Възраст и качества: как в опит да реши един проблем в университетите властта създава други
10.04.2021 г.
Нова програма на Министерството на науката и образованието (МОН) за принудително пенсиониране на преподаватели предизвика смут в държавните университети, постави отново на дневен ред нерешения от години проблем с атестирането на академичния състав и предизвика опасения за недостиг на преподаватели, както и съмнения за възрастова дискриминация. Според предложението на министерството, публикувано за обществено обсъждане, 33-те държавни университета ще получат 4 млн. лв., с които да съкратят и платят обезщетения на 1000 пенсионирани преподаватели на възраст над 65 години. Програмата цели да оптимизира структурата на държавните висши училища и академичния състав, голям дял от който е в предпенсионна възраст. Общественото обсъждане ще продължи до 19 април, а програмата очаква одобрение от Министерския съвет до края на месеца, защото предвиденият срок за изпълнението й е от 1 май до 31 декември 2021 г. Поредна стъпка към подмладяване По Закона за висшето образование университетите пенсионират преподавателите си над 65 г. с възможност да удължат трудовите им договори до 68 г. От края на миналата година ректорите на висшите училища са ангажирани да съблюдават преподавателите на щат над 65 г. да не надвишават 5% от академичния състав. Това стана по силата на споразумение между МОН и ръководителите на Съвета на ректорите на висшите училища и синдикатите, с което и заплатите на преподавателите бяха увеличени. Министърът на образованието Красимир Вълчев е посочил в обосновка на предложението си за новата програма, че в някои университети учебните планове поддържат хорариум единствено, за да може даден преподавател да изкара до пенсия. "Поддържат се губещи специалности и губещи магистърски програми, за да изкара някой до пенсия. Това е системата, която служи на статуквото, а не на развитието", заяви той преди повече от година. Между възрастта и качествата Академичната общност е разделена в мнението си дали предложението ще подобри или влоши качеството на образованието и смята, че решението е другаде. И в момента ректорите са принудени да оптимизират състава на преподавателите чрез въвеждане на нови ставки, с удължения на договорите на гост-преподавателите и т.н., казва проф. Идилия Бачкова от Химико-технологичния университет в София. "Всички сме за това асистентите да получават високи заплати, но не на тази цена, защото нито е конкурентноспособно, нито адекватно на знанията на едните и на другите", каза тя пред "Дневник", визирайки споразумението от 2020 г., по силата на което тя е назначена като гост-преподавател с 800 лв. заплата, при положение че професорите на щат вземат 1600 лева. Пред "Дневник" зам.-деканът на Факултета по славянски филологии на СУ проф. Амелия Личева потвърди, че договорите на навършилите 65 г. хабилитирани преподаватели биват удължавани, а след това част от тях остават на хонорар и преподават най-вече в магистърските програми. Тя даде за пример проф. Симеон Хаджикосев, който е преподавал на хонорар до около 75-та си годишнина, и проф. Боян Биолчев, който все още води магистърски курсове. Според проф. Марко Тодоров, бивш ректор на Русенския университет и бивш министър на образованието, подмладяване на кадровия състав във висшите училища е нужно, но да бъдат съкращавани хора по формални критерии не е добро решение. "Ясно е, че когато човек навърши определена възраст, е редно да освободи място, но е редно хората с качества да бъдат съхранени и да им бъде дадена възможност да работят. Прилагането на формални критерии никога не съм считал, че е съобразно в този случай", коментира той пред "Дневник". По думите му проблемът е в системите за атестиране на преподаватели - оценките не са реални и преценката кой е качествен и кой не е, е почти невъзможна. "И затова вероятно МОН е решило да приложи този формален принцип и да каже "Тези, които са навършили определена възраст, навън". Не е правилен подход, докато МОН не изработи критерии, по които може да се оценява реално преподавателския състав", подчерта Тодоров. И според ректора на СУ проф. Анастас Герджиков проблемът е генерален и много по-дълбок - в атестирането на преподаватели. "Аз също смятам, че не възрастта трябва да бъде определяща, но това е проблем на Закона за висшето образование, който изисква пенсиониране на 65 г. с възможност за удължаване до 68 г. Според мен много по-правилно би било изобщо да няма възраст за пенсиониране и да има преподаватели и на 80 г., в случай че стават. Но също така да има такива изисквания за атестацията, че ако преподавателят не е добър, да бъде освободен и на 30 г., ако не става", коментира той. Има ли подготвени млади преподаватели. Проф. Бачкова посочи, че и в момента ХТУ страда от липса на качествени преподаватели с натрупан