яну
фев
мар
апр
май
юни
юли
авг
сеп
окт
ное
дек
Брошура

Плакат

Показване на 36-40 от 358.

Красимир Вълчев: Приветствам инициативата на „Радио К2“ д се включи в аудио уроците, продължаваме кампанията за дуалното образование

29.03.2020 г.
 
Приветствам инициативата на „Радио К2“ да се включи в аудио уроците, продължаваме кампанията за дуалното образование. Това каза Красимир Вълчев, министър на образованието и науката, в разговор с Илиана Беновска в седмичното обзорно политическо предаване “Беновска пита” по “Канал 3” и “Радио К2”, съобщиха от екипа на предаването. Той заяви позиции по следните теми: Кампанията за професионално и дуално образование. „Това е вече въпрос, дали когато си по-учен си по-здрав, дали когато си по-учен си по-богат с повече възможности? Елате да се здрависаме над мината, това стана традиция, това са нашите ръце в тази епидемия. Сетих се как миналата година по това време създадохме клип заедно с Вас, с министъра на икономиката, с министъра на труда и социалната политика, с много кметове и общественици, научни работници, КРИБ, Николай Вълканов за дуалното и професионално образование. Сега бяхме планирали да започне с един тур наново за края на учебната година, но това очевидно няма да се случи. Какво се случва в образованието?“, попита водещата Илиана Беновска. Красимир Вълчев отговори: „Аз Ви благодаря за Вашата ангажираност по темата за професионалното образование! Това е нашата политика, да преструктурираме приема, да мотивираме повече деца за включване в професионалното образование. В последните десетилетия то позагуби репутация, защото много деца и родители мислеха, че само с професионално образование няма да имат достатъчна трудова и житейска реализация заради масовизацията на висшето образование, но това сега се променя, най-силно се повишава заплащането на позициите, които изискват професионални умения!“. Той обясни, че в настоящата година се увеличава приемът в професионалните паралелки, особено в информационните и комуникационни технологии. Министърът заяви, че в момента се случва скок към една още по-дигитална ера. „Можем ли тогава да се включим с тази кампания в интернет?“, попита водещата Илиана Беновска. Събеседникът й отговори, че тя може да бъде направена чрез платформите, по които учат в момента децата. Преминаването към онлайн обучение заради коронавируса. Красимир Вълчев обясни, че са имали на разположение само три дни, но са успели да се справят благодарение на професионализма и ентусиазма на учителите и учениците, както и помощта на родителите. Той още веднъж подчерта, че най-важната съставка на образованието е доброто взаимодействие между учители и родители. „Използвам случая да благодаря на родителите, на учителите, че за толкова кратък период се справиха! По този начин бих казал, че спасихме и учебната година, тъй като, ако продължи повече време, въпреки че е минала 60% от учебната година, нужно е покриване на минимумите по учебните програми. Това ще се случи благодарение на обучението в електронна среда!“, заяви министърът. „Това ефективно ли е за всички и достъпно? И не на последно място – как ще спрете вечните критикари, даже имахме въпроси от слушатели и зрители, аз Ви запознах?“, попита водещата Илиана Беновска. Красимир Вълчев отговори, че образованието в електронна среда не може да замести напълно присъствената форма, защото образованието е и социализация, живата връзка с учителя. В бъдеще обаче все повече образователните системи ще залагат и на двете неща – присъствено обучение плюс възлагане на повече задачи чрез електронните платформи. А по отношение на това дали е достъпно – данните на МОН са, че почти 90% от учениците са се включили в дистанционното обучение. „За останалите 11% - това са деца, които не само, че нямат таблети, но има и голямо сечение на двете множества, множествата на семействата при които няма електронни устройства и множеството на семействата, които нямат отношение към образованието!