яну
фев
мар
апр
май
юни
юли
авг
сеп
окт
ное
дек
Показване на 61-65 от 305.

Студент в Пловдив успя след 25 милиона опита

 

 
Двадесет и пет милиона опита – толкова бяха нужни на инж. Георги Харбалиев – магистър по специалността "Компютърни системи и технологии" в Техническия университет – филиал Пловдив, да обучи създадения от него виртуален дрон да открива и гаси горски пожари. Идеята да разработи виртуална летателна машина и да й даде разум и опит в гасенето на пожари инж. Харбалиев не открива сам. "Трябваше ми кураж и научна подкрепа, за да направя нещо, което досега не е правено", споделя младият специалист. Тук подкрепата и дори идеята идва от доц. д-р инж. Диляна Будакова, която е специалист по изкуствен интелект и ръководител катедра "Компютърни системи и технологии" в Техническия университет – филиал Пловдив. "Не е достатъчно един студент само да бъде отличник, но трябва да има желанието да опитва научни разработки, за които не всичко може да прочете в учебниците", обяснява доцент Будакова. Точно затова тя става научен ръководител на дипломната му работа "Откриване и гасене на пожар чрез използване на алгоритми за машинно обучение чрез симулация". И така дипломантът и научната му ръководителка решават, че най-ефективно пожар в планината ще се гаси с дрон, защото машината може да лети високо там, където за нeя е безопсно. Дронът има и още едно предимство – отвисоко летящата "пожарна" точно определя границите на пожара. Така огънят може да бъде изгасен по-бързо. А ако има "рояк" от дронове, със сигурност дори по-големите пожари ще гаснат още по-бързо. "В дипломната си работа разработих само теоретичната постановка за гасене на пожари в гората. Създаденият модел, който включва методи за изкуствен интелект, служи за обучение на летящата машина и е начин за бързо гасене. Всъщност противопожарната машина може да бъде не само дрон, но също хеликоптер или наземна техника. За другите обаче не съм създал модели." - обяснява инж. Георги Харбалиев. Как "разсъждава" виртуалният дрон. "Разсъдъкът" на дрона, създаден от Георги Харбалиев, следва човешката логика: проба/грешка. Младият дипломант пък е човекът, който казва кое е правилно и кое – не. За правилно поведение "разсъдъкът" на виртуалния дрон получава похвала, а когато сгреши, получава наказание. По този начин мислещата машина научава кога лети на правилната височина, кога поддържа правилен наклон, за да не падне, кога да включи водната струя и как да я насочи към запаленото дърво в гората с прецизността на снайперист. Доцент Будакова обяснява: "Моделът на дрона е всъщност една голяма невронна мрежа с много слоеве и с много неврони във всеки слой. Обучението на невронната мрежа се повтаря милиони пъти, докато започне да бъде ефективно намирането, позиционирането и изгасяването на пожара." И все пак по какво виртуалният дрон разпознава пожара? Мислещият дрон на инж. Харбалиев разпознава кое дърво гори чрез система за компютърно зрение. Има обаче възможност това да стане по разликата в температурата, но подобен подход изисква още обучение. Много съществен е въпросът дали виртуалният противопожарен дрон, създаден в Техническия униврситет – филиал Пловдив може да стане реален. Още повече, че университетът има специално научно и учебно направление "Авиационна техника и технологии", където студентите и учените разработват истински машини. Ето мнението на доц. д-р Диляна Будакова: "Да, ще може да се създаде реален дрон за гасене на горски пожари. Но ще бъде по-сложно заради изчислителните изисквания на мрежите. Засега дроновете не са автономни. Трябва да бъде направена електрониката в него специално, за да може автономно да изпълнява цели. В момента такъв дрон няма, но може да има. А той може да ползва интелекта, разработен от моя дипломант".
 
plovdiv24.bg, 13.02.2024 
2024-08-01

Д-р Божидар Стефанов от Технически университет – София „нарисува“ логото на БТА със светлина