продължителен стаж, а биват пенсионирани преподаватели, които са нужни, защото имат достатъчно часове. По думите й по този начин ще останат оголени специалности и дисциплини, а ректорите ще бъдат принудени да хабилитират хора, които не са достатъчно добре подготвени. "Близо 40 г. съм преподавател, а заплатата ми е по-ниска от на асистентите. Не е лошо заплатите на асистентите да са високи, защото закъсваме за качествени преподаватели. Никой не остава - помагаме им да си направят докторантурата, и след това изчезват. В моето направление - "Информационни технологии", е абсурд да задържиш млад специалист. Бях и ръководител катедра и едва успявах да стабилизирам състава", каза Бачкова. Проф. Галина Николчева от ТУ-София определи проекта като конфронтация между поколенията, макар че практически няма сериозно да засегне учебното заведение. "В нашия университет, за да получиш удължение на трудовия договор, има много тежки изисквания - от това какви качества трябва да има съответния професор до публикации, цитирания - за да получи едни точки, които се гласуват през катедра, факултет и съвет на ректорите. Хората, които остават след пенсия, са качествени и са малко, около 5%," коментира тя пред "Дневник". По думите й е по-подходящо да се слеят например техническите университети - в София има 6 или 7 - те могат да станат факултети на един голям ТУ, както е по света, или да се слеят отделни факултети. Така ще се свие и администрацията, смята тя. Оголване при преподавателските кадри има и в момента, заяви пред "Дневник" деканът на Машинно-технологичния факултет на ТУ в София проф. Тодор Тодоров. "Доскоро беше невъзможно един млад асистент, който има и семейство, да започне работа със 600 лв. заплата. Сега увеличиха заплатите и въпреки това има възрастни преподаватели, които нямат шанс да намерят свои последователи. Например, един програмист може да започне работа с минимум 3 хил. лв. заплата, а тук му се предлагат 1300 лв. като асистент" посочи той. Отбеляза и огромното натоварване, защото първо трябва да направи бързо дисертация, да пише статии, да публикува, да поеме голяма част от преподаването в катедрите - всичко това, по думите му, прави професията непривлекателна, а повишаването на заплатите е крайно недостатъчно. Ограниченията по възраст са дискриминация. Според адвокат Силвия Петкова решението на Министерския съвет, въпреки че не представлява нормативен акт, има задължителна сила, защото произлиза от държавата. "Което означава, че преподавателите, които бъдат съкратени или "премахнати" биха могли да подадат жалба пред Комисията за защита от дискриминация, която е по-вероятно да установи такава, отколкото да отхвърли жалбите. В случай че ги отхвърли, смятам, че съвсем спокойно може да се потърси и защита пред Европейския съд по правата на човека, защото тази мярка нито е необходима, нито е пропорционална", коментира тя пред "Дневник". Според юриста обосновката в доклада на министъра е цинична, защото намеква, че преподавателите над 65-години нямат достатъчен капацитет, за да осигурят качество на образованието, нито да доведат до "поставяне на висшите училища в реална конкурентна среда на национално и международно равнище". По думите й стимулирането на професионалната мотивация на по-младия академичен състав не става чрез премахване на по-стария. "Тук даже не говорим за правна логика, говорим за обикновена житейска логика, че възлагаме повече работа за същите пари на някого и очакваме да го мотивираме. Ако по-възрастният преподавател работи по-добре от по-младия и има нужда от намаляване на академичния състав, то следва да се съкрати по-младият - това са законовите критерии", посочи Петкова. Какво мислят студентите. Студентката от СУ Стиляна Андреева не смята, че възрастните преподаватели трябва да бъдат освобождавани на база годините, тъй като това не влияе на умението им да бъдат добри учители. "Да, младите търсят интерактивни и иновативни методи, но препускат през лекциите и не наблягат на работата в час, а по-скоро на самостоятелната подготовка. Докато с по-възрастните обсъждаме и теми, които са извън пределите на университета и засягат реалния живот. Понякога им е по-трудно да се справят с технологиите, но успяват да се приспособят с малко помощ от наша страна", разказа тя пред "Дневник". "Не смятам че връзката преподавател - студент се губи, ако преподавателят е по-стар, даже напротив - това засилва мисловния процес на студента", каза петокурсникът в СУ Слави Кръстев пред "Дневник". На обратното мнение е неговата колега Йоанна Митева: "Смятам, че е редно да се даде път и на младите, които искат да се развиват в тази сфера, както и във всяка друга. Възрастните преподаватели със сигурност имат голям опит, изпитвам много топли чувства към тях, но идва момент, в който трябва да се отворят места и за по-младите и да им се даде шанс".