“. „Има и родители, които нямат грамотност, за да подпомогнат децата си!“, отбеляза водещата Илиана Беновска. Събеседникът й отговори, че част от родителите на децата, които не могат да се включат дистанционно, имат телефони и при 2/3 от тези почти 11% взаимодейсвието е нещо смесено – интернет приложение или телефон плюс носене на материали вкъщи. „Ние така или иначе имаме проблем с тези деца, така или иначе има допълнително обучение, за преодоляване на образователните трудности при тях. Тази година то ще бъде повече, говорим за едно диференцирано доучване в края на годината, когато се възстановят учебните занятия!“, обясни образователният министър. Той още веднъж подчерта, че сегашното дистанционно обучение ще бъде приравнено на присъственото. При професионалното образование, където е необходима практика, една част от тази практика може да се случи вкъщи, например готвенето. Има обаче дисциплини, при които това нещо не може да става от дома, така че в края на учебната година може да има известно удължаване, но то ще бъде диференцирано, ще се отчете това, което е взето. Така или иначе има малък резерв за юни. Относно абитуриентските балове министър Вълчев каза, че има още два месеца и е рано да коментиаме. Изпитите след 7-ми и 12-ти клас. Красимир Вълчев заяви, че изпитите след 7-ми и 12-ти клас са доста важни, защото са свързани с кандидатстването в други учебни заведения За матурите ще се вземе съгласувано решение с всички страни да се отложат приемните кампании, ако това е необходимо, а такава възможност карантината да продължи повече време има. „Това, което може да се случи, е изместване във времето, след 7-ми клас по същия начин, но тези изпити не могат да бъдат отменени. Това означава да нямаме съпоставими оценки!“, заяви той. Как ще се отрази карантината на висшето образование? „Питаха ме студенти, които са кандидатствали за бригади в САЩ, платии са, взели са виза?“, попита водещата Илиана Беновска. Красимир Вълчев отговори, че настоящата година е различна, всички планове за пролетта се объркват. Той все пак изрази надежда, че през лятото нормалният живот ще продължи. „Най-важно е сега да се спазват мерките за социална изолация, има време за всичко! Щом за три дни успяхме да минем към електронно обучение, ще успеем да вземем решенията, които са пред нас след два месеца и половина!“, категоричен бе той. „Имате ли поглед, ще взема студентите, но това не е само за тяхната степен на образование, това важи и за деца от средното образование, деца, които са имали намерение да кандидатстват и да учат в чуждестранни висши учебни заведения, имате ли поглед доколко могат да се състоят някакви онлайн изпити и да се запишат онлайн да учат? Работи ли се поне на европейско ниво, ако не на световно в тази посока?“, попита водещата Илиана Беновска. Красимир Вълчев отговори, че вече има такива тестове. Например ТУ София е направил предварителен изпит в онлайн среда. За съжаление външното оценяване не може да бъде направено в онлайн среда, просто няма техническа възможност за това през настоящата година. „Но българските висши училища са достатъчно отговорни, ще се съобразят с едно изтегляне на сроковете, и те ще си изтеглят кампаниите. Затова нямам притеснения по отношение на кандидатстването в чужбина, убеден съм, че ще има възможност за онлайн кандидатстване и онлайн изпити. Всъщност голяма част от университетите приемат с такива сертификати, които се издават в електронна среда. Попитахте ме за външното оценяване, тази година за първи път ще имаме външно оценяване по желание по европейската езикова рамка след 10-ти клас и по европейската дигитална рамка, нещо, което ще бъде безплатно!“, обясни министър Вълчев. „Още един студентски въпрос, всяко ли висше учебно заведение ще може да решава докога да обяви неприсъствен период или ваканция, например СУ, доколкото си спомням в момента датата, е обявил до 10-ти май?