Експерт по безопасност: Защо изобщо има напрежение върху капака на шахта?
Абсолютно недопустимо е да се извеждат електрически проводници от шахта, привързани към проводима ограда, до която има свободен достъп. Да не говорим за това, че върху и покрай шахтата минават хора, намира се в населено място, а това се случва на един от най-оживените булеварди в София. Въпросът, според експерта по безопасност доц. Николай Витков, преподавател в ТУ-София, не подлежи на обсъждане. Въпросните шахти служат за полагане на подземни кабелни линии, които се извеждат до ел.табла, обезопасени съгласно нормативните изисквания - Наредба 3 за устройство на електрическите уредби и електропроводните линии. Абсолютно недопустимо е да се правят такива извеждания, независимо дали са законни или незаконни. Това поставя под въпрос как са електрифицирани всички т.нар. преместваеми обекти в София - павилиони и будки, които срещаме на почти всеки един столичен булевард и спирка на градския транспорт. Съгласно чл. 56 и 57 от ЗУТ сред документите, които се изискват за поставянето им освен скица на имота по действащия план за регулация (кадастрален план, в случаите когато преместваем обект или рекламен елемент се поставя в границите на поземлен имот или УПИ), трябва да има и одобрена скица с указан начин за поставяне, както и одобрени архитектурни и инженерни проекти, включително и проекти за външни връзки, комплектовани съгласно изискванията на ЗУТ, КАБ, КИИП. Дали такива проекти има властите тепърва ще разследват и както стана ясно прокуратурата очаква информация от много институции. Във всеки случай е малко вероятно да има изобщо проект за електрифицирането, особено пък по този начин. Самият трагичен инцидент с починалото дете е напълно обясним през няколко сценария, които трябва да вземат под внимание включително и настилката на пътя и как тя е обработена в студената неделя, когато температурите не стигнаха положителни стойности. Може по тротоарите и улиците да е насипана луга, която само би увеличила проводимостта и съответно би увеличила въздействието на тока. И макар факторите да са много, включително и това дали детето е било с мокри обувки, дали е паднало или се е хванало за парапета, най-съществен е въпросът защо се появява напрежение върху шахтата. Възможните вероятности са две: допиране на тоководещи части до стопаненобетонната конструкция на шахтата и второ, повреда в изолацията на изходящия проводник в контакт с метални или стопаненобетонни части на самата шахта.
ВЪЗМОЖНИ СЦЕНАРИИ ЗА ФАТАЛНИЯ ТОКОВ УДАР
Потенциални поражения при сухи обувки с изолационна подметка в най-неблагоприятния случай, фиг.1
Допускания:
1. Обувките са със съпротивление Rоб. = 5kΩ;
2. Съпротивление на момчето 0,5 kΩ;
3. Разкрач S = 0,8 m;
4. Единият крак е стъпил на ръба на шахтата;
5. Правоъгълната шахта е приведена към полусферичен проводим обект с радиус 0,5m;
6. Напрежението на шахтата е приблизително фазното 230 V.
Крачното напрежение Uкр. се определя като потенциална разлика между точките на допиране на двата крака до земята. Потенциалът в точката на допиране на единия крак се приема фазното напрежение 230V, а на другия потенциалът на земната повърхност φ(S = 0,8m) на разстояние 0,8m. Както се вижда от фиг. 1, потенциалите на повърхността на земята φ(х) намаляват с отдалечаване от шахтата. Изчислителното напрежение между двата крака (крачно напрежение) с отчитане на допълнителното съпротивление на обувките е безопасно Uh ≈ 4,5V. Токът през тялото е пренебрежим и не води до физиологични въздействия - безопасен ток. Пътят на тока не минава през критични органи - сърце и междуребрена мускулатура.
Заключение: много малко вероятно е момчето да е било със сухи обувки, които биха го предпазили.