Вижте статията тук
Dnevnik.bg, 10.04.2021 г.
В пандемия университети привличат студенти онлайн
09.04.2021 г.
Вместо традиционните начини, срещите - в YouTube и Facebook. Дигитални дни на отворените врати ще привличат кандидат-студенти в условията на пандемия. Срещи в YouTube и Facebook и уебинари заместиха традиционните посещения на университетите на място, в училищата или на гимназистите в отделните факултети, съобщава "Монитор". Онлайн дните на отворените врати дават същите възможности като присъствените. Кандидат-студените могат да се запознаят с различните факултети и специалности, базата и лабораториите, в които ще се обучават, възможностите за реализация, след като завършат, както и да получат отговор на допълнителни си въпроси. Техническият университет – София, ще привлича в специално организирано студио, което ще излъчва в YouTube канала на вуза и във Facebook. Онлайн срещите ще бъдат всеки четвъртък от 14.30 до 16.30 в периода от 11 февруари до 22 април. Ще се представят бакалавърските специалности, които 14-те факултета предлагат. По време на представянето на Факултета по електронна техника и технологии в YouTube бяха показани и въпросите на две гимназии, които се интересуват от ТУ - София. Зрелостниците на ТУЕС и ПГЕ "Джон Атанасов" имаха възможност да питат за подробностите, които ги интересуват. Ще има ли промяна в балообразуващите оценки тази година, какви са таксите за изпитите и специалностите какво е предимството на вуза пред останалите, може ли следването да се съчетава с работа, какви преференции получават при кандидатстването с диплома от "Джон Атанасов". Учителката им пък пита за материалната база за практически упражнения. Завършващите ТУЕС се интересуваха от магистърски програми, както и от разликите в учебните програми по специалности "Електроника" и "Автомобилна електроника". Доколко е застъпено програмирането в тези специалности, какви практически занимания ще се провеждат четирите години, ще има ли дисциплини, които ще се водят от хора в бранша, бяха другите въпроси. Тази година ХТМУ пък стартира кандидатстудентската си кампания с уебинари на тема "Защо да избера инженерно образование в ХТМУ". На 2 април университетът проведе и онлайн Ден на отворените врати. В рамките на час и половина във фейсбук страницата на университета кандидат-студентите имаха възможност да се запознаят със специалностите в различните факултети с помощта на презентации и видеопослания на представители на катедрите, които споделяха какво ще се изучава и в какви лаборатории ще работят бъдещите студенти. Включилите се в онлайн Деня на отворените врати чуха и мнението на настоящи студенти, които споделяха впечатлението си и предимствата от обучението във вуза. В началото на седмицата от ХТМУ стартираха и нова поредица във Фейсбук, в която с помощта на видеа представят различните лаборатории и катедри в университета. Кратки видеа с част от специалностите в Русенския университет "Ангел Кънчев” също могат да бъдат намерени в Youtube канала на вуза. В тях кандидатите могат да чуят мнението на реализиралите се кадри, в какви лаборатории имат възможност да работят, каква подготовка ще получат по време на следването си, къде и на какви позиции биха могли да работят след това. На 20 април от 10.30 часа катедра "Икономика и управление на строителството" при ИУ – Варна, ще презентира магистърските си специалности "Строително предприемачество и недвижима собственост" и "Управление на проекти". Участието в срещата ще става с помощта на Google Meet или YouTube канала на ИУ – Варна. Ще бъдат представени възможностите за реализация и предизвикателствата пред професиите