“, попита водещата Илиана Беновска. Красимир Вълчев отговори, че самите университети решават, като се съобразяват с периода на извънредното положение. Той продължи, че в момента са изключение тези, които вземат решение за май и юни. „А СУ защо го е взел, може би трябва да попитаме ректора?“, попита водещата. Събеседникът й отговори, че винаги имат възможност за обратно решение, просто всички трябва да сме готови както за вариант с по-дълга, така и по-къса карантина. „Доста от студентите очакват своите стипендии, те ще бъдат ли изплатени?“, попита водещата Илиана Беновска. Красимир Вълчев отговори, че няма никакъв проблем и те ще бъдат изплащани. „А ако се отложи сесия и така нататък?“, продължи водещата. Събеседникът й отговори, че през настоящата година със сигурност ще има изместване на срокове, но не може да се каже точно колко, защото ситуацията е много динамична. Той обясни, че стипендиите по постановление са за 10 месеца и студентите ще получат, включително и за месец юли. По-големият проблем е, че за някои специалности трудно се провежда обучение в дистанционна среда, например за студентите по медицина е много трудно. Най-големите предизвикателства пред изпълнителната власт. „Кое е най-голямото предизвикателство към МС в момента, опозицията продължава да критикува, президентът и той?“, попита водещата Илиана Беновска. Красимир Вълчев отговори: „Най-голямото предизвикателство е да си свършим работата, да проявим необходимия разум и отговорност! Най-голямото предизвикателство за всички е да проявявим гражданска отговорност!“. „Министър-председателят каза онази вечер нещо, което прозвуча доста страшно – в света има пари за 3 месеца!“, припомни думите на премиера водещата. Събеседникът й отговори, че страната ни е с най-ниски нива на външен дълг в ЕС и с висок фискален резерв. Въпреки това, ако претеглим през БВП, това не са спестявания за много месеци. Освен това сме във валутен борд и централната банка не може да действа като емитент на допълнителни средства. Така че в никакъв случай нямаме резерв за години. Ще бъдат ли освобождавани учители и училищен персонал? „Ще се освобождавате ли от учители или съпътстващия персонал, който е административен и така нататък?“, попита водещата Илиана Беновска. Красимир Вълчев отговори, че няма предпоставки за такова нещо. Той обясни, че част от учителите и непедагогическия персонал са в отпуск, в повечето случаи платен. Това са на първо място преподавателите в детските градини, центровете за подкрепа на личностното развитие, част от възпитателите. Лошото е, че част от родителите също са в принудителен отпуск и през лятото няма да могат да ползват такъв. Обмисля че училищата да предоставят летни занимални, заниманията по интереси, които в момента не могат да се провеждат, да бъдат през лятото. Разбира се това ще е по желание. Възможностите „Радио К2“ да подпомогне дистанционното обучение. „Радио К2“ бяхме проявили инициатива да се включим в тези уроци, които могат да бъдат вербализирани, може би курсове по езици или уроци по математика, въобще всяко едно нещо, което позволява чрез слушане, но още не сме влезли, инициативата я чакаме от министерството. Радио „Зорана“ например прати, записали са „Чичовци“, „Под игото“, сетих се и за приказките, едно време имаше, ако помните, в 7 без 5 сутринта. Дайте да разширим каналите!“, предложи водещата Илиана Беновска. Министър Вълчев отговори, че това наистина е полезно, защото създаваме образователна среда чрез медиите. „Добре, значи имаме две теми – уроците, аудиото и кампанията за дуалното образование!“, заяви водещата. „Благодаря на всички медии, които помагат! Издателства помогнаха, електронни платформи отвориха ресурсите си, което беше много важно в този период, мобилните оператори ни помагат много активно с изграждането на WI-FI в кварталите, където няма!“, заяви министър Вълчев с което завърши участието си в седмичното обзорно политическо предаване “Беновска пита” по “Канал 3” и “Радио К2” на 29-ти март 2020 година.

