Jan
Feb
Mar
Apr
May
Jun
Jul
Aug
Sep
Oct
Nov
Dec
Показване на 1-5 от 208.

Започват редовните конкурсни изпити за бакалавърските специалности в Техническия университет в София



Редовните кандидатстудентски изпити за бакалавърските специалности в Техническия университет в София ще се състоят в събота, неделя и понеделник, съобщи пресцентърът на висшето училище. Тестът по математика е на 2 юли. За специалността "Инженерен дизайн" изпитът по рисуване е на 3 юли, а изпитът по композиция е на 4 юли. Изпитът по чужд език (немски, английски) също е на 4 юли. Всички изпити започват в 9:00 часа и ще са присъствени. До 8 юли, включително, кандидат-студентите, които ще кандидатстват с оценки от предварителните изпити или с оценки от матури, могат да подават документи на място в ТУ-София и в неговите филиали в Пловдив и Сливен, в бюрата за приемане на документи в страната или по интернет. Документите за кандидатстване са следните: диплома за средно образование - оригинал и копие; удостоверение от първи гимназиален етап (за завършващите през 2022 г.) - оригинал и копие; попълнено заявление. На трите предварителни изпита по математика се явиха близо 2400 кандидат-студенти, което потвърждава нарасналия интерес към обучението във водещото висше техническо училище в страната. Техническият университет в София предлага обучение по над 30 бакалавърски специалности, като 4 от тях са нови - "Интелигентни системи и изкуствен интелект", "Интелигентни системи и изкуствен интелект - на английски език", "Анализ на данни" и "Киберсигурност". Съгласно рейтинговата система на университетите ТУ-София за поредна година е водещ в шест професионални направления - "Машинно инженерство", "Електротехника, електроника и автоматика", "Комуникационна и компютърна техника", "Енергетика", "Транспорт, корабоплаване и авиация" и "Общо инженерство". Техническият университет в София е съучредител на Европейския технологичен университет EUt+, съюз на осем европейски висши училища, с което за студентите се откриват нови възможности за модерно обучение чрез мобилност и за придобиване на европейски бакалавърски и магистърски степени. Подробна информация за кандидатстудентската кампания за 2022/2023 година, може да се намери в сайта на ТУ-София, на следния адрес: https://priem.tu-sofia.bg/
 
Вижте статията тук 

БТА, 30.06.2022 г.

Utroruse.com, 30.06.2022 г.

2022-07-14

31 са студентите от ТУ-София, които завършиха „Vivacom Техническа академия“ 2022

Повече от половината, кандидатствали за стаж или работа в телекома, вече са одобрени. 31 студенти от Техническия университет в София успешно завършиха дванадесетото по ред издание на „Vivacom Техническа академия“. Те са трети и четвърти курс в специалностите „Компютърни системи и технологии“, „Телекомуникации“ и „Електроника“. Техническата академия е програма с продължителност 2 учебни семестъра, като обхваща седем лекционни курса и упражнения, водени от експерти от различни области във Vivacom и  преподаватели в ТУ - София. Провеждането на лекциите стартира в онлайн форма и приключи в присъствена, а графикът бе изцяло съобразен с програмата на студентите в университета. Част от изучаваните курсове са Управление на проекти, Технически английски език, Софтуерни продукти и бази данни, Стратегия и развитие на телекомуникационни мрежи, Търговски решения, Правна рамка и регулация на телекомуникациите и други. „В продължение на 8 месеца ключови служители на Vivacom и преподаватели от университета обучаваха младите инженери и им помагаха да придобият полезен практически опит, с който да затвърдят теоретичните си знания. Радвам се да видя как в процеса на обучение тези млади хора развиват и изграждат своите качества да бъдат професионалисти. Ние във Vivacom с желание подкрепяме различни образователни инициативи, защото вярваме, че доброто образование е в основата на добрия кариерен път“ каза Силвия Илиева, Старши мениджър Човешки ресурси. До момента повече от половината студенти, които са кандидатствали за стаж или работа във Vivacom, са одобрени или назначени. Очаква се тяхната бройка да се увеличи поради предстоящи интервюта. След близо двугодишна пауза заради пандемичната обстановка, тази година студентите имаха възможност да посетят един от стратегическите обекти на компанията, а именно „Tелепорт Плана“, където е поставена първата предавателна сателитна антена в България. Тази изключителна наземна станция за спътникови връзки е дом на множество антени от световно значение. „Vivacom Техническа академия“ е един от най-мащабните проекти, реализиран съвместно с Технически университет – София. Целта на проекта е да изгради връзка между образованието и бизнеса, да срещне теорията с практиката, подпомагайки студентите по пътя на професионалната реализация в корпоративния свят. Завършилите успешно получават сертификат от „Vivacom Техническа академия”, който подпомага балообразуването на оценката за магистратура и стипендия и при кандидатстване за работа или стаж, кандидатурите им се разглеждат с приоритет.