Като истински комуникатор на науката и финалист на международното издание на
FameLab, д-р Божидар Стефанов – преподавател в катедра „Химия“ в Технически
университет (ТУ) – София, предложи да илюстрира една от посоките на най-новия
проект, на който е ръководител, с демонстрация на процеса на изработване на лого
на Българска телеграфна агенция (БТА) посредством активиране на химични
реакции чрез използване на светлина.
Проектът на ТУ - София е със заглавие „Фотокаталитична активност на тънки
слоеве със селективно фотофиксирани кокатализатори“ с партньори СУ "Св.
Климент Охридски" и Институт по катализ – БАН, и е финансиран е от Фонд
„Научни изследвания” към Министерство на образованието и науката.
Срещаме се в лабораторията на д-р Стефанов в ТУ. Невероятно е усещането да
разговаряш с човек, който толкова много обича работното си пространство и
всичко, което прави тук. Разказва за етапите на изграждане и обгрижване на
лабораторията, както и за всяко нещо в нея – от епруветките и научните
инсталации, до мебелите и табелите по стените. По-голямата част от апаратурата
е конструирал сам. С части от различни устройства, алуминиеви лайстни за подови
покрития (закупени от строителни магазини) и фотографски материали е създал
впечатляващи високотехнологични продукти: дип-коатер – уред за изтегляне на
тънки слоеве, фотофиксатор – автоматичен ултравиолетов фотоекспонатор,
електрохимични клетки.
„От малък обичам да правя неща с ръцете си“, обяснява д-р Божидар Стефанов. И
от малък обича да си задава въпроса: „Какво се случва, ако…“ Сам е избродирал
Менделеевата таблица на гърба на работната си престилка, заедно с фигурки на
колби, епруветки и си е нарисувал с текстилни бои химични пособия върху няколко
тениски. След като е качил в интернет снимки на един от самодейно изработените
лабораторни уреди, китайски производители са се свързали с него и са попитали
дали може да произвежда и за тях същия продукт. Докато стойността на
оригиналните лабораторни изделия е по няколко хиляди евро, сътворените от д-р
Стефанов са с материали за по десетина лева.
Сръчен и изобретателен в ренесансовия смисъл на думата, младият учен вече е
подготвил матриците на логото на БТА и пристъпва към трите основни етапа на
процеса по материализиране на идеята за задвижване на химични реакции чрез
използване на светлина: нанасяне на тънък слой титанов диоксид върху
микроскопско стъкло (1), фотохимично активиране на повърхността (2) и
посребряване/помедняване (3).
„Използваме светлина, за да пренесем образа от фотошаблон директно върху
повърхността, върху която искаме да го изобразим. По подобен начин се правят
чиповете и платките в електронните устройства (нарича се фотолитография). Но
разликата е, че там процесът е субтрактивен, има отпадък. Цялата повърхност се
покрива с проводящ слой, после се нанася фоточувствително вещество -
фоторезист, който осветява през шаблон. Следва проявяване и отмиване на фоторезиста от местата, където не е било осветено. Незащитената с фоторезист
повърхност се обработва химически, за да се разтвори (премахне) излишният
материал. Докато вижте какво става в нашия случай: първо, ползваме стъкло като
подложка, което е необичайно, и второ, обработваме го така, че самото то под
действие на светлина да отлага сребро, последвано от мед (в две стъпки). Медта
се добавя по метода на химическо метализиране“, разказва д-р Бо, както го
наричат студентите му.
И обръща внимание на предимството да се използват сребърни наночастици при
активирането на повърхността, защото в установената индустриална технология се употребява паладиев активатор, с цена от порядъка на неколкостотин лева на
грам. „Идеята е чрез този похват - с енергия от светлина, насочена към много тънък слой от титанов или цинков оксид (те са фотокатализатори – материали, които са способни да използват енергията от светлината за химични процеси) да се направят покрития, които да разделят водата на водород и кислород. С похватите, разработени по време на проекта, двете реакции да се разделят пространствено – на две различни места. Възможно е и чрез отлагане на проводящи слоеве от мед да чертаем върху повърхността електрически схеми директно, от течност. По този начин студентите ми създадоха и сензори за влага“, обяснява д-р Стефанов. Това е и едно от практическите приложения на изследването: изработката на сензори върху стъкло. „Същите тези слоеве например, върху които можем да формираме тези проводящи изображения, преди съм ги ползвал за пречистване на въздух върху стъкло – по този метод може да се направи „умен“ прозорец, който не само пречиства въздуха в стаята, използвайки енергията от слънчева светлина, но и замерва какво е качеството на въздуха в помещението – процента влага, присъствие на замърсители и пр. Прозорец, който се самозахранва също с енергия от слънцето“, допълва младият учен.
Колежката му от Софийски университет „Св. Климент Охридски“ Нина Кънева,
която е съавтор в проекта, използва същата технология за да прави покрития,
пречистващи водата от лекарствени молекули, които пречиствателните станции не
могат да отстранят. Младата изследователка е носител на една от стипендиите на
ЮНЕСКО в конкурса „Жените в науката“ .
„От 16 години се занимавам с тези неща и още ми е интересно“ – казва д-р Стефанов и подарява на БТА двете нарисувани чрез светлина лога – медното и
сребърното. Молбата му е да проследим как се развиват образците: „Все пак са на
фотоактивна повърхност, при медта не съм забелязал да има някакви негативни
ефекти в рамките на година, но може да стане леко на тъмни петна. За среброто не съм сигурен, малко е своенравно и има шанс или околната повърхност да посивее
с времето, или сивата зона да избледнее, ако се съхранява на тъмно и после пак
да потъмнее, ако е на светло - защо става така не знам, но си е тема за още един
проект, понеже е някакъв фотохромен ефект.“