Вижте статията тук

Focus-news.net, 29.03.2020 г.

Радио К2, 29.03.2020 г.

2020-03-31

Местата за първокурсници в държавните университети са над 43 000

30.03.2020 г. 

 

Висши училища отменят предварителни изпити за кандидат-студенти. Държавните университети ще приемат близо 33 600 първокурсници, чието обучение ще бъде субсидирано от бюджета. Местата за платено обучение ще са 10 370. Така в 38 държавни висши училища могат да бъдат приети над 43 000 нови студенти. Отделно са бройките в частните университети, чиито прием вече не се определя от държавата и за тях няма обобщена справка. Миналата година във висшите училища, които не се финансират от държавата, местата бяха над 8000. Броят на новите студенти трябва да бъде гласува от правителството, а постановлението за определянето на приема в момента е пуснато за обществено обсъждане от Министерството на образованието и науката. Числата говорят, че и през тази кандидат-студентска кампания вероятно всички кандидати за висше образование ще бъдат приети. Общо държавата е готова да финансира обучението на 38 028 студенти. В това число влиза и бройката за магистри след бакалавър. Предлага се през следващата година да бъдат приети 2 282 докторанти в държавните висшите училища, от които 1 734 в редовна и 548 в задочна форма на обучение и 326 в научните организации, от които 180 в БАН и 54 в Селскостопанска академия. Индикативният размер на необходимите средства за издръжка на обучението на студентите и докторантите в първи курс през учебната 2020/2021 година е 117.3 млн. лв. В същото време университети отменят предварителните си изпити за прием заради ограниченията срещу разпространението на коронавируса. Очаква се да се вземе и решение на европейско ниво за кандидатстудентските кампании, тъй като е възможно завършването на учебната година да бъде отложено. Приемът се свива Преглед на предлаганите бройки за субсидирано от държавата обучение показва, че продължава намаляването на предвидения прим за икономическите специалности, както и в направлението "Администрация и управление". Запазват се или се увеличават бройките за търсени от пазара на труда специалности като педагогика, информационни технологии, природните и технически науки. Най-много първокурсници продължава да приема Софийският университет "Св. Климент Охридски". Общо там през новата учебна година се очаква да започнат да учат 5077 души. Бройката намалява в сравнение с предходната година, когато приемът беше за над 5900 души. В това число влизат освен завършващите средно образование, магистрите след бакалавър и докторантите. Само за бакалавър и магистър след гимназия местата са около 4000.“ За тази година е намален приемът в специалности от сферата на социалните и правните науки. По-малко са местата и за първокурсници, които искат да учат "Право" – от 380 миналата година са редуцирани до 310 през тази. С около 20 по-малко са бройките за "Администрация и управление", където през новата учебна година ще бъдат приети 99 души. Местата за бъдещи икономисти са свити от 70 на 43. Свива се приемът и в специалностите "Медицина" (от 80 места миналата година на 61 през тази) и "Фармация" (от 54 на 41 места за първи курс). За "Информатика и компютърни науки" са предвидени 520 места, за "Математика" – 104. Това са и направленията, които дават най-добра реализация по отношение на заетост и заплати във висшето образование в страната, показва рейтинговата система на университетите. Приемът в Университета за национално и световно стопанство също е свит. През новата учебна година първокурсниците, за които държавата ще плаща, ще са максимум 2208. През миналата година бройката беше 3140. В направлението "Икономика" ще бъдат приети максимум 1519 при 2037. Намалението идва основно от свиването на броя на младежите, които ще се обучават дистанционно – от 350 през 2019 г. на 80 през тази. Намален е и приемът за "Администрация и управление" в дистанционна форма – от 100 на 30 места. За редовното обучение приемът се запазва около 250. "Право" ще могат да учат максимум 154 нови студенти. Намалява и приемът и в други икономически университети като Икономическия университет във Върна. В Стопанската академия в Свищов броят на първокурсниците е почти същият като през миналата година – около 460. Свиване на приема за бакалаври има в Техническия университет в София – от 2294 на 2079. В техническото висше училище вече няма да се приемат първокурсници в нетипичната за университет с такъв профил специалност "Педагогика". Намаляват и местата за "Администрация и управление". Свива се обаче и приемът в "Информатика и компютърни науки" (от 70 на 33 бройки). В останалите университети също има намаление на приема, но спадът на местата не е драстичен. В медицинските университети местата за бъдещи лекари се запазват на нивото от предишната година. В някои им намаление на бройките за специалност "Фармация". Предварителни изпити отпадат В същото време заради ограничителните мерки срещу разпространението на коронавируса доста университети отменят предварителните си приемни изпити. Това се случи в Софийския университет и в УНСС. Отпадат предварителните изпити в Университета за хранителни технологии в Пловдив. Отложени изпити има в Пловдивския университет, Югозападния университет в Благоевград и други. Техническият университет в София обаче прави предварителните си изпити дистанционно – през интернет. Отмяната на предварителните тестове на този етап не е голям проблем, тъй като от години висшите училища дават по няколко възможности за явяване на един и същи изпит. Не се знае обаче дали няма да бъде застрашена и редовната кандидатстудентска кампания. Тя обикновено е през юли. 

Вижте статията тук

Мediapool.bg, 30.03.2020 г.

2020-03-31

Университетите привличат с нови специалности

27.03.2020 г.


