яну
фев
мар
апр
май
юни
юли
авг
сеп
окт
ное
дек
Показване на 201-205 от 305.

Huawei ICT Academy дава на студентите от Техническия университет предимства при професионалната им реализация

07.05.2021 г.
 

 
Обученията превръщат млади експерти в обещаващи професионалисти в сферата на бизнеса и администрацията, казват доц. д-р Антония Ташева и гл. ас. д-р Георги Цочев от Технически университет в София. Доц. д-р Антония Ташева е координатор на Huawei ICT Academy към ТУ-София и заместник декан на Факултет „Компютърни системи и технологии“, ресор магистри. Гл. ас. д-р Георги Цочев е сертифициран преподавател в академията
- Разкажете ни за програмата Huawei ICT Academy – кога стартира, какви са целите и обхвата ѝ?
АТ: Активното ни сътрудничество с Huawei Technologies България за създаването на първата българска Huawei ICT академия започна през април миналата година. Със съвместни усилия успяхме да я учредим  в началото на юни с идеята през учебната 2020/2021 година да започнем курсовете. За жалост пандемията не позволи плановете ни да се разгърнат в пълен мащаб.
- Huawei е глобален лидер в доставката на оборудване за ICT инфраструктура. С какво програмата допринесе за въвеждане на новите технологии в обучението, предлагано от Техническия университет?
ГЦ: Като един от най-големите производители на мрежово оборудване, Huawei въведе нов модел на обучение по компютърни мрежи. Вече не се използват само симулатори, а и едни от най-съвременните устройства. С тяхна помощ студентите придобиват нови познания и разширяват своите практически умения, което опредено липсваше в досегашните учебни програми.
- В коя област са учебните програми, които се реализират в университета със съдействието на Huawei?
ГЦ: Осъвременени бяха курсовете по „Мрежова информационна сигурност“ в магистърската програма „Компютърни системи и технологии“ и бакалавърската програма „Информационни технологии в индустрията“. Включени са практически занятия със специализираното Huawei оборудване, инсталирано в „Лаборатория по киберсигурност и превенция“ тъй като темата е от изключително значение в нашето съвремие – достъпността до интернет, все по-голямата свързаност на устройствата и навлизането им във всяка една сфера на нашето ежедневие поражда въпроса до колко всъщност ние и нашите данни сме защитени. Приоритет е обучението на кадри, които да не считат сигурността за даденост, а да се грижат за нейното изграждане и поддържане.
- Какви са възможностите за професионална реализация на студентите, завършили специализираната програма на академията? В кои области могат да се развиват?
АТ: Завършването на специализираната програма на академията дава на студентите практически знания и умения, които са силно ценени от работодателите. Програмата би била полезна не само за мрежови специалисти, а и за всички IT кадри, желаещи да разширят познанията си за изграждане и поддържане на решения за информационна сигурност за малкия и средния бизнес. Търсенето на специалисти в областта на мрежово администриране, защита на информацията, конфигурация на защитни стени (firewalls) и изобщо мрежовата сигурност в страната е огромно. Специалисти с такива познания и в момента се търсят във всички големи компании с оферти, а заплатите  надхвърлят 4000 лв.
- Какво е бъдещето на Huawei ICT Academy? Ще има ли повече класове, повече възможности за партньорство с бизнеса?
АТ: Плановете ни включват разширяване на обема обучаеми и сертифициране на още преподаватели в допълващи тематики. Надяваме се на есен да можем да се върнем в залите на живо, за да могат студентите максимално да се възползват от предоставеното оборудване. Партньорството между университета и бизнеса винаги е било един от основните фактори за поддържането на актуални програми, така че да се осигурят подготвени кадри за нуждите на бизнеса и това ще продължи да се развива. Имаме идея за колаборация в рамките на изграждания от нас Център за върхови постижения.
Спасе Илиев, студент 4 курс в Техническия университет, специалност „Информационни технологии в индустрията“, участник в Huawei ICT Academy
- Защо избрахте учебната програма на Huawei ICT Academy и какво получихте като нови знания и умения?
- Имам интереси в областта на мрежовата администрация и информационната сигурност и участието в тази програма ще обогати моя опит в тази сфера. Очаквам с нетърпение лабораторните упражнения с истинското оборудване, за да приложа теорията на практика.
- С какво програмата е различна от другите и има ли практическа полза за професионалната Ви реализация?
- Програмата има много обстойна теоретична подготовка, но и практическа работа. До момента провеждаме само онлайн часове, но въпреки това можехме да работим със симулатори и да подготвяме скриптове за конфигуриране на мрежови устройства, с които да тестваме наученото. Сигурен съм, че ще мога да приложа наученото първо като подобря сигурността на мрежата в къщи, а след като завърша курса сертификатът ще ми даде конкурентно предимство на пазара на труда.
- Партньорството на университетите с компании като Huawei и шансът за започване на работа в тази компания може ли да Ви задържи в България?
- Самият аз живея в Република Северна Македония и считам придобитите знания и умения за изключително нужни както за България, така и за РСМ. Мисля, че в България, избирайки ИТ сферата, имаме отлични възможности за реализация, а благодарение на допълнителните квалификации, това ще допринесе за още по-добро възнаграждение.
- Сигурността на новите технологии е въпрос, свързан с тяхното бъдеще. Кои са главните предизвикателства?
- Виждам как все повече хора купуват и използват умни устройства в дома си, управляват отоплението, осветлението, дори щорите на прозорците си от своя телефон. От една страна това е полезно и удобно, но от друга -евентуален пробив в сигурността на мрежата може да доведе до много неприятности. Важно е да има експерти, които да създават и развиват тези мрежи, като не забравят за тяхната сигурност.
- България може ли да стане европейски център за разработване на ICT и как виждате ролята на партньорството с големи компании като Huawei?
- Доколкото знам България е добра среда за развитие на ИКТ, това е и причината много международни компании да имат офиси тук. Мисля, че точно подобни партньорства с университетите развиват средата. Има огромно поле за работа в сферата на мрежовата интеграция и информационна защита.

