яну
фев
мар
апр
май
юни
юли
авг
сеп
окт
ное
дек
Брошура

Плакат

Показване на 11-15 от 356.

Студенти на онлайн изпити с включени камери и звук

07.05.2020 г.


 
УНСС с платформа с изкуствен интелект, в ТУ - София дистанционно пазят 150 квестори. Записите могат да се преглеждат при съмнения за преписване.  Висшите училища ще разработят собствени планове за остатъка от дистанционното обучение и приема, обясни в началото на седмицата образователният министър Красимир Вълчев. Онлайн изпитите ще се провеждат в различни платформи като Microsoft Teams и Zoom. За да няма възможност за преписване, в тях трябва да има опция за използването на камера и да имат звуков сигнал, сподели пред „Монитор” председателят на Националното представителство на студентските съвети Даниел Парушев. „За да сме сигурни, че един студенти не преписва, ще има видеонаблюдение и звуков сигнал и така той ще се наглежда. Видеовръзката ще се записва, а записът може да се върне, за да се провери, ако има съмнения. Ако се докаже, че студентът е преписал, работата му ще бъде преразгледана”, обясни той. Друга мярка, с която ще се предотврати използването на чужда помощ, е ограничението във времето. В изпитите ще се разработят такъв брой задачи, с които студентите да имат възможност да прочетат въпроса, да помислят малко и да посочат правилния отговор, ако го знаят. Парушев посочи и друг възможен проблем - прекъсване на връзката. „Всички работят в интернет пространството и не ясно дали мрежата ще издържи. Вузовете обаче гарантираха, че работата на студента ще се записва автоматично, ако връзката прекъсне”, уточни председателят на НПСС. В някои специалности потоците са от по 100-200 души. Онлайн изпити няма да се държат от всички наведнъж. Те ще бъдат разделени на по-малки групи, за да бъде по-лесно наблюдението. „В нито едно от висшите училища у нас няма да има нулева учебна година. По-голямата част от университетите ще влязат в сроковете и няма да има удължаване на семестъра”, заяви председателят на НПСС. Той посочи, че проблеми може да има само във вузовете и факултетите, свързани с медицината и изкуствата, тъй като там практиката е по-голяма - 60-70%. Затова и само при тях може да се наложи удължаване с 20-30 дни, но не в целия вуз, а само за дадени специалности. Такова е и мнението на образователния министър. Вълчев посочи, че най-вероятно в някои вузове ще се стигне до удължаване на сесиите с малко. Забавяне можело да има и при държавните изпити за някои специалности - клиничните, медицина 6-и курс, тъй като няма как да се проведат в електронна среда. Кризата и дистанционното обучение все пак имат и положителна страна, смята Парушев. За 48 часа са се случили промени, за които е щяло да трябват години. Студентите също проявявали по-голям интерес към онлайн лекциите, тъй като дискусията с преподавалите се осъществява по-лесно. Според председателя на НПСС тази практика трябва да се продължи, за да могат  в лекциите да се включват и тези, които нямат възможност да присъстват в аудиториите. Плюс било също, че повече зрелостници може би ще останат да продължат висшето си образование в България. В Университета за световно и национално стопанство онлайн обучението протича в платформата Microsoft Teams. „Правилникът за учебната дейност на УНСС дава възможност преподавателите да оценяват постиженията на студентите по отделните дисциплини през семестъра чрез текущ контрол посредством различни форми - решаване на казуси, разработка на проекти, участие в занятията, тестове и др. Всички те могат да се провеждат онлайн и немалка част от студентите ще бъдат оценени до края на семестъра”, обясни проф. д-р Мирослава Раковска, заместник-ректор по учебната дейност на УНСС. За останалите ще бъдат организирани изпити чрез Teams по време на датите за сесията. От вуза са разработили първата по рода си в България иновативна система за провеждане на онлайн кандидатстудентски изпити, базирана на изкуствен интелект и използването на съвременните информационни и комуникационни технологии. „Иновативното в системата ни за кандидатстване е възможността за пълна автентификация (доказване на самоличността) на кандидат-студентите и криптиране и цифрово подписване на оценките от приемните изпити, сигурност на кандидатстудентската информация. Автентификацията ще се извърша по време на целия изпит, което гарантира, че на него се явява само и единствено съответният кандидат-студент”, уточни Раковска.
Техническият университет в София вече проведе редица предварителни отдалечени изпити. „Основният фактор, който гарантира обективност в провеждането на изпита, е ограничението във времето - на всеки въпрос, или по-точно на всяка задача кандидатът отговаря в рамките на ограничено време”, посочи доц. д-р Георги Ангелов, който е участник в организацията на провеждане на отдалечените предварителни изпити. Организационно провеждане на изпита пък е било поверено на над 150 квестори. Всеки от тях наблюдава 4 кандидат-студенти във виртуална стая. Ако ситуацията до края на учебната година не позволява присъствено приключване на семестъра, от вуза ще търсят възможност невзетите изпити да се положат във времето. „Така ще осигурим възможност за полагане на изпити по всички дисциплини от съответните учебни планове и няма да се наложи прехвърляне на изпити”, обясни Ангелов.
