яну
фев
мар
апр
май
юни
юли
авг
сеп
окт
ное
дек
Показване на 161-165 от 237.

В кои български университети има най-много преподаватели?

21.02.2021 г.



Софийският университет „Св. Климент Охридски“ има най-голям брой преподаватели от всички държавни висши училища. Това посочва в писмен отговор на депутатски въпрос министърът на образованието и науката Красимир Вълчев, цитиран от БГНЕС. На основен трудов договор в Алма Матер преподават общо 1661 души, от които 45 са над 65-годишна възраст. На трудов договор в цялата страна има общо 11 739 университетски преподаватели, а от тях 787 са над 65 години. Втори по този показател се нарежда Техническият университет в София, където на студентите преподават общо 914 преподаватели, а точно 100 от тях са на възраст над 65 години. В пловдивския Медицински университет преподавателите са 759,  – Пловдив, в Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“ - 634, в Медицински университет–София - 595, във Великотърновски университет „Св. св. Кирил и Методий“ - 486, в Тракийски университет в Стара Загора - 476 , в Югозападен университет „Неофит Рилски“–Благоевград - 461, в Университет за национално и световно стопанство (УНСС) - 429, като също толкова са и в Медицинския университет в Плевен. С най-малко преподаватели пък е Висше строително училище „Любен Каравелов“ – 42.

Вижте статията тук
2021-02-23

Облачният КЕП B-Trust ще дава достъп до е-услугите на 54 общини

19.02.2021 г.



От средата на февруари клиентите на Облачен електронен подпис B-Trust могат само с помощта на мобилния си телефон да използват електронните услуги на 54 общини в страната. Това стана възможно, благодарение на партньорството между БОРИКА АД и Софтуерна група "АКСТЪР" към Технически университет - София. Интеграцията на облачната услуга с портала auslugi.com дава достъп на гражданите и бизнеса до над 1200 електронни административни услуги. Отдалечената е-идентификация и онлайн подписването на документи в портала се извършва в рамките на секунди, като защитата на данните се гарантира от БОРИКА АД, един от водещите доставчици на удостоверителни услуги у нас. Порталът auslugi.com e създаден през 2007 г., а днес той е с обновена визия. От "АКСТЪР" отчитат, че само за последната година броят на общинските администрации се е удвоил. Значителен е ръстът и на потребителите на портала, което се дължи на интуитивната работа с него и нарастващата необходимост от изцяло дистанционно предоставяне на електронни услуги. "Радвам се, че все повече общински администрации осъзнават удобството на портала и имат възможност да го предложат на гражданите и бизнеса от своя регион", споделя д-р Моско Аладжем, ръководител на софтуерна група "АКСТЪР". От своя страна, облачният КЕП B-Trust има правната сила на квалифициран електронен подпис и саморъчно положен подпис. При него няма необходимост от карта и четец, а единственото условие е наличието на мобилен телефон с достъп до интернет и инсталирано приложение B-Trust Mobile. Издаването на Облачен КЕП е безплатно, като със самото издаване клиентът получава 3 безплатни подписвания и/или идентификации. Към момента Облачният КЕП, издаван от БОРИКА, е успешно интегриран и с единния портал за административни електронни услуги на Държавна агенция "Електронно управление". "За дигитализация на административните услуги и процеси се говори от години, но едва през 2020 г. видяхме реален напредък в това отношение" споделя Мартин Орешарски, Мениджър "Бизнес развитие" в БОРИКА АД. "Нашата компания разполага с всички необходими условия - лицензи, технологии, know-how, експертен екип и т.н., за да може успешно да партнира на Държавата в този процес на дигитална трансформация", допълва още Орешарски.

Вижте статията тук


Сomputerworld.bg, 19.02.2021 г.
 

2021-02-22

Експерт по безопасност: Защо изобщо има напрежение върху капака на шахта?

16.02.2021 г.

