Международна дейност и интеграция", и проф. Ташо Ташев - университетски координатор за програмата "Еразъм+", запознаха гостите с възможностите на Техническия университет в София, с дейностите на Центъра по мехатроника и върхови технологии, с възможността на студентите да се обучават в лаборатории и техника на световно ниво, както и да намерят реализации в най-проспериращите български и световни компании.
Преподавателите и студентите от САЩ останаха впечатлени от учебните планове и специалностите в Техническия университет в София, и потвърдиха желанието си за дългосрочно и бъдещо ползотворно сътрудничество по програмата "Еразъм+", както и за обмен на опит между двата университета. След това гостите разгледаха Националния център по мехатроника и чисти технологии в кампуса "Студентски град". 
Техническият университет в София е член на Европейския технологичен университет EUt+. В него участват Технологичният университет - Троа (Франция), координатор; ТУ-София; Университетът за приложни науки - Дармщат (Германия); Технологичният университет - Дъблин (Ирландия); Техническият университет - Рига (Латвия); Техническият университет - Клуж-Напока (Румъния); Политехническият университет - Картахена (Испания); Кипърският технологичен университет (Кипър); Университетът в Касино и Южен Лацио (Италия).
 
bta.bg, 20.05.2024  
pronewsdobrich.bg, 20.05.2024  
 

 
2024-10-01

Научна конференция „Техсис“: учени чертаят човешките измерения на изкуствения интелект и роботите

 

u4avplovdiv.com
 
Пловдивският филиал на Техническия университет бе домакин на тринадесетата международна научна конференция „Техсис“, в която взеха участие 150 учени, сред които проф. Карамджит Гил от Университета в Брайтън.
Професор Гил има две страсти – изкуственият интелект и журналистиката. Като учен преподава на студентите дисциплини, свързани с инженерни човекоцентрирани технологии в Университета в Брайтън. Като журналист от 10 години е главен редактор на списание „Изкуствен интелект и общество“.
„Предмет на моите научни интереси и на журналистическата ми практика е връзката между човека и технологиите“, обяснява професор Гил. Във встъпителния си доклад той описа траекторията на изкуствения интелект от Eliza до ChatGPT, припомняайки как се появява терминът.
„През 1976 г. проф. Ваейзенбаум от Мазачузетския технологичен институт в САЩ публикува книгата „Компютърна мощ и човешки разум“. В нея се разглежда постепенното преминаване от критичното вземане на решения към чисто изчислителен подход. Иначе казано, машините, които изчисляват, да бъдат вземани като същото ниво разум като у човека. Едно от опасенията в този преход е, че трябва да сме убедени в етичността на технологията и да не се заменя предаването на данни в чист вид с критичното им анализиране. Ако директно бъдат публикувани данните се губи преценката ни и критичното ни мислене“, обясни професор Гил.
От доклада на британския учен става ясно, че учените започват да си задават въпроса дали мозъкът на човека, който е един вид система с обратна връзка – възприемаме чрез сетивата си и обработваме информацията и извършваме дейности на базата на възприятието, което сме направили и на оценката – та дали невроните в мозъка ни са аналогови системи или са дискретни системи. За първи път се споменава идеята за изкуствен интелект в контекста на това могат ли да бъдат пресъздадени.
= Изкуствен интелект, наука, морал =
„Сериозният вътрешен конфликт, който хората изпитват когато говорят за изкуствения интелект, идва от това, че още от самия си зародиш той означава пресъздаване на интелект в машина отвъд човешкия мозък. Идеята да пресъздадем напълно мисленето и съзнанието извън човешко тяло в някаква степен то разделя от ума. Настъпва и въпросът къде тогава отива душата. Според мен конфликтът идва повече от това че хората виждат, че изкуственият интелект би довел до това разделение между тяло и ум. Въпросът е дали искат да осъществят това разделение или тялото и умът трябва да останат заедно“, коментира проф. Гил.
Той припомни, че в момента сме в етап, в който имаме алгоритмични платформи като ChatGPT, можещи да пишат поезия, да създават изкуство. Този технологичен скок е много ценен в същността си на технологичен напредък, но от друга страна създава редица проблеми, които трябва да бъдат разрешени по законов начин. Проблемите са от социално естество – как да бъдат етично и безопасно прилагани новите технологии. Напредъкът води до възникването на социални въпроси за това как човекът би използвал тази технология.
Интересен аспект във встъпителния доклад на конференцията беше и анализът на националните различия във възприемането на изкуствения интелект. Развиващите се страни като Индия, Китай, Южна Америка го приемат като прогресивна технология и като начин да се развият. Страните от развития свят като САЩ, Канада, Великобритания имат вече установен статут и при тях се забелязва повече загриженост към културните и етични норми, както и на социалното възприемане на технологиите.
„ Без значение дали си философ, лекар, журналист, свещеник, учител, учен е как използваш изкуствения интелект, за да подобриш живота на други хора, с които взаимодействаш. Моето убеждение е, че технологиите на изкуствения интелект са от значение, само когато са включени в контекста на взаимоотношенията между хората“, заключи проф. Карамджит Гил.
= И роботът има нужда от ново познание =
Асистент Пенко Митев от Техническия университет – филиал Пловдив идва в света на науката след 15 години практика в семейната машиностроителна фирма за производство на контролери, включително и за роботи. Той бе най-младият докладчик в научната конференция, а темата му бе свързана с роботите.
Докладът “Разработка на захранваща система за метални втулки с аксиални белези” бе посветен на инженерното „ограмотяване“ на роботи. Чрез тази система индустриалните роботи се ориентират вече не само в пространството, но и познават отвори в детайлите, в които да се поставят части, необходими за изработваната машина.
„Най-общо моето устройство автоматично ориентира детайлите, за да заработи роботът с тях. Системата е внедрена в практиката и това ми даде куража да разкажа за нея. Интересно е, че е универсална. Промишленият робот все по-бързо навлиза в индустрията. Но ако няма кой да му подаде детайлите и той да ги вземе, има проблем. Той може да маневрира с тях, но трябва да са му подложени на точното място“, обяснява асистент Митев.
 