2. Потенциални поражения при мокри обувки (стъпил бос на земята) фиг.1
При същите допускания и изчислителна методика, крачното напрежение Uкр., което в случая е равно на напрежението между двата крака на бос човек Uh, е значително над безопасното, Uh ≈ 88,5V. С отчитане на факта, че става дума за дете е заложено по-половината от средно статистическото съпротивление на човешко тяло на възрастен Rh = 0,5kΩ (според повечето източници се приема Rh =1 kΩ). Така изчислителният ток, който е основен фактор за степента на поражение и респективно физиологични реакции се получава Ih ≈ 177mA, който е опасен ток, но с оглед на пътя му през тялото - не преминава през критични органи, не би довел до спиране на дишането и/или сърдечната дейност или загуба на съзнание. Ток с такава големина би предизвикал невъзможност за придвижване поради загуба на контрол върху мускулите на краката, възможна загуба на стабилност или равновесие със силна уплаха и паника. При такъв сценарий, най логично е човек да се хване за близък стабилен обект, да загуби равновесие и да падне.
2.1.Захващане за заземен проводим обект в зоната на досегаемост фиг. 2
Това е особено опасен случай. Потенциалът φ на единия крак е приет 230V, а на ръката е същият като на заземения обект, т.е. ≈ 0V. При горните допускания, допирното напрежение се получава Uд ≈ 230V, а токът през тялото Ih ≈ 460mA, който води до спиране на дишането и/или сърдечната дейност с вероятна загуба на съзнание, т.е. клинична смърт. Времето за започване реанимационни действия с голяма вероятност за възстановяване на жизнените функции и на-вече спасяване на мозъка е до 5 min след електрическия удар. След този период вероятността за съживяване с връщане в съзнание рязко намалява.
Съгласно достъпния снимков материал, фиг. 3, разглежданият сценарий е потенциално възможен, защото на снимката се виждат два обекта с добър контакт със земя в зоната на досегаемост на човек, който е стъпил на ръба на шахтата, но от публикуваните разкази на свидетели не става ясно дали е момчето е имало досег с тях, поради което сценарият е по-скоро хипотетичен.
2.2. Падане на земята напред фиг. 4
В този случай разстоянието до най-отдалечената точка от шахтата са ръцете.
Постановката на задачата и допусканията са идентични със сценарий 2, но вместо разкрач S = 0,8m, е прието разстоянието между крак с мокра обувка с досег до металния кант на шахтата и пръстите на ръцете S = 2m.
Изчислителното допирно напрежение Uд е равно на напрежението върху човека Uh с ориентировъчна стойност 184V, което е опасно напрежение. Изчислителният ток през тялото на момчето е около 360mA, а последствията са почти идентични със сценарий 2.1.
Това е най-вероятният сценарий, тъй като при аутопсията са установени охлузвания по ръцете и коленете, които вероятно са вследствие на неконтролируеми конвулсии под действие на протичащия ток, теглото на тялото и грапавата настилка.
Вижте статията тук
News.bg, 16.02.2021 г.
Модерна училищна STEM среда обещава национална програма на МОН
16.02.2021 г.
Националната програма "Изграждане на училищна STEM среда" инвестира в цялостни интегрирани решения за нова училищна творческа среда с фокус върху природните науки, инженерните науки, математиката и технологиите (STEM), включващи различни елементи според конкретната нужда на училището и училищната общност. Това включва преустройство на съществуващи пространства, технологии, нови методи на преподаване, ново или интегрирано учебно съдържание, нова организация на учебния процес, подкрепяща среда за ученици със специални образователни потребности при необходимост. Програмата бе представена от Наталия Михалевска, директор на дирекция "Образование на българите зад граница" в МОН и зам.-ръководител на НП "Изграждане на училищна STEM среда", и ръководителя на програмата проф. Огнян Наков по време на Национална кръгла маса на тема "Преподаването в СТЕМ - ролята на учителите за формиране на млади таланти". Тя бе организирана на 12 ноември от Центъра за върхови постижения УНИТе съвместно със Синдиката на българските учители (СБУ) и Националния център за повишаване на квалификацията на педагогическите специалисти. ЦВП УНИТе ще играе важна роля за подготовката на следващата генерация учени, като ще се стреми новите знания, създадени от научните екипи, да намерят място в обучението на студентите и бъдещите учители. Необходимо е да осигурим устойчивост на висшето образование и науката в областта на ИКТ. Затова изключително важна е ролята на учителите и STEM обучението, коментира доц. д-р Елисавета Гурова, директор "Административни дейности" на УНИТе. В училище трябва да се помисли как да се формират младите таланти, как да се стимулират креативност, логическо мислене и работа в екип. Трябва да се помисли за