Шуменският университет „Епископ Константин Преславски” провежда пълноценно дистанционно обучение, но то няма да приключи изцяло онлайн, съобщи заместник-ректорът на учебното заведение доц. Чавдар Сотиров. По думите му всеки преподавател сам ще реши как да приключи семестъра - дали с изпит, дали със задание, но засега не се предвижда вариант с онлайн полагане на семестриални изпити. От вуза обясниха, че част от студентите от педагогическите специалности работят по практиките си, като правят план-конспекти на уроци и ги предават, а една част от студентите са се включили и в дистанционните форми на обучение в училищата. Няма да се наложи прехвърляне на изпити или практики за следващата учебна година. В Пловдивския университет „Паисий Хилендарски” предварителните изпити са през юни, а редовните - през юли. Затова и все още не са мислили за дистанционно провеждане, защото още има време. От СУ „Св. Климент Охридски” обясниха, че са изключили възможността за онлайн кандидатстудентски изпити и всички ще се проведат на място. Бъдещите адвокати от ВТУ с присъствен държавен изпит  Иван Първанов Първата държавна изпитна сесия за всички специалности във ВТУ „Св. св. Кирил и Методий” ще бъде удължена от 22 юни до 15 юли. Полагането на изпитите ще бъде изцяло онлайн с изключение на обучаващите се в специалност „Право”. Изпитите на бъдещите адвокати ще се провеждат присъствено и само при невъзможност дистанционно. Полагането на изпитите за студентите от филиала на ВТУ във Враца и Педагогическия колеж в Плевен също ще се проведат дистанционно и онлайн. Предвидените за юни държавни изпити на завършващите пък е възможно да се отложат за септември. От ръководството на ВТУ съобщават, че въпреки наложената социална изолация няма пропуснати часове, а в онлайн обучението са включени всички студенти. За първите шест седмици са създадени 4718 учебни курса, а системите са отчели 662 413 посещения на студенти. Те вече имат готовност за провеждане и на кандидатстудентските изпити изцяло по електронен път. За целта е създадена електронна платформа. Първите онлайн изпити вече преминаха, като последен е тестът по български език - на 12 май. Редовните изпити са през юни, като и за тях има готовност да се проведат онлайн. Двама с анулирани работи в Русенския университет Жанета Йорданова Русенският университет „Ангел Кънчев” вече проведе онлайн над 20 изпита със задочници и кандидатстудентски тестове на четири дати. Анулирани са работите на двама кандидат-студенти заради изключване на звука и камерата на компютъра. Във висшето училище имат готовност редовната сесия, която започва на 18 май, да се проведе по изпитания вече начин - в реално време във виртуална учебна зала. Още с влизането на страната в извънредно положение на 13 март Русенският университет обяви, че е изцяло подготвен да премине към онлайн обучение. С базиране на BigBlueButton платформата на два сървъра бе създадена възможност за провеждане на лекции и упражнения в реално време във виртуална зала, а в платформата e-Learning Shell към момента има публикувани близо 34 000 учебни ресурса, които студентите да ползват в удобно за тях време. Учебният процес във вуза бе пренастроен така, че да протича нормално във всички специалности. Единствено в специалностите „Акушерка“ и „Медицинска сестра“ от направлението „Здравни грижи“ има затруднение, тъй като практиката в болниците не може да се проведе. Това обаче ще стане през лятото или през следващия семестър. В Бургас признават за практика доброволната работа в болници Елена Атанасова В Бургаския университет „Проф. д-р Асен Златаров” са намерили решение на проблема със стажовете на бъдещите медицински сестри и другите студенти от здравните специалности. „За тях сме взели решение да признаем като практика на тези, които работят в здравно заведение или като доброволци, а те повечето работят като такива", коментира ректорът на университета проф. Магдалена Миткова. Студентите от педагогическите специалности пък карат онлайн стаж, като преподават в реални училища дистанционно. Миткова допълни, че единствено няма възможност за провеждане на лабораторни занятия за химическите и техническите специалности. „Отложили сме ги и очакваме да се проведат допълнително през юни, юли или август. Ако ни позволят само за 2 седмици да съберем студентите и проведем лабораторните занятия, вече няма да има никакъв проблем”, допълни проф. Миткова. Останалите семестриални изпити са онлайн. От вуза все още нямат насрочени дати за приемните изпити, не е ясно дали ще бъдат онлайн. В Бургаския свободен университет пък са обявени всички дати за кандидатстудентските изпити, които ще бъдат онлайн. На първите предварителни тестове по история и български език се явиха 40 кандидати. След като подаде документи, всеки получава от вуза по мейл линк, който се активира в насрочения час за провеждане на изпита. Той остава активен в продължение на един астрономически час, през който студентът трябва да работи по поставената му тема. По време на провеждането няма видеовръзка  нито камери. Дати за изпити има и през май, юни и юли, като засега те са планирани да се проведат изцяло онлайн. Основният поток кандидати се очаква, че ще кандидатстват с оценките от ДЗИ. За края на академичната година би имало проблем само с държавните изпити на правистите, които вече са отложени на два пъти. Практиките на студентите от педагогическите специалности, за които се изисква задължителен стаж в клас, също са отложени и ще се проведат след отмяна на извънредното положение, казаха от ръководството на БСУ.