консултант по строителство, консултант недвижими имоти, оценител на недвижими имоти, фасилити мениджър, ръководител проект, експерт по програми и проекти. Техническият университет – Варна, пък още от миналата година е качил видеа в YouTube канала си, с които да привлича кандидат-студенти. В тях посочват седем причини да изберат вуза, показват и част от учебната база. Кариерен консултант съветва за избора на специалност в Тракийския. ракийският университет също организира виртуален Ден на отворените врати в Google meet. На 9 април между 14.30 и 18.30 кандидат-студентите могат да проследят 4 различни панела. Първо преподаватели и студенти ще представят вуза, програмата "Еразъм +", ще могат да се задават и въпроси. Те ще запознаят с живота в университета – какви са възможностите за настаняване в общежития и квартири, както и клубовете по интереси. Кандидатите ще получат консултация относно избора на най-подходящата специалност от консултанта с дългогодишен опит в кариерното ориентиране доц. д-р Венета Узунова. Накрая ще могат да се запознаят и със специалностите в отделните факултети. Медицинският колеж към ТрУ пък е представил и в кратки видеа в YouTube специалностите, по които могат да се обучават бъдещите студенти. В тях те ще научат какви познания ще придобият в курса на обучение, ще чуят коя е най-интересната част от следването според студентите, къде могат да се реализират след дипломирането си. Шуменският университет демонстрира химически опити на учениците. Факултетът по природни науки в Шуменския университет "Епископ Константин Преславски" планира да проведе Ден на отворените врати на 12 април. Проявата ще е онлайн, в платформата Google meet, обясни деканът проф. Цветеслава Иванова. Всяка от катедрите във факултета ще подготви презентация и ще заснеме предварително клипове с атрактивни опити и демонстрации по химия, физика и астрономия, биология, география, ботаника и зоология. Поканата ще бъде изпратена до училищата в Шумен с възможност да изберат по кое време на деня ще се включат – преди или след обяд. Вече са проявили интерес от Профилираната природо-математическа гимназия "Нанчо Попович" и СУ "Сава Доброплодни" в Шумен. Освен това Факултетът по природни науки има намерение да обяви целия юни за Месец на отворените врати и да покани училища от региона да заявят участие. Те ще са на открито – в Центъра по природни науки на Шуменското плато. Студентският съвет на УНСС споделя за спорта и дигиталните услуги. Кандидатстудентската кампания на УНСС също е ориентирана в дигитална среда. "Денят на отворени врати няма да бъде присъствен с оглед на все още усложнената епидемична обстановка, но ще направим всичко възможно, макар и онлайн, учениците да усетят духа на УНСС", обясни проф. Цветана Стоянова, заместник-ректор по институционално и бизнес сътрудничество и студентски политики. От вуза залагат на онлайн срещи между средношколците и видни представители на университета. Съвместно с представители на Студентски съвет те ще разкажат за най-важните моменти от дейността на университета, свързани с обучението, условията за живеене и спорт, както и дигиталните услуги, предвидени за студентите.
Вижте статията тук
Dnes.bg, 09.04.2021 г.
Вторият предварителен кандидатстудентски изпит по математика в Техническия университет ще се състои днес
10.04.2021 г.
Вторият отдалечен предварителен кандидатстудентски изпит по математика за прием в Техническия университет в София за учебната 2021/2022 година започва днес от 9.00 часа. Това съобщи пресцентърът на висшето училище. На изпита ще се използват специализирана университетска платформа и приложението Google meet.