bta.bg,13.02.2024 


 
2024-08-02

Технически университет - София: Прием 2024/2025 Г.



24chasa.bg
 
Технически университет – София - водещото висше техническо училище в
страната и региона, част, от Европейския технологичен университет EUt+, стартира
кандидатстудентската си кампания за академичната 2024/2025 г.
Специалности за кандидатстване в OКС "Бакалавър":
· Автоматика, информационна и управляваща техника
· Електроенергетика и електрообзавеждане
· Електротехника
· Топлоенергетика и ядрена енергетика
· Топлинни и хладилни технологии и системи
· Възобновяеми енергийни технологии и флуидна техника
· Дизайн и технологии за облекло и текстил
· Дигитални индустриални технологии
· Компютърно проектиране и технологии в
· машиностроенето
· Машиностроене
· Инженерна логистика
· Мехатроника
· Инженерен дизайн
· Електронни информационни системи
· Автомобилна електроника
· Телекомуникации
· Компютърно и софтуерно инженерство
· Информационни технологии в индустрията
· Интелигентни системи и изкуствен интелект
· Интелигентни системи и изкуствен интелект (на английски език)
· Транспортна техника и технологии
· Авиационна техника и технологии
· Технология и управление на транспорта
· Индустриален мениджмънт
· Стопанско управление
· Мениджмънт и бизнес информационни системи
· Приложна математика и информатика
· Анализ на данни
· Информатика и софтуерни науки
· Киберсигурност
· Приложна физика и компютърно моделиране
· Компютърни системи и технологии (на немски език)
· Мехатроника и информационна техника (на немски език)
· Стопанска информатика (на немски език)
· Индустриално инженерство (на английски език)
 
Електроинженерство (на френски език) – 5-годишен курс за ОКС “магистър”
след средно образование.
Календарен график за провеждане на конкурсните изпити
 

24chasa.bg,13.02.2024

 

2024-08-02

Техническият университет в София е домакин на откриването на AmCham хакатон за 2024 г.



В Центъра за върхови постижения на Технически университет (ТУ) в София днес се открива AmCham Hackathon - 2024. Хакатонът се организира от Американската
търговска камара в България (АТК) за първи път, в партньорство с ТУ- София и със Стопанския факултет към Софийския университет "Св. Климент Охридски“. Това съобщиха от ТУ-София.
Инициативата си поставя няколко цели - за приноса на бизнес асоциацията чрез
експертизата на своите членове за сближаване между полученото знание във висшите училища с практическите особености и нужди на бизнеса; ангажиране на
студенти в решаването на конкретни бизнес казуси; показването на добри  рактики
от утвърдени компании, работещи в България; задържането на студенти в страната и възможност за последващо ангажиране с програмите на университетите, както и възможност за намирането на професионално развитие в участващите в хакатона компании.
Студентите ще бъдат разпределени в отбори за работа по конкретни казуси в
продължнение на три седмици. През цялото време те ще могат да разчитат на
подкрепа на ментор от компании, членове на АТК, на преподаватели от двата
университета, както и на ресурси с информация, и нови знания.
Хакатонът е за студенти от трети и четвърти курс, и от магистърски програми в
Технически университет и от Стопанския факултет към СУ. За ТУ на фокус са
обучаващите се в програмите "Инженерство", "Софтуерно инженерство",
"Телекомуникации", "Изкуствен интелект", "Киберсигурност", "Информатика",
"Обработка на данни", "Автомобилна електроника", "Зелена енергетика и ВЕИ".
За Стопанския факултет на СУ инициативата е за студенти в бакалавърските
програми "Икономика и финанси", "Счетоводство, финанси и дигитални
приложения", "Стопанско управление/Бизнес администрация", и магистърските
програми: "Икономика и финанси", "Дигитален маркетинг", "Управление и
предприемачество", "Изкуствен интелект за бизнес и финанси", "Геймификация",
MBA програмата, акредитирана от AMBA, както и други магистърски програми.
 