Вижте статията тук
 
Мonitor.bg, 07.05.2020 г.

2020-05-08

Техническият университет в Пловдив организира дистанционна конференция

08.05.2020 г.
 

 
За първи път домакините от Техническия университет – филиал Пловдив подготвят   международна конференция  "Техника, технологии и системи" ТЕХСИС 2020  за дистанционно провеждане.  От 14 до 16 май над 240 учени от 5 страни ще защитават дистанционно своите разработки. Комисия от международни рецензенти вече е прегледала и одобрила над 100 доклада.  "Деветата конференция ТЕХСИС 2020 дава възможност резултатите от работата на учените в инженерните дисциплини да бъдат споделени с обществото. Конференцията запълва важна  ниша в техническите науки на страната ни.  За участниците е повод и да се срещнат с колеги от други научни звена в България и чужбина. Научните доклади винаги са пряко свързани с нуждите на индустрията, като представят възможности за иновации." - това заяви доц. Никола Шакев – зам. директор на  Техническия университет – филиал Пловдив. Докладите за конференцията ТЕХСИС 2020 са в шест основни направления: Автоматика, системи за управление и роботика; Електротехника и електроника; Компютърна техника, информатика и комуникации; Машинно инженерство; Автомобилно и авиационно инженерство; Индустриален мениджмънт и дизайн. Участието на научни работници от чужбина в деветата международна техническа конференция е малко по-ограничено, защото учените не знаят как ще се развият ограничителните мерки в България, а и в собствените им страни. И все пак в ТЕХСИС 2020 участват  представители на техническите науки от съседните Румъния, Турция, Северна Македония, Сърбия. Българските учени традиционно силно се включват в пловдивската конференция. Пловдивското участие в ТЕХСИС 2020 не е само от учени от Техническия университет – филиал Пловдив, но също така и от Пловдивския университет, Аграрния университет и Университета за хранителни технологии. Участват и представители на институтите на Българската академия на науките и пловдивската Централна лаборатория по приложна физика.  Значителна част от докладите са съвместна разработка на учени от техническите университети и на инженери от индустрията. С ТЕХСИС 2020 се откриват Дните на науката на Техническия университет-София. Те включват серия от конференции, с които вузът подкрепя научния обмен и цели да приближи инженерните знания до практическите изисквания на бизнеса чрез трансфер на знания и ноу-хау. Учени от Техническия университет – филиал Пловдив участват на ТЕХСИС 2020 с над 20 оригинални разработки и изследвания. Общо докладите на учени от Техническия университет - София, заедно с филиалите му са над 50. Официалният език на конференцията е английският, а рецензентите са учени от Европейския съюз. Те вършат работата си на доброволен принцип – заради престижа и заради стремежа научното знание да бъде подложено на задълбочена критика. "Ние сме благодарни за  безрезервната и доброволна  подкрепа на научната общност в организацията на ТЕХСИС 2020. Избрани доклади ще бъдат публикувани в специално издание на британският  Institute of Physics: Materials Science and Engineering, а други доклади – в списанието - Journal of the Technical University Sofia, Plovdiv Branch "Fundamental Sciences and Applications" - обобщи доц. Никола Шакев.
 
Вижте статията тук

Рlovdiv24.bg, 08.05.2020 г.
Тrafficnews.bg, 08.05.2020 г.

2020-05-08

Какво е било програмирането преди 40 години?

02.05.2020 г.