Абсолютно недопустимо е да се извеждат електрически проводници от шахта, привързани към проводима ограда, до която има свободен достъп. Да не говорим за това, че върху и покрай шахтата минават хора, намира се в населено място, а това се случва на един от най-оживените булеварди в София. Въпросът, според експерта по безопасност доц. Николай Витков, преподавател в ТУ-София, не подлежи на обсъждане. Въпросните шахти служат за полагане на подземни кабелни линии, които се извеждат до ел.табла, обезопасени съгласно нормативните изисквания - Наредба 3 за устройство на електрическите уредби и електропроводните линии. Абсолютно недопустимо е да се правят такива извеждания, независимо дали са законни или незаконни. Това поставя под въпрос как са електрифицирани всички т.нар. преместваеми обекти в София - павилиони и будки, които срещаме на почти всеки един столичен булевард и спирка на градския транспорт. Съгласно чл. 56 и 57 от ЗУТ сред документите, които се изискват за поставянето им освен скица на имота по действащия план за регулация (кадастрален план, в случаите когато преместваем обект или рекламен елемент се поставя в границите на поземлен имот или УПИ), трябва да има и одобрена скица с указан начин за поставяне, както и одобрени архитектурни и инженерни проекти, включително и проекти за външни връзки, комплектовани съгласно изискванията на ЗУТ, КАБ, КИИП. Дали такива проекти има властите тепърва ще разследват и както стана ясно прокуратурата очаква информация от много институции. Във всеки случай е малко вероятно да има изобщо проект за електрифицирането, особено пък по този начин. Самият трагичен инцидент с починалото дете е напълно обясним през няколко сценария, които трябва да вземат под внимание включително и настилката на пътя и как тя е обработена в студената неделя, когато температурите не стигнаха положителни стойности. Може по тротоарите и улиците да е насипана луга, която само би увеличила проводимостта и съответно би увеличила въздействието на тока. И макар факторите да са много, включително и това дали детето е било с мокри обувки, дали е паднало или се е хванало за парапета, най-съществен е въпросът защо се появява напрежение върху шахтата. Възможните вероятности са две: допиране на тоководещи части до стопаненобетонната конструкция на шахтата и второ, повреда в изолацията на изходящия проводник в контакт с метални или стопаненобетонни части на самата шахта.


ВЪЗМОЖНИ СЦЕНАРИИ ЗА ФАТАЛНИЯ ТОКОВ УДАР 

Потенциални поражения при сухи обувки с изолационна подметка в най-неблагоприятния случай, фиг.1
Допускания:

1. Обувките са със съпротивление Rоб. = 5kΩ;
2. Съпротивление на момчето 0,5 kΩ;
3. Разкрач S = 0,8 m;
4. 
Единият крак е стъпил на ръба на шахтата;
5. 
Правоъгълната шахта е приведена към полусферичен проводим обект с радиус 0,5m;
6. 
Напрежението на шахтата е приблизително фазното 230 V.

Крачното напрежение Uкр. се определя като потенциална разлика между точките на допиране на двата крака до земята. Потенциалът в точката на допиране на единия крак се приема фазното напрежение 230V, а на другия потенциалът на земната повърхност φ(S = 0,8m) на разстояние 0,8m. Както се вижда от фиг. 1, потенциалите на повърхността на земята φ(х) намаляват с отдалечаване от шахтата. Изчислителното напрежение между двата крака (крачно напрежение) с отчитане на допълнителното съпротивление на обувките е безопасно Uh ≈ 4,5V. Токът през тялото е пренебрежим и не води до физиологични въздействия - безопасен ток. Пътят на тока не минава през критични органи - сърце и междуребрена мускулатура.

Заключение: много малко вероятно е момчето да е било със сухи обувки, които биха го предпазили.

2. Потенциални поражения при мокри обувки (стъпил бос на земята) фиг.1


При същите допускания и изчислителна методика, крачното напрежение Uкр., което в случая е равно на напрежението между двата крака на бос човек Uh, е значително над безопасното, Uh ≈ 88,5V. С отчитане на факта, че става дума за дете е заложено по-половината от средно статистическото съпротивление на човешко тяло на възрастен Rh = 0,5kΩ (според повечето източници се приема Rh =1 kΩ). Така изчислителният ток, който е основен фактор за степента на поражение и респективно физиологични реакции се получава Ih ≈ 177mA, който е опасен ток, но с оглед на пътя му през тялото - не преминава през критични органи, не би довел до спиране на дишането и/или сърдечната дейност или загуба на съзнание. Ток с такава големина би предизвикал невъзможност за придвижване поради загуба на контрол върху мускулите на краката, възможна загуба на стабилност или равновесие със силна уплаха и паника. При такъв сценарий, най логично е човек да се хване за близък стабилен обект, да загуби равновесие и да падне.
2.1.Захващане за заземен проводим обект в зоната на досегаемост фиг. 2



