Huawei ICT Academy дава на студентите от Техническия университет предимства при професионалната им реализация
07.05.2021 г.
Обученията превръщат млади експерти в обещаващи професионалисти в сферата на бизнеса и администрацията, казват доц. д-р Антония Ташева и гл. ас. д-р Георги Цочев от Технически университет в София. Доц. д-р Антония Ташева е координатор на Huawei ICT Academy към ТУ-София и заместник декан на Факултет „Компютърни системи и технологии“, ресор магистри. Гл. ас. д-р Георги Цочев е сертифициран преподавател в академията
- Разкажете ни за програмата Huawei ICT Academy – кога стартира, какви са целите и обхвата ѝ?
АТ: Активното ни сътрудничество с Huawei Technologies България за създаването на първата българска Huawei ICT академия започна през април миналата година. Със съвместни усилия успяхме да я учредим в началото на юни с идеята през учебната 2020/2021 година да започнем курсовете. За жалост пандемията не позволи плановете ни да се разгърнат в пълен мащаб.
- Huawei е глобален лидер в доставката на оборудване за ICT инфраструктура. С какво програмата допринесе за въвеждане на новите технологии в обучението, предлагано от Техническия университет?
ГЦ: Като един от най-големите производители на мрежово оборудване, Huawei въведе нов модел на обучение по компютърни мрежи. Вече не се използват само симулатори, а и едни от най-съвременните устройства. С тяхна помощ студентите придобиват нови познания и разширяват своите практически умения, което опредено липсваше в досегашните учебни програми.
- В коя област са учебните програми, които се реализират в университета със съдействието на Huawei?
ГЦ: Осъвременени бяха курсовете по „Мрежова информационна сигурност“ в магистърската програма „Компютърни системи и технологии“ и бакалавърската програма „Информационни технологии в индустрията“. Включени са практически занятия със специализираното Huawei оборудване, инсталирано в „Лаборатория по киберсигурност и превенция“ тъй като темата е от изключително значение в нашето съвремие – достъпността до интернет, все по-голямата свързаност на устройствата и навлизането им във всяка една сфера на нашето ежедневие поражда въпроса до колко всъщност ние и нашите данни сме защитени. Приоритет е обучението на кадри, които да не считат сигурността за даденост, а да се грижат за нейното изграждане и поддържане.
- Какви са възможностите за професионална реализация на студентите, завършили специализираната програма на академията? В кои области могат да се развиват?
АТ: Завършването на специализираната програма на академията дава на студентите практически знания и умения, които са силно ценени от работодателите. Програмата би била полезна не само за мрежови специалисти, а и за всички IT кадри, желаещи да разширят познанията си за изграждане и поддържане на решения за информационна сигурност за малкия и средния бизнес. Търсенето на специалисти в областта на мрежово администриране, защита на информацията, конфигурация на защитни стени (firewalls) и изобщо мрежовата сигурност в страната е огромно. Специалисти с такива познания и в момента се търсят във всички големи компании с оферти, а заплатите надхвърлят 4000 лв.
- Какво е бъдещето на Huawei ICT Academy? Ще има ли повече класове, повече възможности за партньорство с бизнеса?
АТ: Плановете ни включват разширяване на обема обучаеми и сертифициране на още преподаватели в допълващи тематики. Надяваме се на есен да можем да се върнем в залите на живо, за да могат студентите максимално да се възползват от предоставеното оборудване. Партньорството между университета и бизнеса винаги е било един от основните фактори за поддържането на актуални програми, така че да се осигурят подготвени кадри за нуждите на бизнеса и това ще продължи да се развива. Имаме идея за колаборация в рамките на изграждания от нас Център за върхови постижения.
Спасе Илиев, студент 4 курс в Техническия университет, специалност „Информационни технологии в индустрията“, участник в Huawei ICT Academy
- Защо избрахте учебната програма на Huawei ICT Academy и какво получихте като нови знания и умения?