Стоян Бонев е доцент в Техническия университет – София и емеритус професор в Американския университет. Върнахме се 40 години назад, за да чуем неговия опит в програмирането и какви са били програмистите тогава.
Какви е било програмирането преди 30-40 години?
Накратко отговорът на този въпрос е, че е било много по-различно от съвременното програмиране. След развитието на програмирането може да се каже, че то започна и продължава да се явява под определението на една софтуерна криза, което означава, че хардуерните компоненти на компютрите се развиват много бързо. А софтуерните компоненти, асоциирани с тези новите хардуерни елементи, се развиват стремглаво. Типичен за програмирането беше т.нар. “Спагети код” – програмиране без никаква дисциплина, без структурираност на програмиране. И този тип програмно осигуряване беше слабо и ненадеждно. Отчитайки тези недостатъци се развиха технологии, методологии, теории, които да подобрят проблема с разработката на софтуер. Яви се структурното програмиране, в което основен компонент са подпрограми или функции. Изобщо в софтуерното развитие може да се отбележат въвеждане на езиците от високо ниво.
Какви са наблюденията Ви при еволюцията на определен програмен език?
Развитието на един програмен език търпи еволюция. В началото, когато се разработва един език, трябва да има ограничен брой синтактични изразни средства за представяне на синтаксиса. Съгласно структурното програмиране е достатъчно е да има един оператор за поставяне на действия, един оператор за условно разклонение, един оператор за техничност или за повторения на определен брой оператори. Това е минимално изискване, но желанието на програмистите е да имат по-голям набор средства. Тогава разработчиците обогатяват езиците със синтактични средства. За разклонение на условни оператори и повече от един вариант. Вместо една единствена функция на повтаряне се предлагат 3, дори 4 структури – цикъл с подусловия, с предусловия или цикъл, зависещ от динамичната структура на програмите, на които се разписват.
На кои езици вярвахте, че ще се развият, но не успяха?
Тук мога да спомена на първо място езика ADA, който беше разработен с финансиране от Пентагона. Този език е много богат, с много функционални възможности, но имаше нещастната участ да не бъде световно разпространен. На второ място, дори е по-важно да спомена една концепция UNCOL (Universal Computer Oriented Language), която също е с много прогресивна идеология, но за съжаление не успя да се наложи.
Ражда се идеята за универсален машинно-ориентиран език, който да бъде посредник между всички езици и всички компютри. Идеята да се работи с всеки език на всеки компютър. Въпреки тази прогресивност, идеята имаше само изследователски характер и не получи масово разпространение. Това се дължеше на голямото разнообразие на езици за програмиране, както и на разнообразието на архитектурата при различните компютри. Това е важен етап в развитието на IT технологиите.
Кой е най-стабилният програмен език? Вашето лично мнение.
Няма еднозначен отговор. Има международни компании, които се занимават с популярността и приложимостта на езиците. Всеки месец те публикуват таблица с данни. И в този смисъл на първите пет позиции са езици като Java, C#, Python, C++, Objective-C. Изобщо езиците, които се породиха в поколението след Pascal с присъщи характеристики като обектно-ориентираното програмиране. Тези езици са важни и стабилни и влизат в курсове по компютърни науки във всеки един университет.
Какви са били програмистите преди 40 години? Какъв е бил профилът им?
Изискването към програмистите беше всеки един да бъде отличен алгоритмист. Човек, който владее алгоритми, да разработва алгоритъм и да трансформира алгоритъма в програма. Тези знания бяха важни и ценни. В настояще време тази характеристика за висок професионализъм в алгоритмите остава, но не на 100%. На световен мащаб има огромно разнообразие от програмни продукти. Добрият програмист не само трябва да бъде добър алгоритмист, а да бъде и добре информиран. Ако той е добре информиран, няма да си загуби времето да разработва неща, които вече са налични. Това облекчава решаването на конкретни задачи.
С какво се занимавате в момента и върху какви проекти работите? Какви интереси имате извън програмирането?
Бих споменал проектите, в които съм участвал. Тогава нямаше персонални компютри и участвах в проект за кодова зависимост между два компютъра. Разработих с колеги макропроцесорна система. Към момента нямам интерес към програмните езици и тяхното развитие. Миналата година публикувах книгата “Сравнително изучаване на езиците за програмиране”.
Щом се отнася за интересите ми извън информатиката, мога да кажа, че проявявам интерес към класическа музика. Бих си позволил да цитирам Ролан, който отговорил на въпроса кой е по-добър Моцарт или Бетовен, а той отговорил “Моцарт е единствен, а Бетовен е велик.” Наред към музиката имам интерес към градинарството, но то е настрани от моето основно влечение към програмирането и IT технологиите.

Вижте статията тук

Devstyler.io, 02.05.2020 г.

2020-05-08

Университетите преминават към онлайн прием

01.05.2020 г.