bta.bg, 12.02.2024

utroruse.com, 12.02.2024

 

 
 
2024-08-02

Студент от Техническия университет обучи виртуален дрон да гаси горски пожари




Двадесет и пет милиона опита – толкова бяха нужни на инж. Георги Харбалиев –

магистър по специалността „Компютърни системи и технологии“ да обучи
създадения от него виртуален дрон да открива и гаси горски пожари.
Идеята да разработи виртуална летателна машина и да й даде разум и опит в
гасенето на пожари инж. Харбалиев не открива сам. Трябваше ми кураж и научна
подкрепа, за да направя нещо, което досега не е правено, споделя младият
специалист.
Тук подкрепата и дори идеята идва от доц. д-р инж. Диляна Будакова, която е
специалист по изкуствен интелект и ръководител катедра „Компютърни системи и
технологии“ в Техническия университет – филиал Пловдив. "Не е достатъчно един
студент само да бъде отличник, но трябва да има желанието да опитва научни
разработки, за които не всичко може да прочете в учебниците", обяснява доцент
Будакова. Точно затова тя става научен ръководител на дипломната му работа
„Откриване и гасене на пожар чрез използване на алгоритми за машинно обучение
чрез симулация“ .
И така дипломантът и научната му ръководителка решават, че най-ефективно
пожар в планината ще се гаси с дрон, защото машината може да лети високо там,
където за нeя е безопсно. Дронът има и още едно предимство – отвисоко летящата
„пожарна“ точно определя границите на пожара. Така огънят може да бъде изгасен
по-бързо. А ако има „рояк“ от дронове, със сигурност дори по-големите пожари ще
гаснат още по-бързо.
„В дипломната си работа разработих само теоретичната постановка за гасене на
пожари в гората. Създаденият модел, който включва методи за изкуствен интелект,
служи за обучение на летящата машина и е начин за бързо гасене. Всъщност
противопожарната машина може да бъде не само дрон, но също хеликоптер или
наземна техника. За другите обаче не съм създал модели.“ - обяснява инж. Георги
Харбалиев.
Как „разсъждава“ виртуалният дрон
„Разсъдъкът“ на дрона, създаден от Георги Харбалиев, следва човешката логика:
проба/грешка. Младият дипломант пък е човекът, който казва кое е правилно и кое
– не. За правилно поведение „разсъдъкът“ на виртуалния дрон получава похвала, а
когато сгреши, получава наказание. По този начин мислещата машина научава кога
лети на правилната височина, кога поддържа правилен наклон, за да не падне, кога
да включи водната струя и как да я насочи към запаленото дърво в гората с
прецизността на снайперист.
Доцент Будакова обяснява: „Моделът на дрона е всъщност една голяма невронна
мрежа с много слоеве и с много неврони във всеки слой. Обучението на
невронната мрежа се повтаря милиони пъти, докато започне да бъде ефективно
намирането, позиционирането и изгасяването на пожара.“__
И все пак по какво виртуалният дрон разпознава пожара? Мислещият дрон на инж.
Харбалиев разпознава кое дърво гори чрез система за компютърно зрение. Има
обаче възможност това да стане по разликата в температурата, но подобен подход
изисква още обучение.
Много съществен е въпросът дали виртуалният противопожарен дрон, създаден в
Техническия униврситет – филиал Пловдив, може да стане реален. Още повече, че
университетът има специално научно и учебно направление „Авиационна техника и
технологии“, където студентите и учените разработват истински машини. Ето
мнението на доц. д-р Диляна Будакова: „Да, ще може да се създаде реален дрон за
гасене на горски пожари. Но ще бъде по-сложно заради изчислителните изисквания
на мрежите. Засега дроновете не са автономни. Трябва да бъде направена
електрониката в него специално, за да може автономно да изпълнява цели. В
момента такъв дрон няма, но може да има. А той може да ползва интелекта,
разработен от моя дипломант“.

 

 

marica.bg,10.02.2024

2024-08-02