 
След като вдигнаха заплатите на учителите и образованието у нас започна да се модернизира, педагогиката се нареди сред предпочитаните професии. Висшите учебни заведения у нас се пренастройват към пазара на труда, като разкриват нови, търсени специалности, за да привлекат повече студенти, от което зависи финансирането им. Освен към разкриването на програми в областта на информационните технологии, медицината и компютърните науки, които са високоплатени и затова много предпочитани, вузовете се насочват и към различни направления в педагогиката, която за поредна година се нарежда сред привлекателните за кандидат-студентите. "Интересът към педагогическите науки става все по-голям, затова програмните съвети от различни направления разработват педагогически курсове, програми и специализации в областта на свързани със съвременните методи на преподаване като дигиталното образование, например", коментира новия тренд пред "Икономист" гл. ас. д-р Владимир Димитров, зам.-ректор на Нов български университет (НБУ). Обръщането на нагласите се дължи както на увеличението на заплатите на учителите, така и на започналата модернизация на българското образование. А прогнозираният недостиг на кадри в тази специалност в следващите няколко години се очертава да бъде 50 – 60 хиляди души заради предстоящото пенсиониране на учители. Педагогиката се нарежда сред търсените специалности и в Софийския университет "Св. Климент Охридски". Тя се нареди миналата година сред най-желаните специалности като "Психология", "Софтуерно инженерство", "Право", "Фармация", "Комуникационен мениджмънт, "Компютърни науки", "Английска филология", "Журналистика" и "Медицина". И няма причина тази година да не е така. Най-старото висше учебно заведение у нас вече обяви прием на заявления за изпитите за първата и втората кандидатстудентска сесия, които трябваше да се проведат в периода 22 март – 26 април и 7 – 28 юни. Поне първите срокове отпадат заради извънредното положение и новите дати ще са ясни след преодоляването на кризата. От СУ предупреждават, че пет от общо 118 специалности не използват оценките от матурите вместо изпит. Това са регулираните специалности "Право", "Медицина" и "Фармация", както и две от специалностите във Факултета по журналистика и масова комуникация – "Журналистика" и "Връзки с обществеността". От Алма матер обаче още не могат да кажат какъв ще е броят на студентите. Миналата година висшето учебно заведение откри две нови специалности – "Счетоводство, финанси и дигитални умения" на английски език в Стопанския факултет и "Геопространствени системи и технологии" в Геолого-географския факултет. Тази година НБУ стартира четири нови бакалавърски програми – "Клетъчна биология и вирусология", "Антропология" (на английски език), "Философия" (на английски език), "Гръцки език и култура", и две нови магистърски програми – "Извличане на знания и технологии за големи данни", "Микробиология". През академичната година се разработват и едногодишни магистърски програми в различни професионални направления – "Културен туризъм", "Културна и социална антропология", "Мениджмънт на развлекателната индустрия", "Литература, книгоиздаване", "Медии", "Творческо писане", "Визуална антропология", "Дигитални комуникации", "Журналистика" и др. Според Владимир Димитров най-голям интерес има към програмите по "Графичен дизайн", "Информатика", "Управление на бизнеса и предприемачество", "Право", "Психология", "Интериорен дизайн", "Маркетинг", "Кино и телевизия", "Информационни технологии". Повишава се и интересът към програмите, които водят до придобиването на втора специалност. В синхрон с пазара на труда За да отговорят на търсенето на пазара на труда на силно развитата икономическа зона на Пловдив, в ПУ "Паисий Хилендарски" също разкриват нови бакалавърски специалности. През тази година те са "Възобновяема енергия", "Електроснабдяване и електрообзавеждане", "Автомобилни електронни системи". Специалността "Стопанско управление" пък се преименува на "Бизнес мениджмънт". Висшето учебно заведение също набляга на педагогиката, като разкрива специалност "Обучение по природни науки в прогимназиалния етап". Философският факултет разкрива специалност "Културна и социална антропология".
 
Вижте статията тук

Iconomist.bg,  27.03.2020 г.

2020-03-30

Как върви университетското обучение от дистанция?

30.03.2020 г.