Това е особено опасен случай. Потенциалът φ на единия крак е приет 230V, а на ръката е същият като на заземения обект, т.е. ≈ 0V. При горните допускания, допирното напрежение се получава Uд ≈ 230V, а токът през тялото Ih ≈ 460mA, който води до спиране на дишането и/или сърдечната дейност с вероятна загуба на съзнание, т.е. клинична смърт. Времето за започване реанимационни действия с голяма вероятност за възстановяване на жизнените функции и на-вече спасяване на мозъка е до 5 min след електрическия удар. След този период вероятността за съживяване с връщане в съзнание рязко намалява.




Съгласно достъпния снимков материал, фиг. 3, разглежданият сценарий е потенциално възможен, защото на снимката се виждат два обекта с добър контакт със земя в зоната на досегаемост на човек, който е стъпил на ръба на шахтата, но от публикуваните разкази на свидетели не става ясно дали е момчето е имало досег с тях, поради което сценарият е по-скоро хипотетичен.
2.2. Падане на земята напред фиг. 4


В този случай разстоянието до най-отдалечената точка от шахтата са ръцете.
Постановката на задачата и допусканията са идентични със сценарий 2, но вместо разкрач S = 0,8m, е прието разстоянието между крак с мокра обувка с досег до металния кант на шахтата и пръстите на ръцете S = 2m.
Изчислителното допирно напрежение Uд е равно на напрежението върху човека Uh с ориентировъчна стойност 184V, което е опасно напрежение. Изчислителният ток през тялото на момчето е около 360mA, а последствията са почти идентични със сценарий 2.1.
Това е най-вероятният сценарий, тъй като при аутопсията са установени охлузвания по ръцете и коленете, които вероятно са вследствие на неконтролируеми конвулсии под действие на протичащия ток, теглото на тялото и грапавата настилка.

Вижте статията тук

News.bg, 16.02.2021 г.

2021-02-19

Модерна училищна STEM среда обещава национална програма на МОН

16.02.2021 г.