нови методи на обучение, вкл. чрез творческо прилагане на ИКТ в обучението на подрастващите. Постигнато досега по STEM програмата. Проф. Огнян Наков обърна особено внимание на възможностите за използване на роботи и разнообразни технологии в STEM центровете, както и изтъкна готовността на екипа на МОН за подпомагане на проектните екипи и учителите за формирането на млади таланти. Крайният продукт от програмата ще бъдат технологични центрове в училищата, които представляват интегрирана съвкупност от кабинети и други учебни пространства в училищата, създаване на култура за иновации сред училищните общности. "Националната програма създава "модели" в част от българските училища, за да докаже процеса на успешно инвестиране в цялостна идея, включваща учебна среда, технологии, управление, интегрирано съдържание, квалификация и методи на преподаване", заяви Михалевска.3 модерни центъра. Бъдещият център за млади изследователи ще подпомага творчеството и работата по проектно базирано обучение и в дигитална, и в недигитална среда, ще развива умения за работа в екипи и в различни групови роли. "Учебните пространства могат да са организирани на кътове и зони, позволяващи различна, гъвкава учебна програма и организация на деня, обяснява Михалевска. "Средата може да включва зони за приложна работа на открито, зоокътове, станции за роботика с подходящи за възрастта на учениците инструменти и др. Новата среда позволява и поощрява груповото планиране сред учители и съвместно провеждане на урочни единици, часове от целодневната организация на учебния ден, извънкласни дейности, както и дейности в партньорство с външни организации (музеи, библиотеки, обсерватории, изследователски центрове и др.)", допълни ръководителят на НП "Изграждане на училищна STEM среда" проф. Наков. От своя страна Център за технологии в креативните индустрии ще обезпечава технологична учебна среда за учениците, интересуващи се от разработване на дигитални и видеоигри, мобилни апликации, медийни продукти, дигитален маркетинг, графика и дизайн и др. "Целта е да се насърчи развитието на творчески дигитални умения по мотивиращ начин. Такъв център ще насочва учениците към професии, свързани със създаването на видеосъдържание, видеоигри и дигитални инструменти, дигитални платформи и мобилни апликации или разработването на нови продукти и услуги в технологична среда, каза проф. Наков. Това включва оборудването на учебни зали с компютри и специфичен софтуер в съответствие с нуждите на творческите индустрии (за рисуване, анимация, моделиране, редактиране, монтаж, 3D дизайн и др.), създаване на творчески кътове и пространства; на видеостудио и снимачна техника, звукозаписно студио, симулационна техника, виртуална и добавена реалност", добави Михалевска. Център по природни науки, изследвания и иновации е третият голям проект в програмата. Той ще предоставя работа на учениците по приложни проекти, които решават реални казуси и проблеми на бизнеса, изследвания, експерименти и анализи. "Целта е да се използват нови методически похвати, свързани с проблемно базираното обучение, учебни експедиции, казуси, симулации, коментира Михалевска. Центърът обезпечава среда, която би могла да се ползва както в общообразователната и профилираната подготовка, така и в дуални паралелки в професионалните училища за обучение, свързано със съдържанието и процесите на реалната работна среда в партньорските компании. Центърът може да съдържа практически лаборатории по традиционните природни науки, както и по-специфична среда като лаборатории по биотехнологии, генетични анализи, фармацевтика, елементи от производството на хранителни продукти и т.н. според нуждата на конкретното училище", добавя тя. Малки проекти за училищата Тези проекти ще трансформират и оборудват по-малки по мащаб физически пространства - една или две класни стаи или кътове. Макар с по-малко по размер финансиране, тези проекти имат същите цели като по-големите: създаване на условия за развиване на умения, свързани с творчество в дигиталните технологии; експериментална работа; развиване на инженерно мислене и способности за решаване на проблеми; работа по проекти и задания с практическа насоченост в науките и технологиите. В общата стойност на проекта могат да се предвидят комбинация от строително-ремонтни дейности, обзавеждане, оборудване, обучения на учители и др. Собственият принос на училищната общност е 10%, като тази сума се набира чрез благотворителни събития, дарения, кампании и бизнес спонсори. Типовете малки проекти са "Изследователски лаборатории" или "Класна стая за креативни дигитални създатели". До септември 2020 г. бе етапът за кандидатстване и подбор на кандидатите за финансиране. През септември 2020 са сключени договорите за финансиране, а самите проекти - създаването на новите STEM центрове, обучението на учителите и създаването на новото обучително съдържание, ще станат до септември 2021 г. "Важни параметри за успеха на проекта са създаването на възможност за учене чрез преживяване на учениците на учебното съдържание и организация на учебния процес, обяснява Михалевска. Както и осигуряване на структури за професионално учене и развитие на учителите, насочено към подобрени резултати и постижения на учениците."