 
Някои вузове вече приемат по Skype, в Алма матер изпитите остават присъствени. Повечето висши учебни заведения у нас минаха на ново ниво – освен че преподават онлайн, преминават и към кандидатстудентски приеми онлайн. Пръв беше Техническият университет (ТУ), който проведе и продължава да провежда онлайн приемните изпити по математика, английски и рисуване и композиция. „Правим го по скайп чрез собствени платформи, вече около 2000 души се включиха в тази система на прием“, коментираха от ТУ. Проверка на „Икономист“ показа, че като цяло висшите училища без СУ „Св. Климент Охридски“ имат готовност да проведат такива изпити. Сред тях са УНСС, Медицинският университет в Плевен, Техническият университет във Варна, ЮЗУ, Варненският свободен университет, Химико-технологичният и металургичен университет (ХТМУ). В ХТМУ първо тествали платформата чрез състезание онлайн и участниците получили приблизително същия успех, който обикновено се получава в реална среда, т.е. доказва се, че при онлайн версията няма измами. Вузът е провел и първите онлайн защити на дипломни работи. СУ „Св. Кл. Охридски“ засега няма да провежда онлайн прием и ще изчака извънредното положение да приключи. Затова пък учебните занятия вървят изключително добре онлайн, без специалността медицина, където е невъзможно да има такова обучение, казват от Алма матер. Как се изпитва онлайн по Skype Изключително подробни са указанията на ТУ за изпит онлайн. Освен че кандидатите трябва да са подали заявление и да са си платили таксите, те трябва да имат непрекъснат интернет достъп до компютър с работещи видеокамери и микрофон. Изпитващите осигуряват видеонаблюдение по време на провеждане на предварителния кандидатстудентски изпит. Не се разрешава достъпът до други ресурси, вкл. електронни (скенери, принтери), както и присъствието на други лица в помещението при кандидат-студента по време на изпита. В деня преди изпита кандидат-студентите получават покана за присъединяване към групата на своя видеоквестор и получават потребителско име и парола на имейл адреса, с който са се регистрирали за предварителния изпит. Този линк трябва да отворят в браузър в деня на изпита между 8:30 и 9:00 ч. Необходимо е кандидат-студентите да имат валидни профили в Skype. Кандидат-студентите насочват камерата на компютъра си така, че да се вижда изпитната работа и във всеки момент видеоквесторът да има наблюдение върху кандидат-студента и неговата работа. Кандидат-студентите нямат право да напускат своето работно място, определено преди стартирането на изпита (чрез видеонаблюдението), освен в регламентираните почивки. При регистриране на снимка от изпита в някой от мобилните оператори или социални мрежи изпитът се анулира. Обявяването на резултатите става до три дни след изпита, като всеки кандидат-студент може да ги види в профила си.  Нов български университет пък разчита на цялостно разработена електронна система Moodle – НБУ, обясни Владимир Димитров, зам.-ректор на НБУ.  Системата обхваща всички процеси и бързата връзка и съвместимост между електронната система за кандидат-студенти и Moodle НБУ е позволила да се генерират варианти на теста по общообразователна подготовка, на който вече кандидат-студентите се явяват онлайн. Освен това за кандидат-студентите се правят онлайн индивидуални консултации за кандидатстване и онлайн специализирани консултации за избор на програма.  Подобни са и указанията в другите висши учебни заведения, където също се готвят да провеждат кандидатстудентските си изпити и имат съответните изисквания за специалностите на официалните си страници. Перфектни в дистанционното обучение. Като цяло висшите училища у нас нямат никакъв проблем с дистанционното обучение. „Над 90% се справят перфектно“, заяви председателят на Националното представителство на студентските съвети Даниел Парушев. Според него студентите дори предпочитали тази форма на обучение и тя  създавала проблеми единствено на медицинските вузове или тези по изкуствата, защото практическата част от обучението в тях изисква физическо присъствие. В голяма част от университетите се водят разговори за онлайн изпити. Сред тях са СУ, УНСС, ТУ. Проблемът при този тип изпитване е, че преподавателят невинаги може да знае дали от другата страна на компютъра стои наистина студентът, когото изпитва.  СУ използва основно платформата Moodle. Според бившия зам.-ректор на СУ проф. Милена Стефанова трудности с платформата няма, макар на моменти тя да се претоварва. Университетът отдавна работи електронно и не е имало никакъв проблем да се пренастрои процесът онлайн. Контролът върху работата на студентите е реален, защото във виртуалните стаи освен че се правят презентации, се поставят задачи и се правят тестове. Резултатите от тестовете не се отклоняват от тези, които се извършват присъствено. „Живият контакт обаче липсва“, коментира проф. Стефанова. Някои от преподавателите използват и други платформи за видеовръзка, когато системата се претовари. В УНСС предпочитат системата Microsoft Teams за лекции и упражнения онлайн. Системата работи добре и контролът върху работата на студентите е в реално време. „Процесът върви нормално“, коментира Николай Цонев, ръководител на катедра „Икономика на туризма“.  Със системата Moodle работят и в НБУ. „Няма голяма разлика с периода преди пандемията, защото електронното обучение беше част от системата на обучение при нас и отзивите на студентите са добри“, казва зам.-ректорът Димитров. По думите му с виртуалните класни стаи, интернет форумите към курсовете и решаването на тестове онлайн процесът на обучение не е ощетен по никакъв начин. По-сложно е с практическите програми като тези по изкуствата, за които вузът предлага модерно оборудвани ателиета и лаборатории, но засега и тези дейности се извършват добре в домашна среда. В онлайн пространството на НБУ тече и рубриката „Домашен университет“, от която се виждат изобретателните начини за обучение във всички области.  В ЮЗУ „Неофит Рилски“ комуникацията между студентите и преподавателите се осъществява в електронните платформи Blackboard, Moodle, в социалните мрежи със създадените затворени групи на Facebook, Viber, Skype, Messenger, авторски видеа в YouTube, уебсайтове на научни, спортни и художествени форуми и др. Вузът използва и новите практики Big Blue Button, Nextcloud. Разбира се, в употреба влизат и по-стари комуникационни канали като имейл и телефон. Оказа се, че обучението от дистанция има своите предимства: резултатите се съхраняват на електронен носител и винаги може да се докаже дадено постижение или грешка, изтъкват от ЮЗУ. Присъствието на всекиго е регистрирано, няма нужда да се извършват проверки, да се отбелязват отсъствия и т.н. Всеки може да влезе в платформата, когато пожелае и откъдето пожелае – от личния си компютър или телефон, от кабинета си или от къщи. Изключение се прави само по време на регламентираната работа по групи онлайн. Целият учебен процес е предварително регламентиран и разписан, всеки студент може да ползва едновременно всички електронни ресурси (презентации, задания, препоръчителна литература), да се връща към предишни източници. В дигиталното общество Пловдивският университет „Паисий Хилендарски“ внесе елемент на творчество с интерактивната рубрика VIVAT ACADEMIA. Тя дава възможност на студентите и преподавателите, служителите и приятелите на пловдивската Алма матер да споделят свои градивни истории по време на криза – добри практики, полезни новини, повдигащи духа факти, послания, мисли, творчество. „Форсмажорът ни отне много, но и стана повод за преосмисляне на начина и темпото ни на живот, на ценностите и нагласите ни. Спомнихме си, че трудностите ни обединяват и каляват, че лекарската и учителската професия са не просто работа, а призвание. Отново започнахме да ценим здравето си и това на другите. Залисва ни природата, затъгувахме за разходките в парка. Времето се превърна в мерило за стоицизъм, себеотдаване, търпение, жертвоготовност“, споделят създателите на рубриката. Те смятат, че електронният им вестник ще допринесе за живота и вдъхновението на академичната общност и след кризата.
 