Някои вузове още се надяват, че ще имат предварителни изпити. Всички обаче се готвят за план Б и се дигитализират. Извънредното положение хвана в крачка и родните университети - всички те трябваше да отменят предварителните си кандидат-студентски изпити, обявени за март и април. Към момента няма яснота дали те изобщо ще се проведат, макар доста ректори да упорстват, че са само временно отложени. "Прием в университетите тази година ще има", категоричен бе просветният министър Красимир Вълчев, който припомни, че допреди десетина години предварителните кампании не съществуваха. Как се отразява карантината на висшите училища? Как се преподава в момента там, какви са затрудненията и какво казват студентите? За разлика от училищата, университетите у нас се оказаха малко по-подготвени за дистанционното обучение, което екстрено трябваше да въведат за броени дни. Повечето вузове минаха на обучение от разстояние, облагодетелствани от факта, че изпращането на презентации, задачи, лекции и др. не е нещо ново за студентите. "Работим с информационните системи Е-преподаватели и Е-студенти. Всеки преподавател е длъжен да качва лекции и материали в часа, в който е предвидено неговото занимание. Студентите получават задачи, връщат ги и след това получават обратна връзка", коментира ректорът на Великотърновския университет проф. Христо Бонджолов, който е отменил присъствените занятия до 13 април. Той признава, че нещата може и да не са перфектни, на по-важното е, че системата работи. Към 20 март в системата „Е-преподавател” имаше 2143 учебни курса, в които са публикувани общо 6988 учебни ресурса (учебни материали), обясни проф. Бонджолов. В първата седмица на извънредното положение - 16-20 март, активността на студентите стремглаво нараснала - регистрирани са 55 605 посещения на учебните курсове, средно по 10 000 на ден. Университетът се готви и за сценарий, при който карантината може да продължи до май, като работи по дигитализиране на изпитите. Очакването е до края на годината всичко там да мине по електронен път. "Миналата седмица направихме подготовката, тази седмица реално ще започне обучението с отдалечен достъп", коментира и Спасен Цветков, началник на учебен отдел в Технически университет-София. Той предпочита да нарича обучението по този начин, тъй като според него то не е дистанционно в класическия смисъл на думата. "Всички го отлагахме, но кризата даде тласък за въвеждането на този вид обучение", казва той. Студентите вече са влезли в график, а от университета ще направят всичко възможно, за да не изпускат те материал. Започнала е подготовка и за провеждане на изпити онлайн. Софийският университет вече отложи 14 изпита от предварителната си кандидат-студентска програма. Ректорът проф. Анастас Герджиков наскоро удължи отмяната на присъствените занятия - от първоначалната дата 29 март, чак до 10 май. "Този период може да продължи дълго, тъй като не е известно кога присъствените занятия ще могат да бъдат възобновени", се казва в съобщение на сайта на вуза. Затова студентите са призовани да ползват системата за електронно обучение Мудъл на университета, до която имат достъп с потребителското им име и парола от Системата за управление на студентска информация (СУСИ). На младежите е препоръчано да проследяват съобщенията в курсовете, които посещават по учебен план, да проверяват за допълнителна информация относно промяна в графика или средствата, чрез които се извършва обучението, както и редовно да проверяват електронната си поща за информация от преподавателите относно конкретни указания за учебния процес. Пропуснатите занятия ще бъдат наваксани след възобновяването на присъствените учебни занятия и след изготвянето на нов график на учебния процес, обясняват от университета на студентите си. "Отдавна разполагаме с платформата на Майкрософт Teams, но кризата ни принуди да въведем дигиталната обучителна платформа за 48 часа", коментира и проф. Димитър Димитров, ректор на УНСС, който също издаде заповед за отмяна на предварителните изпити, а присъствените лекции са отменени до 29 март. Той се надява след отмяна на извънредното положение да се отвори "прозорец", през който предварителните изпити все пак да се проведат - например в края на май, началото на юни. По думите му икономическият вуз вече спазва стандартния учебен план по разписание, но вмто да идват физически в стаите, студентите влизат във виртуална учебна стая. "Имаме 10 хиляди студенти и около 1000 преподаватели, доста от които са външни за университета и нямаха вътрешни мейли. Много бързо обаче се случи обменът на презентации, лекции и задачи", казва той. УНСС се готви и за план Б в случай, че кризата продължи доста по-дълго от очакваното - тече подготовка за това как всичко да се дигитализира и изпити, записване, защити на дипломни работи, провеждане на академични съвети и др. да стане по електронен път. "Проучваме възможностите за изпити онлайн с проверка за сигурност и без да има преписване", казва още проф. Димитров. Според него са нужни промени в нормативната база, които да позволят използването на новаторски методи на преподаване - и за заседанията, и за изпитите. "Прием ще има", смята още проф. Димитров. По думите му ако се наложи, университетите могат да приемат студенти и само с оценки от матурите, дори и ако има удължаване на лятната ваканция и промяна в графика по приема. "Обратната връзка от студентите, с които разговаряме, е, че те са много доволни. Дистанционното обучение ще вземе да им хареса", казва шеговито и председателят на Националното представителство на студентските съвети Даниел Парушев. Наблюденията му показват, че няма университет, който под една или друга форма да не се справя със ситуацията - известни проблеми има пред висшите училища, които са с по-практическо обучение - като медицинските, техническите или тези по култура, но в момента и те преподават - макар и само теория. "Кризата отвори много възможности - постоянно се провеждат ректорски съвети, вече се мисли дори за провеждане на държавните и кандидат-студентските изпити онлайн", казва още той. По думите му нулева година няма да има, а ако някои вузове не успеят да вземат целия предвиден материал, обмислят удължаване на семестъра. Дали ще има отлив на студенти при така създалото се положение? "Кой може да ви каже? Никой не знае срещу какво сме изправени", казва проф. Бонджолов. Според него е възможно една част от студентите, които са се канили да учат в чужбина, тази година да си останат у нас и да се запишат в български университет. При затваряне на границите това би бил единственият им вариант. Възможно е обаче да има и отлив, тъй като в момента много хора губят работата си, заплатите си. "Твърде много са неизвестните в момента", казва той. Ректорът на УНСС пък очаква дори по-голям интерес тази година именно заради дигитализацията и новите, по-гъвкави, форми на обучение. "План-приемът ни за тази година е намален с 40%. Това ще подобри селекцията", казва той. 