Вижте статията тук

Manager.bg, 07.05.2021 г.


Последвайте ни   

2021-05-10

ТУ-София с трети онлайн кандидатстудентски изпит по математика

24.04.2021 г.



Третият отдалечен предварителен кандидатстудентски изпит по математика за прием в Техническия университет – София  за учебната 2021/2022 година ще се състои днес от 9 часа. Той ще се проведе чрез използване на специализирана университетска платформа и приложението Google Meet. 
За целта допуснатите до изпита трябва да имат отдалечен достъп чрез непрекъсната интернет връзка до компютърна конфигурация с налични и работещи видеокамера и микрофон. Продължителността на изпита е 4 астрономически часа, разделени на два модула по 120 минути, като между тях има 15 минути задължителна почивка. Първият модул се състои от 20 задачи с по-малка трудност, като всяка вярно решена задача носи 1 точка. Вторият модул се състои от 10 задачи с по-голяма трудност, като всяка вярно решена задача носи 2 точки. Максималният брой точки от теста е 40. На предходните два изпита по математика се явиха 1437 кандидат-студенти. Проведоха се и предварителните изпити по рисуване, композиция и английски език. Миналата година ТУ – София беше първото висше училище в България, което организира кандидатстудентски изпити по този модерен начин. 

Вижте статията тук

Monitor.bg, 24.04.2021 г.

Оffnews.bg, 24.04.2021 г.

2021-04-29

За учебната 2021/2022: Увеличават местата за студенти с 1 256

21.04.2021 г.