Вижте статията тук

Iconomist.bg, 01.05.2020  г.
Dnevnik.bg, 01.05.2020 г.
2020-05-08

Проф. инж. Иван Кралов, д.н. – ректор на Техническия университет в София, пред в. „Аз-буки“: Покажете ми област в живота без инженерни решения

 
Ефективно действащо публично-частно партньорство между изследователските университети и фирмите би дало силен тласък на българската икономика.
 
Проф. Кралов е машинен инженер, доктор по „Динамика, якост и надеждност на машините“ и доктор на науките в научно направление „Приложна механика“. Девет години е бил зам.-ректор по научната и приложната дейност. През 2011 г. стартира и до днес ръководи електронната система „Е-университет“ на Техническия университет. Член е на УС на изграждания „Национален център за върхови постижения
по мехатроника и чисти технологии“. Автор и съавтор е на над 140 научни публикации, патенти и полезни модели. Председател е на научните и организационните комитети на наши и чуждестранни научни форуми.
Председател е на секция „Технически науки“ и
зам.-председател на Съюза на учените в България.
 
Интервюто взе
Надя Кантарева
 
Господин Ректор, как функционира към днешна дата университетът, който ръководите – лекции, упражнения, сесии, кандидатстудентска кампания… Запазва ли се целостта на институцията, работеща в необичайната ситуация?

– Техническият университет в София е образователен и изследователски комплекс – най-голямото висше техническо училище у нас. Характерно е с това, че има и териториално изнесени звена – филиалът ни в Пловдив, факултетът и колежът в Сливен, Колежът по енергетика и електроника с база в Благоевград, колежът в Казанлък. В структурата на ТУ са и уникалните училища – Технологичното училище по електронни системи в столицата и Професионалната гимназия по компютърни системи и технологии в Правец.
В тази си комплексност функционирането на Университета е сложен процес, още повече в днешната обстановка. За моя радост разполагаме с много добра организационна структура, с изградени традиции.
Що се отнася до т.нар. дистанционно и електронно обучение, имаме подготовка от няколко години благодарение на изпълнените проекти по ОП „Развитие на човешките ресурси“. Въпросното обучение наричам отдалечено обучение. Технологиите, които се използват, са много, но основният смисъл е, че обучаемите участват неприсъствено в учебния процес. В момента в резултат на кризисната ситуация, извършваме отдалечено обучение почти по всички дисциплини. Там, където не е възможно провеждането му – например лабораторни упражнения, в които се изисква използването на специфична материална база, ползва се апаратура, изискват се мерки за безопасност и охрана на труда и т.н., те ще бъдат проведени по-късно присъствено. Всички останали лекции и семинарни занятия се провеждат в момента дистанционно. Над 80 процента от предметите и някои упражнения са обхванати чрез дистанционната форма на обучение. Разбира се, има специфика.
В звената се използват различни технологии и платформи. Но всички са разработени, тествани още преди години. Сега просто се актуализира част от материала и го прилагаме на практика.