u4avplovdiv.com, 18.05.2024  
2024-10-01

Обучение за франкофони на световно ниво предлагат Техническият и Химикотехнологичният и металургичен университет в София



bnr.bg

Вече над 30 години два български университета предлагат качествено обучение на френски език за технически и инженерни специалности и дипломи, признати по цял свят. Затова и преподавателите с гордост казват, че сред възпитаниците им няма нито един безработен.
Техническият университет и Химикотехнологичният и металургичен университет в София притежават т.нар. френска акредитация. Това означава, че обучението е петгодишно и всички завършват с магистърска степен. "Както в медицината, така и в инженерните науки четири години не стигат за подготовка", обяснява френското разбиране за образованието проф. Славка Цанова от Техническия университет.
"Предлагаме две специалности – продължава тя в интервю за Радио България. – Нашите студенти завършват с българска диплома, но имат сертификат. Те избират след трети курс дали да учат Информатика и комуникации или Електроника, електротехника и автоматика. Имаме гост преподаватели от Франция, както и много чуждестранни студенти от Тунис, Мароко, Алжир, Камерун, Кот д'Ивоар. При нас се обучават също много французи по програмата И все пак, благодарение на Българо-френската стопанска камара с над 300 фирми, интересът към завършилите е голям и те могат да намерят достойно поприще и в собствената си страна. Често компаниите провеждат съвместни курсове с университетите и в последните години на обучение подготвят бъдещите си служители.
"Повечето ни студенти още преди да защитят дипломните си работи успяват да си намерят работа по специалността – добавя гл. ас. Владислава Иванова. – По време на задължителните стажове, които са в пъти повече в сравнение с тези в българските дисциплини в нашия университет, студентите имат възможност да се запознаят с различни компании и институти на БАН, в които евентуално да останат след завършването. Разполагаме и с кариерен център, който осъществява връзката между студентите и бизнеса."
За да се запишат във франкофонските специалности, изискванията към българските кандидат-студенти са различни. В Техническия университет се кандидатства с математика и физика плюс френски език (от него са освободени завършилите френски гимназии). В Химикотехнологичния и металургичен университет пък няма приемен тест – значение имат оценките от държавните зрелостни изпити. Същите правила важат и за потенциалните студенти от Европейския съюз. Съществуват също две постановления на Министерския съвет за младежи от Северна Македония или с български произход, за които обучението е безплатно.
Процедурата за кандидатите извън ЕС е доста по-сложна и преминава през легализация на дипломата в родната страна и придобиване на печат или апостил в зависимост от договора с България.
"През т.г. имаме много кандидати, но ще видим дали ще успеят – казва проф. Славка Цанова. – Говоря по-специално за първите стъпки в страните от Централна и Западна Африка, където нямаме посолства и всичко се осъществява в дипломатическата ни мисия в Нигерия. Бъдещите студенти трябва да отидат на място или по някакъв сложен начин да заверят нужните документи в посолството, след което да изпратят преведените дипломи на български в страната ни и да кандидатстват за виза."
От няколко години се водят разговори за опростяване на процедурата, но засега решение няма. Големите трудности, през които кандидат-студентите извън ЕС трябва да преминат, от една страна, изпитват мотивацията им, а от друга – поставят прегради пред криминални прояви и дори тероризъм, убедени са  преподавателите. "Прекрасни са студентите ни от чужбина", обобщава проф. Слава Цанова.
Има много причини младите хора да изберат университет в България, изтъкват проф. Цанова и ст. ас. Иванова, и една от тях е финансовата стойност на образованието. В ХТМУ специалността на френски език за граждани на ЕС е безплатна, тъй като се отнася до приоритетно направление за развитие на икономиката ни, а за останалите струва 1500 евро. В ТУ семестриалната такса за Информатика и комуникации възлиза на 2000 евро, докато Електроника, електротехника и автоматика е с 200 евро по-евтина.
"Ние сме приятелски настроен народ – изтъква още аргументи в полза на обучението у нас проф. Слава Цанова. – Освен че храната ни е хубава, хубав е и климатът ни. Тук чуждестранните студенти намират приятели, могат да съжителстват с други млади хора и в университета няма расизъм. Те също така свикват с нашата култура и учат български език. Явно им харесва, защото сега имаме много повече кандидати отпреди."
Броят на студентите се увеличава заради дружелюбната среда, вярва и гл. ас. Владислава Иванова.
"В нашия университет има Erasmus Student Network, в която студентите се обгрижват един друг при настаняването си – добавя тя. – Впоследствие те предприемат заедно екскурзии не само в България, но и в чужбина. Освен това Студентският съвет е много силна институция и аз се гордея с нашите студенти, защото организират всякакви събития, чрез които могат да се опознаят и сплотят. Друг аргумент са езиците – у нас почти всички говорят английски или френски. А и природата ни е прекрасна.Така че студентите са истински доволни, когато дойдат да се учат в България."
Повече за обучението на френски език в Техническия университет и Химикотехнологичния металургичен университет в София – чуйте в звуковия файл:

bnr.bg, 17.05.2024  



 
2024-10-01