Увеличение със 1 256 места на новоприетите студенти през учебната 2021/2022 спрямо този през миналата година предлага образователният министър в оставка Красимир Вълчев с проекта за утвърждаване броя на приеманите за обучение студенти и докторанти в държавните висши училища и научните организации през следващата година. Така това лято държавна поръчка в 38-те държавни висши училища(включително и военните) могат да бъдат приети 39 941 първокурсници, от които 34 600 след средно образование. 
Ръст ще има в бройките в 23 професионални направления. „Увеличението се прави в израз на политиката ни за подготовка на повече кадри в областта на инженерните и компютърните науки“, посочва Вълчев. Най-голям е процентът на увеличение на местата в сравнение с учебната 2020-2021 година в професионални направления „Общо инженерство“ –37,2%, „Машинно инженерство“ –27,6 %, „Материали и материалознание“ –20,0%, „Химични технологии“ –19,0 %, „.Комуникационна и компютърна техника“ –10,5%. Например, наесен в Лесотехническият университет в София ще могат да бъдат приети 57 бакалаври в специалност „Общо инженерство“, докато за 2020/2021-а бройките бяха 37. В ПУ „Паисий Хилендарски“ пък могат да имат 31 новоприети в „Машинно инженерство“, докато тази година максимумът бе 22. В Технически университет – Варна бройките за първокурсници в „Комуникационна и компютърна техника“ ще са 500 – 420 редовно и 80 задочно, докато тази учебна година бяха общо 422. В същото време и тази учебна година министърът предлага да бъдат намалени местата в професионални направления от областта на социалните, стопански и правни науки. Така, за направление „Администрация и управление“ местата ще бъдат с 11,9% по-малко, докато за „Икономика“ –с 6,3%. В Университета за национално и световно стопанство в „Администрация и управление“ ще се приемат максимум 222 бакалаври в редовна форма и 20 в дистанционна форма, докато тази година бяха съответно 253 и 30 бройки. В направление „Икономика“ местата са орязани от 1519 в редовна и 80 в дистанционна форма до 1 423 бройки редовно и 60 за онлайн обучение. С намаляването на местата за новоприети в УНСС в държавна поръчка и в други направления субсидираните първокурсници от държавата ще намалеят като цяло от 2452 до 2 242. В държавните висши училища са предвидени и места за 15 422 студенти в платено обучение. От тях след средно образование 9 093. За учебната 2021–2022година да бъдат приети и 2 250 докторанти в държавните висши училища и 312 в научните организации. От проекта на наредбата става ясно още, че индикативният размер на необходимите средства за издръжка но обучението на студентите и докторантите за първи курс на обучение през учебната 2021 –2022година е на 122,6 млн. лв. 20% от тях ще бъдат предоставени за студенти по специалността от регулираните професии „Медицина“, които бъдат включени в списъка от Наредбата за условията и реда за осигуряване на заплащането на разходите за обучение на студенти със сключени договори с работодател. Така, бъдещите лекари в медицинските специалности от списъка, които сключат 5-годишен договор за работа с болницата или лечебното заведение, в което карали своя стаж, няма да плащат своето следване. 

Вижте статията тук

Monitor.bg, 21.04.2021 г.

2021-04-29

Макар да учат дистанционно, студентите плащат пълен наем за общежитие

22.04.2021 г.