Вижте статията тук

Segabg.com, 30.03.2020 г. 
2020-03-31

За първи път у нас - изцяло витруален кандидатстудентски изпит

28.03.2020 г.

За първи път изцяло онлайн кандидатстудентски изпит у нас заради извънредното положение. А за желаещите да учат в чужбина - изложение на чужди университети се пренесе във виртуалната среда. Слънчево съботно утро. И 4 часа решаване на задачи. Проф. д.н. инж. Иван Кралов, ректор на Техническия университет - София: Няколко от кандидат-студентите сами се отказаха по време на правенето изпита. И квестори, който от вкъщи внимателно следят за преписване. А комисия влиза във виртуалните стаи и помага за контрола. Двама са отпаднали след такава проверка. Други чакат решение. Проф. дн инж. Иван Кралов, ректор на Технически университет - София: Има един случай, в който аудиозаписът дава съмнения за наличие на говор на друг човек в стаята. Регламентът е ясен, ще бъдем безкомпромисни. Погледнато от добрата страна - ако ситуацията не беше такава, каквато е, всички изпитани днес нямаше да знаят дали са се справили. И всички преподаватели вече щяха да са затънали в работа. Както се се е случвало на изпитите досега. Проф. дн инж. Иван Кралов, ректор на Технически университет - София: Някъде около седмица проверителите денонощно работеха, за да проверят резултатите. Сега компютърът се справя за секунди. И 506 студенти сигурно са имали щастлив следобед, защото знаят, че са се справили. А други в момента може би избират в кой чужд университет да кандидатстват, като разглеждат изложение за учене в чужбина, което тази година не е в София, а навсякъде. Бистра Илиева, управител на консултантска къща за образование в чужбина: От своя компютър или телефон е възможно, където и да си, да се регистрираш и да влезеш да видиш виртуалната зала. Избираш университет и имаш два безплатни дни в разглеждане. Бистра Илиева, управител на консултантска къща за образование в чужбина: Можеш да чатиш с представители, можеш да пишеш имейли и евентуално да бъдеш поканен на видеоразговор. И това не е просто компромисен вариант, заради заплахата от зараза. Това, оказва се е по-добрата възможност. В Техническия университет гледат на кризата като шанс. А и вярват че умножените минуси правят плюс. Като в математиката.

Вижте репортажа тук 

БНТ, 28.03.2020 г.

Stolica.bg, 29.03.2020 г.
Сomputerworld.bg, 29.03.2020 г.
Profit.bg, 29.03.2020 г.
Оffnews.bg, 29.03.2020 г.

Мonitor.bg, 29.03.2020 г.

2020-03-30