Вижте статията тук

Nova.bg, 28.06.2022 г.

2022-07-14

Българска иновация за компресиране на отпадъци, финансирана по Национален иновационен фонд, намалява въглеродния отпечатък на компаниите ползватели и навлиза успешно на чужди пазари



Българска иновация, дело на "Авто Инженеринг Холдинг Груп" в партньорство с Технически университет - София, финансирана по Националния иновационен фонд, менажиран от Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия, успява да предостави решение за компресиране на отпадъци, което спомага за намаляване на въглеродния отпечатък, като вече успешно се реализира, както на българския, така и на германския пазар. Това съобщиха за БТА от ИАНМСП. "Авто Инженеринг Холдинг Груп" е един от водещите производители на българския пазар на специализирани превозни средства и оборудване за противопожарни, аварийно-спасителни, полицейски, летищни, медицински, комунални и други държавни служби. Компанията произвежда и интегрира всякакъв вид надстройки за специализирани автомобили. "Ние сме българска компания, развиваща дейността си на световно ниво, международен лидер в доставките на специализирани съоръжения и оборудване от 2003 г. насам. Стартирахме бизнеса си с доставки на противопожарни автомобили и техника и се превърнахме в една от водещите компании на българския пазар в този сектор. За 18 години навлязохме в 21 държави, на 4 континента. Натрупахме богат опит в проектиране, производство, трансформация и поддръжка на над 700 превозни средства и имаме над 300 успешно изпълнени договора по доставки", коментират от компанията. "Силата ни е в създаването на персонализирани решения, адаптирани спрямо индивидуалните потребности на клиентите. Непрестанно разширяваме дейността си, навлизайки в нови сфери и пазари, чрез стратегически партньорства и посредством внедряване на иновативни разработки. Пример за такъв продукт е Eco Compact - компактор за отпадъци с интелигентно управление. Разработен е от компанията през 2021 г. с подкрепата на Националния иновационен фонд и в сътрудничество с Техническия Университет - София", допълват от страна на бизнеса. "Компактиращата машина - тип контейнер за отпадъци, е с вместимост до 500 литра и позволява два вида захранване: в електрическата мрежа или чрез соларен панел. Eco Compact намалява обема на всякакъв вид опаковки до 7 пъти, което от своя страна способства за значителното редуциране на разходите за транспорт и намалява въглеродния отпечатък на компаниите, избрали да внедрят нововъведението в структурите си. Иновативният компактор вече се предлага на българския пазар и е подходящ, както за инсталиране в търговски центрове, ресторанти за бързо хранене, бизнес сгради, кина и театри, спортни съоръженя, така и в паркове и градинки, където проблемът с обема на отпадъците и бързото им акумулиране е осезаем. От скоро Eco Compact се продава и в Германия, посредством мрежата ни от партьори на местно ниво. Това е и един от продуктите, които компанията ни представя на тазгодишното електронно издание на най-големия търговски форум - Hannover Messe. Ползите от проекта са значителни както за ползвателите на компактора, намалявайки преките им разходи за извозване на отпадъци, така и за развиване зелената икономика на страната ни като цяло, твърдят от компанията. "Това е пример за кръгова икономика", казва Юлиан Димов - предприемач, собственик и управител на "Авто Инженеринг Холдинг Груп". За създаването на иновативни разработки "Авто Инженеринг Холдинг Груп" работи успешно с проф. Тодоров - един от водещите учени, и неговия екип от научно-изследователската лаборатория "CAD/CAM/CAE в индустрията:, в областта на бързото прототипиране към Техническия университет - София.

Вижте статията тук

БТА, 24.06.2022 г. 

2022-07-13

Обединяват два колежа в структурата на Техническия университет в София




Обединеният техническия колеж в София и Техническият колеж в Казанлък се обединяват в Технически колеж в структурата на Техническия университет в София, информират от МС. Постановление за преобразуването беше прието от Министерския съвет по искане на ректора на висшето училище. То е направено въз основа на решение на академичния съвет и с положителна оценка от Националната агенция за оценяване и акредитация, съобщи пресцентърът на Министерството на образованието и науката (МОН). Целта на обединяването на двата колежа в едно основно звено е консолидиране на структурите и намаляване на административната тежест, с което се постига оптимизиране на финансовите разходи, подобряване на качеството на обучението и на условията за развитие на академичния състав. С обединяването няма да се променят местоположенията, в които понастоящем се провежда обучението на студентите. Базите в Казанлък, Ботевград, Козлодуй и София се запазват. Не се променят също професионалните направления и специалностите, по които студентите се подготвят за придобиване на степен „професионален бакалавър по...“. Обучението ще се обезпечава от академичен състав на основен трудов договор в Техническия университет - София, обединен в две катедри. За специализираното практическо обучение са привлечени и водещи специалисти от промишлени предприятия. Утвърденият от Националната агенция за оценяване и акредитация капацитет на звеното е за общо 760 студенти по специалности от професионалните направления „Машинно инженерство“, “Електротехника, електроника и автоматика“ и „Енергетика“.