– Техническият университет не отложи и предварителните кандидатстудентски изпити…

– Което казах дотук за дистанционното обучение, се отнася и за кандидатстудентската кампания. Решихме да не отлагаме предварителните кандидатстудентски изпити, които бяха обявени като присъствени, а да се проведат чрез интернет връзка. Ние за първи път проведохме отдалечен кандидатстудентски изпит в страната. Той бе по математика, проведе се през март, за него се записаха близо 700 души. Следваха изпити по рисуване и композиция, с които се кандидатства за специалността „Инженерен дизайн“, и изпити по чужди езици и втори по математика.
Всичко това се реализира основно с разработени от нас платформи, но ползваме и някои универсални софтуерни продукти. Създали сме организация, извършили сме тестове. Независимо че използваме тези формати за първи път, смятаме, че няма да се създадат проблеми и ще се получи добър резултат.

– Можем ли да говорим за предимства на отдалечената форма на изпитване?

– Форматът е известен в света. Прилага се в различни модификации. И има своите предимства. Първо, кандидатите са в една естествена среда, стресът е по-малък и това спомага да представят себе си по най-добрия начин.
На второ място, отпадат значителни ангажименти и разходи, като пътуване и престой, допълнително време и емоции за намиране на мястото на изпита и т.н., а необходимите технически средства тук обикновено са налични, евентуалното им доокомплектоване е лесно и евтино.
Предварителният кандидатстудентски изпит е и подходящ начин за самоконтрол – кандидатът да оцени обективно нивото на подготовката си преди предстоящите матури, преди основното кандидатстване за университет. Тази диверсификация на методите, начините на изпитване и контрола чрез входен тест е полезна на всеки, за да види той силните си страни, да се подготви и представи по най-добрия начин.

– Първо място в 6 професионални направления – какво означава това за Техническия университет – София? Едва ли е само престиж…

– Техническият университет подготвя специалисти основно в 9 професионални направления, от които 6 са инженерни. Освен инженерни имаме и икономически специалности, като „Стопанско управление“. Тя не е класическа икономическа специалност като „Счетоводство и контрол“ или „Финанси и кредит“. Стопанското управление е неразривно свързано с технологията на организация, управление и контрол на процесите в едно предприятие. То е задължителна квалификация за всеки управленец в индустриално предприятие или в икономиката на една страна. В това направление също сме на едно от първите места по Рейтинговата система. В Техническия университет подготвяме и бъдещи учители. Филиалът ни в Сливен е създаден през 80-те години на миналия век за обучение на инженернопедагогически кадри. Инженерната педагогика е особено актуална днес – пример е електронното обучение, подготовката на учениците в професионалните гимназии.
А да сме първи в инженерните направления, е логично – ситуирани сме в столицата, най-големият сме сред техническите университети. Тази година имаме и 75-годишен юбилей. В последните години инвестирахме много и в научното развитие на нашите преподаватели и изследователи – изпълняваме редица международни и значими национални проекти, публикационната активност на състава нарасна близо три пъти в международен план, партнираме много тясно с бизнеса. А както е известно – качествените, т.нар. „бръшлянени“ университети, са симбиоза от традиции и преподаватели. Сега нашата цел е заемане на видимо място в европейското и световното образователно и научно пространство.

– Ще видим ли ТУ сред изследователските университети?

– Ние сме такъв: през последните години имаме непрекъснат възход на броя на публикациите и на цитиранията в световно признатите и индексирани научни бази от данни. Това е и първият показател за качеството на научноизследователска ни работа. Ръстът е значим, в сравнение с преди 4 – 5 години е в пъти по-голям на годишна база. За последната година излязохме няколкостотин места напред в световните класации. Разбира се, целите ни са много по-високи. Но има и специфики в това отношение, които трябва да се отчетат.

– Бихте ли конкретизирали?

– В някои световни класации се отчита, с много голяма степен на значимост, къде завършилите започват работа и с каква заплата. Нашите възпитаници се реализират по специалността си, включително и в чужди компании, базирани у нас, с относително много високо възнаграждение за нашата страна. Но с чувствителна разлика в заплатите спрямо работещите зад граница. Освен това класациите отчитат, че се реализират в национална фирма, а не в световен гигант например. Естествено, това не ни прави по-малко амбицирани да се изкачим по-напред в класациите. В тази насока сме предприели много стъпки.