- Имам интереси в областта на мрежовата администрация и информационната сигурност и участието в тази програма ще обогати моя опит в тази сфера. Очаквам с нетърпение лабораторните упражнения с истинското оборудване, за да приложа теорията на практика.
- С какво програмата е различна от другите и има ли практическа полза за професионалната Ви реализация?
- Програмата има много обстойна теоретична подготовка, но и практическа работа. До момента провеждаме само онлайн часове, но въпреки това можехме да работим със симулатори и да подготвяме скриптове за конфигуриране на мрежови устройства, с които да тестваме наученото. Сигурен съм, че ще мога да приложа наученото първо като подобря сигурността на мрежата в къщи, а след като завърша курса сертификатът ще ми даде конкурентно предимство на пазара на труда.
- Партньорството на университетите с компании като Huawei и шансът за започване на работа в тази компания може ли да Ви задържи в България?
- Самият аз живея в Република Северна Македония и считам придобитите знания и умения за изключително нужни както за България, така и за РСМ. Мисля, че в България, избирайки ИТ сферата, имаме отлични възможности за реализация, а благодарение на допълнителните квалификации, това ще допринесе за още по-добро възнаграждение.
- Сигурността на новите технологии е въпрос, свързан с тяхното бъдеще. Кои са главните предизвикателства?
- Виждам как все повече хора купуват и използват умни устройства в дома си, управляват отоплението, осветлението, дори щорите на прозорците си от своя телефон. От една страна това е полезно и удобно, но от друга -евентуален пробив в сигурността на мрежата може да доведе до много неприятности. Важно е да има експерти, които да създават и развиват тези мрежи, като не забравят за тяхната сигурност.
- България може ли да стане европейски център за разработване на ICT и как виждате ролята на партньорството с големи компании като Huawei?
- Доколкото знам България е добра среда за развитие на ИКТ, това е и причината много международни компании да имат офиси тук. Мисля, че точно подобни партньорства с университетите развиват средата. Има огромно поле за работа в сферата на мрежовата интеграция и информационна защита.
Вижте статията тук
Manager.bg, 07.05.2021 г.
Последвайте ни
ТУ-София с трети онлайн кандидатстудентски изпит по математика
24.04.2021 г.
Третият отдалечен предварителен кандидатстудентски изпит по математика за прием в Техническия университет – София за учебната 2021/2022 година ще се състои днес от 9 часа. Той ще се проведе чрез използване на специализирана университетска платформа и приложението Google Meet. За целта допуснатите до изпита трябва да имат отдалечен достъп чрез непрекъсната интернет връзка до компютърна конфигурация с налични и работещи видеокамера и микрофон. Продължителността на изпита е 4 астрономически часа, разделени на два модула по 120 минути, като между тях има 15 минути задължителна почивка. Първият модул се състои от 20 задачи с по-малка трудност, като всяка вярно решена задача носи 1 точка. Вторият модул се състои от 10 задачи с по-голяма трудност, като всяка вярно решена задача носи 2 точки. Максималният брой точки от теста е 40. На предходните два изпита по математика се явиха 1437 кандидат-студенти. Проведоха се и предварителните изпити по рисуване, композиция и английски език. Миналата година ТУ – София беше първото висше училище в България, което организира кандидатстудентски изпити по този модерен начин.
Вижте статията тук
Monitor.bg, 24.04.2021 г.
Оffnews.bg, 24.04.2021 г.
За учебната 2021/2022: Увеличават местата за студенти с 1 256
21.04.2021 г.