Вижте статията тук
БТА, 10.04.2021 г.
Чипове трябва да са за многократна употреба и да се поставят само за коли, които ще влизат в централните зони
05.04.2021 г.
Не е известно в Европа да се чипират автомобили по този начин, както се предвижда у нас с новите стикери. Съмнителна е ефективността, имайки предвид разходите, които ще се направят. Това коментира пред Радио София инж. Илиян Дамянов, зам.-ръководител в Катедра "Двигатели, автомобилна техника и транспорт" в Техническия университет. Има ли варианти за "тунинг" на МПС, за да покрием еко групите, които ще бъдат наложени от юли 2021-ва? „Със сигурност има варианти за манипулация. Друг е въпросът, доколко биха били успешни и адекватно могат да се постигнат. Най-добрият вариант е автомобилът да е технически изправен и да отговаря на всички характеристики, които са заложени от производителя на самия автомобил." Кои МПС отделят най-много вредни емисии? Сега новите еко групи ще бъдат налагани на нови автомобили и лекотоварни, до 3,5 тона. Според инж. Дамянов, това е не е необходимо, като разходи, които ще костват на хората. „Който иска да влезе в града, да мине на преглед и да си залепи подобен стикер и само той да го ползва.“ Същото важи и за тези, които влизат на територията на България, както и когато влизат в по-замърсени градове и села, смята Дамянов. Какви са полезните практики от чужбина, които могат да бъдат наложени у нас? „Администрацията иска да контролира техническото състояние на автомобилите – да бъдат изправни. Това е важно и за въздуха, разбира се. Но доколкото прочетох, този чип е за еднократна употреба, а този тип технология е ефективна, когато се използва многократно. В Европа най вече се използва регистрационния номер. В сферата на дигиталните технологии са така наречените LTR камери или камери за регистрационни номера. Те се използват навсякъде.“ Дамянов посочи за пример Лондон, където и при платеното паркиране и Синя зона, навсякъде се използва този вид идентификация на автомобила. Идеята е, всеки гражданин, който си монтира този чип, да го направи еднократно, след което да бъдат добавяни само данните за еко група, за пробег, когато преминаваме технически преглед. Според Дамянов, не е добра комбинация чипът да бъде в стикера за годишния технически преглед. Вредните емисии или запрашаването са по-сериозният проблем за чистотата на въздуха и има ли логичен начин да се справим с тях. Инж. Илиян Дамянов се позова на данни от Евростат за България.
Чуйте интервюто тук
БНР, 05.04.2021 г.
Алма матер е №1 у нас
Софийският университет „Св. Климент Охридски“, Нов български университет и Техническият университет – София, са на първите три места в топ 10 на висшите училища в страната за 2021 г. според класацията на UniRank – независимата световна информационна търсачка за висше образование. В топ три на частните университети са Нов български университет, Американският университет в България и Варненският свободен университет „Черноризец Храбър“. Четвърти е Русенският университет „Ангел Кънчев“. Класирането включва 48 университета в страната и е базирано върху валидни, безпристрастни уеб показатели, предоставени от независими източници, които съдържат: акредитационната оценка на висшето училище, бакалавърски, магистърски и докторски програми на обучение, достъпност до ресурси, видимост в интернет, високи постижения, доверие и авторитет. В класацията за популярност в уеб пространството и социалните мрежи на първите три места във „Фейсбук“ са Великотърновският университет „Св. св. Кирил и Методий“, Европейското висше училище за икономика и мениджмънт и Нов български университет, а в „Туитър“ – Американският университет в България, Нов български университет и Висшето училище по мениджмънт във Варна. UniRank е международен портал за висше образование и търсачка, включваща отзиви и класации на над 13 800 официално признати университети и колежи в 200 държави. Тя има за цел да даде информация кои са най-популярните университети по държави или региони. Класацията не ползва данни, предоставени от университетите.
Вижте статията тук
Рress.azbuki.bg, брой 13,2021 г.