Студенти продължават да плащат наем за общежитие, въпреки че учат дистанционно. Ситуация, която поставя част от неработещите млади в затруднено положение. Някои са избрали да се върнат по родните си места, други съчетават следване и работа в столицата. Пред касата на Софийския университет в Студентски град, до блок 42 има опашка от студенти, чакащи да си платят. Михаил Петров, който учи трета година журналистика, каза пред БГНЕС, че щом учат онлайн е редно размерът на наема да бъде поне намален. „Според мен може да се намали наемът, отколкото изобщо да го няма. Той все пак не е толкова голям. Говорим за една много дребна сума, особено за общежитие в столицата“, каза той. От думите му стана ясно, че за времето на извънредното положение студентите не са плащали наем. „Това олекоти финансите и бюджетът ми като студент“, коментира Петров и уточни, че месечно плаща по 30 лв., като режийните му разходи за ток и вода обикновено са до 10 лв. „Има и отказали се от общежитие, но това са хора, които имат жилище в София или са от Перник или Радомир и решават, че няма да плащат“, заяви студентът. Йорданка Янева, която учи в УАСГ обясни, че в общежитие живеят по двама души, но плащат по 80 лв. на човек на месец, като в тази сума се включват и сметките за ток и вода. „Доста хора са си тук, но някои просто работят, а и сега една седмица сме онлайн, една сме присъствено“, заяви тя. От отдел „Връзки с обществеността“ на Техническия университет казаха за БГНЕС, че техните студенти са използвали 50% отстъпка от наема през януари 2021, като от същата възможност са могли да се възползват и през април и май 2020 г., с разликата, че тогава е трябвало да декларират, че не обитават общежитието. От висшето училища казаха още, че няма отказали студенти от общежитие и обясниха, че ако някой не желае да плаща наем трябва да напусне, като отново може да кандидатства през лятото. От там добавиха още, че предстои ректорът на университета да издаде заповед, с която да определи как ще продължи учебният процес. В същото време, в сряда, правителството в оставка утвърди таксите за кандидатстване и обучение на студенти и докторанти за новата академична 2021/2022 година. В държавните висши училища средната такса за кандидатстване за следващата година ще е в размер на 45 лева при средна такса за обучение 1090 лева. В сравнение с тази година таксата за кандидатстване е 50 лева, а за обучение 950 лева. Новите суми са утвърдени въз основа на постъпили предложения от страна на академичните ръководства. Таксите за кандидатстване и обучение в БАН и научните организации през следващата година остават непроменени - съответно 30 лева за кандидатстване при средна такса за обучение на докторанти - 460 лева.

Вижте статията тук

Bgnes.bg, 22.04.2021 г.

2021-04-29

ЧЕЗ осигури шест нови стипендии за ученици от XII клас

19.04.2021 г.



Деветото издание на „Стани стипендиант на ЧЕЗ“ отличи най-успешните възпитаници на професионалните гимназии в Западна България с електротехнически профил. Победители в деветото издание на конкурса „Стани стипендиант на ЧЕЗ“ за ученици станаха по двама дванадесетокласници от ПГТЕ „Хенри Форд“ – гр. София, БПГ „Ичко Бойчев“ – гр. Благоевград и ПГТЕ „Христо Ботев“ – гр. Монтана. Те получават стипендии за втория учебен срок на 2020-2021 година в размер на 600 лева и възможност да кандидатстват с оценката от конкурса в четири висши учебни заведения - Техническия университет в София, Колежа по енергетика и електроника, Минно-геоложкия университет „Св. Иван Рилски“ и Висшето транспортно училище „Т. Каблешков“. Тази година финалният трети кръг на конкурса се проведе онлайн на 16.04.2021 г., при пълно спазване на противоепидемичните мерки в страната. До него достигнаха отборите на шест професионални гимназии с електротехнически профил на територията на Западна България - БПГ „Ичко Бойчев“ – Благоевград, ПГ „Акад. С. П. Корольов“ – Дупница, ПГМЕ „Н. Й. Вапцаров“ – София, ПГТЕ „Хенри Форд“ – София, ПГТЕ „Хр. Ботев“ – Монтана, ПТГ „Н. Й. Вапцаров“ – Враца. „Преди всичко искам да ви поздравя за това, че стигнахте до финала на конкурса, въпреки предизвикателствата и условията, в които се готвехте за състезанието тази година. Запазете своя устрем, желанието за успех и знания. И не забравяйте, добрият екип винаги е част от успеха“, каза Карел Крал, регионален мениджър на ЧЕЗ за България в поздравление, излъчено онлайн пред участниците във финалния кръг. Конкурсът „Стани стипендиант на ЧЕЗ“ е една от най-ранните инициативи на ЧЕЗ за насърчаване на професионалното образование в България. Той стартира през 2012 г. като част от графика на Министерството на образованието и науката за националните състезания по професии. Целта на състезанието е да намери, подкрепи и мотивира талантливите специалисти по електротехника. През годините програмата се разрасна и ЧЕЗ вече осигурява и стипендии на студенти, както и на сираци и полусираци. Повече подробности за „Стани стипендиант на ЧЕЗ“ може да бъде намерена на сайтовете www.stipendiant.com и https://energyforthefuture.cez.bg/.

Вижте статията тук


24chasa.bg, 19.04.2021 г.

2021-04-21