Увеличение със 1 256 места на новоприетите студенти през учебната 2021/2022 спрямо този през миналата година предлага образователният министър в оставка Красимир Вълчев с проекта за утвърждаване броя на приеманите за обучение студенти и докторанти в държавните висши училища и научните организации през следващата година. Така това лято държавна поръчка в 38-те държавни висши училища(включително и военните) могат да бъдат приети 39 941 първокурсници, от които 34 600 след средно образование. Ръст ще има в бройките в 23 професионални направления. „Увеличението се прави в израз на политиката ни за подготовка на повече кадри в областта на инженерните и компютърните науки“, посочва Вълчев. Най-голям е процентът на увеличение на местата в сравнение с учебната 2020-2021 година в професионални направления „Общо инженерство“ –37,2%, „Машинно инженерство“ –27,6 %, „Материали и материалознание“ –20,0%, „Химични технологии“ –19,0 %, „.Комуникационна и компютърна техника“ –10,5%. Например, наесен в Лесотехническият университет в София ще могат да бъдат приети 57 бакалаври в специалност „Общо инженерство“, докато за 2020/2021-а бройките бяха 37. В ПУ „Паисий Хилендарски“ пък могат да имат 31 новоприети в „Машинно инженерство“, докато тази година максимумът бе 22. В Технически университет – Варна бройките за първокурсници в „Комуникационна и компютърна техника“ ще са 500 – 420 редовно и 80 задочно, докато тази учебна година бяха общо 422. В същото време и тази учебна година министърът предлага да бъдат намалени местата в професионални направления от областта на социалните, стопански и правни науки. Така, за направление „Администрация и управление“ местата ще бъдат с 11,9% по-малко, докато за „Икономика“ –с 6,3%. В Университета за национално и световно стопанство в „Администрация и управление“ ще се приемат максимум 222 бакалаври в редовна форма и 20 в дистанционна форма, докато тази година бяха съответно 253 и 30 бройки. В направление „Икономика“ местата са орязани от 1519 в редовна и 80 в дистанционна форма до 1 423 бройки редовно и 60 за онлайн обучение. С намаляването на местата за новоприети в УНСС в държавна поръчка и в други направления субсидираните първокурсници от държавата ще намалеят като цяло от 2452 до 2 242. В държавните висши училища са предвидени и места за 15 422 студенти в платено обучение. От тях след средно образование 9 093. За учебната 2021–2022година да бъдат приети и 2 250 докторанти в държавните висши училища и 312 в научните организации. От проекта на наредбата става ясно още, че индикативният размер на необходимите средства за издръжка но обучението на студентите и докторантите за първи курс на обучение през учебната 2021 –2022година е на 122,6 млн. лв. 20% от тях ще бъдат предоставени за студенти по специалността от регулираните професии „Медицина“, които бъдат включени в списъка от Наредбата за условията и реда за осигуряване на заплащането на разходите за обучение на студенти със сключени договори с работодател. Така, бъдещите лекари в медицинските специалности от списъка, които сключат 5-годишен договор за работа с болницата или лечебното заведение, в което карали своя стаж, няма да плащат своето следване.
Вижте статията тук
Monitor.bg, 21.04.2021 г.
Макар да учат дистанционно, студентите плащат пълен наем за общежитие
22.04.2021 г.
Студенти продължават да плащат наем за общежитие, въпреки че учат дистанционно. Ситуация, която поставя част от неработещите млади в затруднено положение. Някои са избрали да се върнат по родните си места, други съчетават следване и работа в столицата. Пред касата на Софийския университет в Студентски град, до блок 42 има опашка от студенти, чакащи да си платят. Михаил Петров, който учи трета година журналистика, каза пред БГНЕС, че щом учат онлайн е редно размерът на наема да бъде поне намален. „Според мен може да се намали наемът, отколкото изобщо да го няма. Той все пак не е толкова голям. Говорим за една много дребна сума, особено за общежитие в столицата“, каза той. От думите му стана ясно, че за времето на извънредното положение студентите не са плащали наем. „Това олекоти финансите и бюджетът ми като студент“, коментира Петров и уточни, че месечно плаща