Дейностите и на НЦПКПС "Каква е ролята на институциите за продължаващата квалификация на педагогическите специалисти", коментира Димитър Асенов, директор на НЦПКПС. Само през първата половина на 2020 г. са проведени обучения на 172 директори на тема: "Ролята на директора при прилагането на компетентностния подход в образователната институция", проведени са обучения на 238 педагогически специалисти, преподаващи по новата учебна програма "История и цивилизации" в 10 клас, заяви Асенов. Същевременно самият НЦПКПС е преобразуван в дигитален център за провеждане на онлайн квалификации посредством интегрирането на функционираща платформа за онлайн обучения на собствен сървър на центъра.Само пред април и май 2020 г. са проведени 19 уебинара и са обучени повече от 880 учители и директори от цялата страна по теми, свързани с използването на ИКТ в образованието. "Разработили сме аналитичен материал с емпирична информация от получената обратна връзка от учители и директори, участвали в квалификационните курсове на центъра", добави Асенов. Центърът е организирал обученията на повече от 2300 педагогически специалисти, които от учебната 2020/2021 г. ще преподават по учебните програми за профилирана подготовка в 11 и 12 клас. Специалисти на центъра са провели работни срещи с водещи НПО в сферата на образованието, със социални партньори, с директори на образователни институции, както и с водещи учени. За втората половина на 2020 г. НЦПКПС планира обучения на учители, които от учебната 2020/2021 г. ще преподават по новите учебни програми за профилирана подготовка в 11 и 12 клас. Общата целева група е 3879 педагогически специалисти от цялата страна, като досега е обезпечено финансиране по НП "Квалификация" за 2300 педагогически специалисти в размер на 430 624 лв. Необходимо е обаче допълнително финансиране за въвеждаща квалификация на още 1579 педагогически специалисти в размер на 279 098 лв., обясни Асенов. Освен това продължава обучението на учители, които от учебната 2020/2021 г. ще преподават учебен предмет "Гражданско образование", като целевата група са учители от втори гимназиален етап. Обезпечено е финансиране за 350 педагогически специалисти по НП "Квалификация" в размер на 50 000 лв., като ще са нужни още 50 хил. лева за още 350 педагогически специалисти. През ноември и декември 2020 г. предстоят обучения на училищни психолози и педагогически съветници, като общата целева група е 440 педагогически специалисти от цялата страна. Като цяло през 2019 г. по НП "Квалификация" са обучени 681 педагогически специалисти, докато досега през 2020 г. общият брой на педагогическите специалисти, обучени по НП "Квалификация", е 2529 плюс още 882 участвали в образователни уебинари, коментира Димитър Асенов, директор на НЦПКПС.
Вижте статията тук
Cio.bg, 16.02.2021 г.
Откриват Институт за устойчив преход и развитие
17.02.2021 г.
Правителството одобри откриването на Институт за устойчив преход и развитие в структурата на Тракийския университет - Стара Загора. Предвижда се в новата структура да се извършват фундаментални и приложни изследвания в приоритетни за университета и държавата области на науката. Той ще обединява работата на изследователски групи в три сектора:„Икономически анализи и проекти“, „Селско стопанство и биотехнологии“ и „Минно дело и енергийни системи“, които ще работят по проекти от национални и международни научни програми, ще изготвят прогнози и стратегии за развитието на регионалната и националната икономика. Новото звено ще функционира в партньорство с Техническия университет - София, Минно-геоложкия университет „Св. Иван Рилски“, общинските власти, национално представителни организации на работниците и служителите. Откриването на Института е по искане на ректора на висшето училище и ще бъде съвременна научна инфраструктура, обединяваща изследователската дейност на трите висши училища в интердисциплинарни изследвания с по-добри условия и с повече възможности за участието на докторанти и студенти в научната му дейност. В него ще се извършват изследвания в областта на новите индустриални технологии, биотехнологиите, енергийните системи и сигурността на доставките, дигитализацията и умните мрежи в градска среда, минното дело, селското и горско стопанство, електромобилността.