Националната програма "Изграждане на училищна STEM среда" инвестира в цялостни интегрирани решения за нова училищна творческа среда с фокус върху природните науки, инженерните науки, математиката и технологиите (STEM), включващи различни елементи според конкретната нужда на училището и училищната общност. Това включва преустройство на съществуващи пространства, технологии, нови методи на преподаване, ново или интегрирано учебно съдържание, нова организация на учебния процес, подкрепяща среда за ученици със специални образователни потребности при необходимост. Програмата бе представена от Наталия Михалевска, директор на дирекция "Образование на българите зад граница" в МОН и зам.-ръководител на НП "Изграждане на училищна STEM среда", и ръководителя на програмата проф. Огнян Наков по време на Национална кръгла маса на тема "Преподаването в СТЕМ - ролята на учителите за формиране на млади таланти". Тя бе организирана на 12 ноември от Центъра за върхови постижения УНИТе съвместно със Синдиката на българските учители (СБУ) и Националния център за повишаване на квалификацията на педагогическите специалисти. ЦВП УНИТе ще играе важна роля за подготовката на следващата генерация учени, като ще се стреми новите знания, създадени от научните екипи, да намерят място в обучението на студентите и бъдещите учители. Необходимо е да осигурим устойчивост на висшето образование и науката в областта на ИКТ. Затова изключително важна е ролята на учителите и STEM обучението, коментира доц. д-р Елисавета Гурова, директор "Административни дейности" на УНИТе. В училище трябва да се помисли как да се формират младите таланти, как да се стимулират креативност, логическо мислене и работа в екип. Трябва да се помисли за нови методи на обучение, вкл. чрез творческо прилагане на ИКТ в обучението на подрастващите. Постигнато досега по STEM програмата. Проф. Огнян Наков обърна особено внимание на възможностите за използване на роботи и разнообразни технологии в STEM центровете, както и изтъкна готовността на екипа на МОН за подпомагане на проектните екипи и учителите за формирането на млади таланти. Крайният продукт от програмата ще бъдат технологични центрове в училищата, които представляват интегрирана съвкупност от кабинети и други учебни пространства в училищата, създаване на култура за иновации сред училищните общности. "Националната програма създава "модели" в част от българските училища, за да докаже процеса на успешно инвестиране в цялостна идея, включваща учебна среда, технологии, управление, интегрирано съдържание, квалификация и методи на преподаване", заяви Михалевска.3 модерни центъра. Бъдещият център за млади изследователи ще подпомага творчеството и работата по проектно базирано обучение и в дигитална, и в недигитална среда, ще развива умения за работа в екипи и в различни групови роли. "Учебните пространства могат да са организирани на кътове и зони, позволяващи различна, гъвкава учебна програма и организация на деня, обяснява Михалевска. "Средата може да включва зони за приложна работа на открито, зоокътове, станции за роботика с подходящи за възрастта на учениците инструменти и др. Новата среда позволява и поощрява груповото планиране сред учители и съвместно провеждане на урочни единици, часове от целодневната организация на учебния ден, извънкласни дейности, както и дейности в партньорство с външни организации (музеи, библиотеки, обсерватории, изследователски центрове и др.)", допълни ръководителят на НП "Изграждане на училищна STEM среда" проф. Наков. От своя страна Център за технологии в креативните индустрии ще обезпечава технологична учебна среда за учениците, интересуващи се от разработване на дигитални и видеоигри, мобилни апликации, медийни продукти, дигитален маркетинг, графика и дизайн и др. "Целта е да се насърчи развитието на творчески дигитални умения по мотивиращ начин. Такъв център ще насочва учениците към професии, свързани със създаването на видеосъдържание, видеоигри и дигитални инструменти, дигитални платформи и мобилни апликации или разработването на нови продукти и услуги в технологична среда, каза проф. Наков. Това включва оборудването на учебни зали с компютри и специфичен софтуер в съответствие с нуждите на творческите индустрии (за рисуване, анимация, моделиране, редактиране, монтаж, 3D дизайн и др.), създаване на творчески кътове и пространства; на видеостудио и снимачна техника, звукозаписно студио, симулационна техника, виртуална и добавена реалност", добави Михалевска. Център по природни науки, изследвания и иновации е третият голям проект в програмата. Той ще предоставя работа на учениците по приложни проекти, които решават реални казуси и проблеми на бизнеса, изследвания, експерименти и анализи. "Целта е да се използват нови методически похвати, свързани с проблемно базираното обучение, учебни експедиции, казуси, симулации, коментира Михалевска. Центърът обезпечава среда, която би могла да се ползва както в общообразователната и профилираната подготовка, така и в дуални паралелки в професионалните училища за обучение, свързано със съдържанието и процесите на реалната работна среда в партньорските компании. Центърът може да съдържа практически лаборатории по традиционните природни науки, както и по-специфична среда като лаборатории по биотехнологии, генетични анализи, фармацевтика, елементи от производството на хранителни продукти и т.н. според нуждата на конкретното училище", добавя тя. Малки проекти за училищата Тези проекти ще трансформират и оборудват по-малки по мащаб физически пространства - една или две класни стаи или кътове. Макар с по-малко по размер финансиране, тези проекти имат същите цели като по-големите: създаване на условия за развиване на умения, свързани с творчество в дигиталните технологии; експериментална работа; развиване на инженерно мислене и способности за решаване на проблеми; работа по проекти и задания с практическа насоченост в науките и технологиите. В общата стойност на проекта могат да се предвидят комбинация от строително-ремонтни дейности, обзавеждане, оборудване, обучения на учители и др. Собственият принос на училищната общност е 10%, като тази сума се набира чрез благотворителни събития, дарения, кампании и бизнес спонсори. Типовете малки проекти са "Изследователски лаборатории" или "Класна стая за креативни дигитални създатели". До септември 2020 г. бе етапът за кандидатстване и подбор на кандидатите за финансиране. През септември 2020 са сключени договорите за финансиране, а самите проекти - създаването на новите STEM центрове, обучението на учителите и създаването на новото обучително съдържание, ще станат до септември 2021 г. "Важни параметри за успеха на проекта са създаването на възможност за учене чрез преживяване на учениците на учебното съдържание и организация на учебния процес, обяснява Михалевска. Както и осигуряване на структури за професионално учене и развитие на учителите, насочено към подобрени резултати и постижения на учениците."Дейностите и на НЦПКПС "Каква е ролята на институциите за продължаващата квалификация на педагогическите специалисти", коментира Димитър Асенов, директор на НЦПКПС. Само през първата половина на 2020 г. са проведени обучения на 172 директори на тема: "Ролята на директора при прилагането на компетентностния подход в образователната институция", проведени са обучения на 238 педагогически специалисти, преподаващи по новата учебна програма "История и цивилизации" в 10 клас, заяви Асенов. Същевременно самият НЦПКПС е преобразуван в дигитален център за провеждане на онлайн квалификации посредством интегрирането на функционираща платформа за онлайн обучения на собствен сървър на центъра.Само пред април и май 2020 г. са проведени 19 уебинара и са обучени повече от 880 учители и директори от цялата страна по теми, свързани с използването на ИКТ в образованието. "Разработили сме аналитичен материал с емпирична информация от получената обратна връзка от учители и директори, участвали в квалификационните курсове на центъра", добави Асенов. Центърът е организирал обученията на повече от 2300 педагогически специалисти, които от учебната 2020/2021 г. ще преподават по учебните програми за профилирана подготовка в 11 и 12 клас. Специалисти на центъра са провели работни срещи с водещи НПО в сферата на образованието, със социални партньори, с директори на образователни институции, както и с водещи учени. За втората половина на 2020 г. НЦПКПС планира обучения на учители, които от учебната 2020/2021 г. ще преподават по новите учебни програми за профилирана подготовка в 11 и 12 клас. Общата целева група е 3879 педагогически специалисти от цялата страна, като досега е обезпечено финансиране по НП "Квалификация" за 2300 педагогически специалисти в размер на 430 624 лв. Необходимо е обаче допълнително финансиране за въвеждаща квалификация на още 1579 педагогически специалисти в размер на 279 098 лв., обясни Асенов. Освен това продължава обучението на учители, които от учебната 2020/2021 г. ще преподават учебен предмет "Гражданско образование", като целевата група са учители от втори гимназиален етап. Обезпечено е финансиране за 350 педагогически специалисти по НП "Квалификация" в размер на 50 000 лв., като ще са нужни още 50 хил. лева за още 350 педагогически специалисти. През ноември и декември 2020 г. предстоят обучения на училищни психолози и педагогически съветници, като общата целева група е 440 педагогически специалисти от цялата страна. Като цяло през 2019 г. по НП "Квалификация" са обучени 681 педагогически специалисти, докато досега през 2020 г. общият брой на педагогическите специалисти, обучени по НП "Квалификация", е 2529 плюс още 882 участвали в образователни уебинари, коментира Димитър Асенов, директор на НЦПКПС.