по 30 лв., като режийните му разходи за ток и вода обикновено са до 10 лв. „Има и отказали се от общежитие, но това са хора, които имат жилище в София или са от Перник или Радомир и решават, че няма да плащат“, заяви студентът. Йорданка Янева, която учи в УАСГ обясни, че в общежитие живеят по двама души, но плащат по 80 лв. на човек на месец, като в тази сума се включват и сметките за ток и вода. „Доста хора са си тук, но някои просто работят, а и сега една седмица сме онлайн, една сме присъствено“, заяви тя. От отдел „Връзки с обществеността“ на Техническия университет казаха за БГНЕС, че техните студенти са използвали 50% отстъпка от наема през януари 2021, като от същата възможност са могли да се възползват и през април и май 2020 г., с разликата, че тогава е трябвало да декларират, че не обитават общежитието. От висшето училища казаха още, че няма отказали студенти от общежитие и обясниха, че ако някой не желае да плаща наем трябва да напусне, като отново може да кандидатства през лятото. От там добавиха още, че предстои ректорът на университета да издаде заповед, с която да определи как ще продължи учебният процес. В същото време, в сряда, правителството в оставка утвърди таксите за кандидатстване и обучение на студенти и докторанти за новата академична 2021/2022 година. В държавните висши училища средната такса за кандидатстване за следващата година ще е в размер на 45 лева при средна такса за обучение 1090 лева. В сравнение с тази година таксата за кандидатстване е 50 лева, а за обучение 950 лева. Новите суми са утвърдени въз основа на постъпили предложения от страна на академичните ръководства. Таксите за кандидатстване и обучение в БАН и научните организации през следващата година остават непроменени - съответно 30 лева за кандидатстване при средна такса за обучение на докторанти - 460 лева.
Вижте статията тук
Bgnes.bg, 22.04.2021 г.
ЧЕЗ осигури шест нови стипендии за ученици от XII клас
19.04.2021 г.
Деветото издание на „Стани стипендиант на ЧЕЗ“ отличи най-успешните възпитаници на професионалните гимназии в Западна България с електротехнически профил. Победители в деветото издание на конкурса „Стани стипендиант на ЧЕЗ“ за ученици станаха по двама дванадесетокласници от ПГТЕ „Хенри Форд“ – гр. София, БПГ „Ичко Бойчев“ – гр. Благоевград и ПГТЕ „Христо Ботев“ – гр. Монтана. Те получават стипендии за втория учебен срок на 2020-2021 година в размер на 600 лева и възможност да кандидатстват с оценката от конкурса в четири висши учебни заведения - Техническия университет в София, Колежа по енергетика и електроника, Минно-геоложкия университет „Св. Иван Рилски“ и Висшето транспортно училище „Т. Каблешков“. Тази година финалният трети кръг на конкурса се проведе онлайн на 16.04.2021 г., при пълно спазване на противоепидемичните мерки в страната. До него достигнаха отборите на шест професионални гимназии с електротехнически профил на територията на Западна България - БПГ „Ичко Бойчев“ – Благоевград, ПГ „Акад. С. П. Корольов“ – Дупница, ПГМЕ „Н. Й. Вапцаров“ – София, ПГТЕ „Хенри Форд“ – София, ПГТЕ „Хр. Ботев“ – Монтана, ПТГ „Н. Й. Вапцаров“ – Враца. „Преди всичко искам да ви поздравя за това, че стигнахте до финала на конкурса, въпреки предизвикателствата и условията, в които се готвехте за състезанието тази година. Запазете своя устрем, желанието за успех и знания. И не забравяйте, добрият екип винаги е част от успеха“, каза Карел Крал, регионален мениджър на ЧЕЗ за България в поздравление, излъчено онлайн пред участниците във финалния кръг. Конкурсът „Стани стипендиант на ЧЕЗ“ е една от най-ранните инициативи на ЧЕЗ за насърчаване на професионалното образование в България. Той стартира през 2012 г. като част от графика на Министерството на образованието и науката за националните състезания по професии. Целта на състезанието е да намери, подкрепи и мотивира талантливите специалисти по електротехника. През годините програмата се разрасна и ЧЕЗ вече осигурява и стипендии на студенти, както и на сираци и полусираци. Повече подробности за „Стани стипендиант на ЧЕЗ“ може да бъде намерена на сайтовете www.stipendiant.com и https://energyforthefuture.cez.bg/.
Вижте статията тук
24chasa.bg, 19.04.2021 г.