Вижте статията тук
 
Кazanlak.com, 23.06.2022 г.

2022-07-13

Експерт: Намаляват младите в ядрената енергетика. Без тях няма да построим и експлоатираме атомни централи



Все повече губим капацитет, намаляват младите хора в ядрената енергетика,  намалява и интересът към преподавателска работа. Това заяви по време на третата дискусия на "Булатом" за развитието на ядрената енергетика Цвятко Бачийски, председател на Агенцията за ядрено регулиране. Те беше на тема "Инфраструктура за развитие на ядрената енергетика". Ако не се организираме за осигуряване на човешкия ресурс не са възможни нито изграждането, нито експлоатацията на ядрени мощности, заяви той. Ядреният експерт заяви, че в сряда правителството е приело стратегия за развитие на човешките ресурси в ядрената сфера за периода 2022-2032 г. И в самите мотиви на Министерския съвет пише, че целта е да се преодолее несъответствието между потребностите на сектора от кадри и наличието им. Бачийски заяви, че трябва усилие между Министерството на образованието, индустрията и агенцията. Галина Дреновска от Министерството на образованието заяви, че недостатъчния интерес към ядрените и изобщо към техническите специалности се дължи на липсата на стратегия, която да очертае на държавно ниво развитието на ядрената енергетика. Тази неяснота пред бъдещата реализация не прави това образование привлекателно. Само 50% от започналите обучение в енергетиката завършват, заяви тя, а от бакалаврите и магистрите са 90%. Най-много от завършилите са професионалните бакалаври, заяви тя. Във висшето образование специалностите по енергетика, физика и химия са държавно защитени, те са по държавна поръчка. Това означава, че студентите не плащат такса за обучение, получават стипендии. Дреновска заяви, че има само три години, в които се очаква увеличен прием на студенти. Заради демографската криза след това идва сериозен срив. Така че няма време да се стимулира интерес към това образование. Доцент Калин Филипов от Техническия университет даде историческа статистика, че през 2000 г. студентите в ядрената енергетика за били 100, завършвали са половината. Към 2007-2008 г. са 60, паднали са на 15 и тази бройка се задържала в последните 5 години. Но от тях завършвали 7-8 и как да бъдат поделени тези хора, които трябва да се разделят между агенцията, ядрената централа, инженеринговите компании. Бившият енергиен министър в кабинета "Сакскобургготски" Милко Ковачев заяви, че на всички им е добре с парите от "Козлодуй" да се подпомагат бизнеса и домакинствата. Но пък няма визия за развитието на ядрената енергетика. Тласъкът ще дойде, когато интензивно започне изграждането на ядрената програма, заяви председателят на "Булатом" Богомил Манчев. Той повтори тезата от програмата на организацията, че през 2050 г. се очаква да има 4 работещи блока, оставали 28 години, които са малко време. Той заяви, че ще трябват 1300 човека, "ще ни затисне индустрията, но по-добре е да ни затисне", заяви още той. Председателят на Агенцията за ядрено регулиране Бачийски, заяви, че в момента няма проблеми с нормативната база за ядрената енергетика, не се налагат изменения, но това не означавало, че няма да се наложат в бъдеще. "Имаме горчивия опит с ядрения проект "Белене", стигна донякъде, спря, промениха се условията, изисквания към безопасността, наложи се да се преразглежда проекта, това доведе до едно много, много дълго забавяне на процеса на лицензиране. С промяна на политическите условия този проект условно загуби перспектива. Казвам условно, защото все още няма решение как да се продължи с ядрените централи", заяви той. Бачийски припомни, че върви процес в Европа на дебат дали ядрената енергия да бъде призната като устойчива нискоемисионна, в светлината на зелената сделка дали има място и ядрената енергия. Дебатът продължава и в момента, предстои гласуване в парламента. Условията, които е поставила ЕК ще наложат преразглеждане и актуализация на нормативната уредба. Едно от нещата, което сериозно може да повлияе на бъдещото развитие е изискването за внедряване на ново устойчиво на аварии гориво. Целта е към 2025 г. да има такова, лицензирано от националните регулатори гориво. Във връзка с политическата обстановка има проблеми с горивото на страните, които експлоатират блокове с реактори ВВЕР. Разработват се общи виждания за гориво, което използват блокове ВВЕР 440, каза още той и припомни, че с горивото за хилядниците България има голям опит и при изискванията към едно ново гориво. Стои и проблемът какво ще се прави с гориво след жизнения му цикъл. Условията, които евентуално ще бъдат поставени са за дълбоко погребване, а това означава отново да разгледаме регулаторната рамка с оглед на изискванията, които ще се поставят пред подобни съоръжения.   



Вижте статията тук


24chasa.bg, 16.06.2022 г.

2022-07-13