Вижте статията тук

Cio.bg, 16.02.2021 г.

2021-02-19

Откриват Институт за устойчив преход и развитие

17.02.2021 г.



Правителството одобри откриването на Институт за устойчив преход и развитие в структурата на Тракийския университет - Стара Загора. Предвижда се в новата структура да се извършват фундаментални и приложни изследвания в приоритетни за университета и държавата области на науката. Той ще обединява работата на изследователски групи в три сектора:„Икономически анализи и проекти“, „Селско стопанство и биотехнологии“ и „Минно дело и енергийни системи“, които ще работят по проекти от национални и международни научни програми, ще изготвят прогнози и стратегии за развитието на регионалната и националната икономика. Новото звено ще функционира в партньорство с Техническия университет - София, Минно-геоложкия университет „Св. Иван Рилски“, общинските власти, национално представителни организации на работниците и служителите. Откриването на Института е по искане на ректора на висшето училище и ще бъде съвременна научна инфраструктура, обединяваща изследователската дейност на трите висши училища в интердисциплинарни изследвания с по-добри условия и с повече възможности за участието на докторанти и студенти в научната му дейност. В него ще се извършват изследвания в областта на новите индустриални технологии, биотехнологиите, енергийните системи и сигурността на доставките, дигитализацията и умните мрежи в градска среда, минното дело, селското и горско стопанство, електромобилността.

Вижте статията тук

Dariknews.bg, 17.02.2021 г.

Trud.bg, 17.02.2021 г.

2021-02-19