Вижте статията тук
Dariknews.bg, 17.02.2021 г.
Trud.bg, 17.02.2021 г.
Експертите за трагедията: И в момента мястото на инцидента крие рискове за пешеходците
15.02.2021 г.
Металната част на шахтата е попаднала под високо напрежение, смята деканът на Електротехническия факултет в Техническия университет – проф. Валентин Колев. Една от версиите за инцидента, при който в София заради токов удар загина 16-годишно момче, е неправомерно захранване на частен обект. Въпросът е: Кой го е допуснал? Ще има експертизи, изискани документи от всички институции и от търговец в района. Потърсихме мнението на експерти. Металната част на шахтата е попаднала под високо напрежение, смята енергийният експерт и декан на Електротехническия факултет в Техническия университет – професор Валентин Колев.„Там е стъпил единият крак, а другият крак е бил на земята и се получава висока потенциална разлика между двете точки, върху които са стъпили двата крака, и възниква опасност за пострадалия“, обяснява ни на място проф. Колев. В науката това се нарича „крачно напрежение“, или протичане на ток през човека по пътя крак – крак. В зависимост от съпротивлението на изолационната подложка и обувките човекът може да попадне под различни стойности на напрежението. „По принцип би трябвало да представят изолация, но зависи и от обувките. Някои обувки са с проводими подметки“, отбелязва проф. Колев. И в момента мястото на инцидента крие рискове за пешеходците, смятат експерти, тъй като шахтата не е достатъчно добре обезопасена. „То е опасно и на 50 см от него да бъдеш. Тези ограждания трябва да бъдат направени на по-голям периметър. Тези двата кабела – черният захранва ето този търговски обект, а белият, минавайки през стълба, захранва друг търговски обект. Това е недопустимо да се прави по този начин. Тези кабели трябва да бъдат, или подземно положени, или въздушно“, обяснява проф. Колев. Той и другите електроинженери, които потърсихме за коментар, подчертават, че отговорите за трагедията са под капака на опасната шахта. А той за тях е затворен.
Вижте статията тук
Btvnovinite.bg, 15.02.2021 г.
Вgonair.bg,15.02.2021 г.
News.bg, 16.02.2021 г.
Гимназия във Велико Търново е първата с възложена иновативна задача
12.02.2021 г.
Тя трябва да разработи нови учебни програми за нови предмети в областта на киберсигурността, изкуствения интелект и др. Природо-математическа гимназия "Васил Друмев" във Велико Търново е първото училище у нас, на което министърът на образованието и науката Красимир Вълчев възложи иновативна задача, съобщиха от МОН. Тя включва разработване на нови учебни програми чрез въвеждане на нови учебни предмети в областите "Дигитално предприемачество", "Киберсигурност" и "Изкуствен интелект" за паралелки от професионално направление "Компютърни науки". По тях следва да се обучават осмокласниците, които усвояват професиите "Системен програмист" и "Приложен програмист". Новите програми ще се създават от обединение от преподаватели от Техническия университет-София въз основа на подписано споразумение и фирми, свързани с технологични и дигитални компетентности в местната общност, както и от педагози от Природо-математическата гимназия "Васил Друмев" - Велико Търново. Те трябва да са синхронизирани с учебните предмети от общата и отрасловата професионална подготовка по професиите от направление "Компютърни науки" и с учебните предмети от специфичната професионална подготовка по специалностите от професиите "Системен програмист" и "Приложен програмист". Училището ще може да кани партньорите от местния бизнес да преподават и по задължителни предмети и да водят извънкласни дейности. Специалисти от бизнеса ще участват съвместно с преподавателите и в провеждането на теоретични и практически изпити по професията. Партньорството включва и при необходимост от допълнителни практически занятия те да се провеждат в местни фирми, свързани с информационните и комуникационните технологии. Учениците, преминали успешно обучение по новите учебни предмети, ще получават удостоверение за преминало обучение с броя на учебните часове по учебен предмет за съответната учебна година, подписано от представители на училището, ТУ-София, местния бизнес, които са провеждали обучението, и от директора на Природо-математическата гимназия "Васил Друмев" - Велико Търново.
Вижте статията тук
Segabg.com, 12.02.2021 г.
В-к "Аз Буки", 18.02.2021 г.