– В какво се изразяват те?

– Например имаме договори за сътрудничество с над 150 международни университети и научноизследователски организации и компании, което за нас е значимо. С тези партньори работим по много съвместни програми и обучения. Част от обученията, включително и изследвания, са изцяло по поръчка на бизнеса. Имаме обмен на студенти, преподаватели и изследователи. По този начин се опитваме чрез критериите, които оценяват взаимодействието между бизнеса и академичната дейност, международната мобилност и други, да получим по-високо място в класацията.

– Ръководеният от Вас университет е член на европейски и международни асоциации. Какви са вижданията Ви, като ректор и учен, за включване на ТУ в европейски университетски мрежи?

– Сега се стремим да станем член на мрежата от европейски университети. Така ще минем на следващо стъпало като европейски университет или член на конфедерация от европейски университети и съответно ще сме много по-видими и по-значими, разпознаваеми в това пространство.
Миналата година кандидатствах-ме с такъв проект и получихме най-висока оценка от българските проекти. Не ни достигна една точка, за да спечелим. Надявам се, че тази година, въпреки засилената конкуренция, ще спечелим с проекта за Европейски технологичен университет. Наши партньори са представители на Франция, Германия, Испания, Румъния, Ейре, Кипър, Латвия, Гърция – страни, известни с техническото си образование. Със сродните университети във всяка от тях имаме договори за сътрудничество. Работим и по съвместни проекти, някои от които вече са завършени. На тази база, отчитайки и плюсовете на академичната мобилност по „Еразъм+“, сме постигнали добра синергия. Ние не просто се познаваме, а сме партньори с традиции. Убеден съм, че това са предимства, които ще наклонят класирането на конкурса в наша полза.

– Вашият коментар за последните изменения на Закона за висшето образование? Бихте ли искали те да отразят още нещо?

– Винаги може да се пожелае още нещо, но определено голямата част от промените са положителни. Оценката при акредитация стъпва предимно на обективни критерии. Добре е, че преподавателите и изследователите ще се отчитат само в един университет при неговото акредитиране. Няма да изреждам всички положителни изменения. Разбира се, трябва да се преосмисли фрагментирането на образователните и на научните направления. В съвременния живот науката е твърде интердисциплинарна, интегрирана. Някои от направленията, като информационни и комуникационни технологии, са по-скоро хоризонтални, отколкото паралелни с другите. Те присъстват във всички сфери на живота и не може да се оценява например машинно или електроинженерство без познание, без опит в информационните и комуникационните технологии, без математика. Според мен изключително важ-
но е да се прецизират и някои положения в Закона за обществените поръчки.

– Търсите опростяване на процедурите?

– Не става дума за отпадане на контрола, а по-скоро за мудността и изключителната бюрокрация. Говоря директно за абсурдни ситуации. Например технологиите в някои случаи остаряват морално не за години, а за месеци. Последните години преминахме през 4G, 5G комуникационни технологии, на прага сме вече на 6G. А процедура по ЗОП, особено ако има обжалване, понякога продължава над година. Дори да заявим доставка на актуална към момента техника, то след приключване на процедурата се случва въпросната техника не само да е морално остаряла, но и вече да не се произвежда.
Друг пример е изпълнението на дългосрочните национални научни проекти. В проектната фаза се планира доставката на новото оборудване например. Периодът от подаването на проектното предложение, през оценяването, договорирането до първото финансиране става поне шест месеца до година след предаването на проекта. С доставката по процедурите на ЗОП оборудването идва най-рано след поне още толкова време,
и то ако няма съдебни спорове. А ако началното финансиране не е достатъчно за доставка на цяла система например, то чакането на следващия транш за финансиране обикновено обезсмисля инвестицията поради моралното ѝ остаряване. Друго предизвикателство е липсата на ефективно действащо публично-частно партньорство. А и бизнесът, и регионите, и изследователските и академичните структури, обществото, като цяло, имат нужда от такова регламентирано сътрудничество. Факт е, че част от учебните ни програми, както и практиките и стажовете, са по заявка на бизнеса, но това не е достатъчно. Необходимо е чрез публично-частно партньорство със специалистите от бизнеса да разработим и развием идеите, прототипите, решенията, които сме патентовали, за да можем да ги произведем и внедрим заедно. И така да печели и университетът, и неговите изследователи. Това днес не е възможно или силно ограничено за държавните висши училища.
Хубавото е, че напоследък има чуваемост и се работи в диалог с управляващите. Ние сме готови за сътрудничество. Заедно ще успеем.
 
Вижте интервюто тук
 
Вестник „Аз Буки“, брой 16

2020-04-29