яну
фев
мар
апр
май
юни
юли
авг
сеп
окт
ное
дек
Показване на 61-65 от 364.

Защо университетите протестират – отговорът в „Бъдещето: Образование 2024“ по Bulgaria ON AIR

Секторът представя своята позиция и искания в специализираната телевизионна дискусия от на 3 юни от 19:15 часа
 
investor.bg
 
На фона на нажежената обстановка във висшето образование и протестите на 44 от общо 51 държавни и частни университета у нас, националната политематична телевизия Bulgaria ON AIR ще потърси детайлните причини и ще даде трибуна на сектора да представи своята позиция в специалния проект „Бъдещето: Образование 2024“. Защо ректори, ръководители и преподаватели са недоволни, какви са първопричините, за какви промени в Закона за висшето образование настояват и защо точно сега се стигна до протестните действия - не пропускайте отговорите директно от ректорите на едни от най-големите университети и висши учебни заведения в България на 3 юни от 19:15 часа. Модератор на разговора ще бъде Калина Донкова - журналист и продуцент на предаването „Директно" по телевизия Bulgaria ON AIR.
Допълнителни теми на фокус в специализираната телевизионна дискусия ще бъдат иновативните AI платформи, професионалната реализация и преходът след завършено образование. Експертите ще обсъдят ролята на ранното чуждоезиково обучение за бъдещия успех на децата, предприемаческата култура, критичното мислене, техническото образование у нас и промените, които внася образът на изкуствения интелект.   
Лектори и специалисти в телевизионния проект „Бъдещето: Образование 2024“ са:
·     Йорданка Костова - директор „Управление на таланти и работодателски бранд", Пощенска банка;
·     Проф. д-р Миглена Темелкова - ректор, ВУТП;
·     Проф. дн инж. Иван Кралов - ректор, ТУ-София;
·     Проф. д-р Евгени Станимиров - ректор, ИУ-Варна;
·     Пресиана Шишева - съосновател и директор, Jolly Kids;
·     Светослава Койнова - съосновател и управляващ партньор, Jolly Kids;
·     Д-р Валентина Иванова - съосновател, Академия „Никола Тесла".
Проектът на Bulgaria ON AIR „Бъдещето: Образование“ е посветен на българската образователна система, възможностите за кариерно развитие, стратегиите на бизнесите за привличане на кадри от университетите и посрещане потребностите на пазара на труда. В тазгодишното издание на 3 юни от 19:15 часа зрителите ще научат и какви са причините за недоволството на образователния сектор, предложенията за подобряването на образователната система в България и новите тенденции, които навлизат.
Проектът се осъществява със специалната подкрепа на Пощенска банка, Технически университет-София, Висше училище по телекомуникации и пощи, Икономически университет-Варна, Jolly Kids и Академия „Никола Тесла“.
 
investor.bg, 31.05.2024  
 
2024-10-01

Летище София посрещна студенти от Техническия университет



stolica.bg
 
Летище София отвори врати за студентите от Технически университет - София, Катедра „Въздушен транспорт”. Това е поредната съвместна инициатива на аеропорта с висшето учебно заведение, съобщават от летището. 20 студенти от специалност „Авиационна техника и технологии” - бакалаври от 3-ти и 4-ти курс, и магистри, се запознаха отблизо с дейността на Летище София. По време на своето посещение те се срещнаха с Хесус Кабайеро, главен изпълнителен директор на СОФ Кънект и направиха обиколка на перона, водена от колеги с дългогодишен опит в авиационната индустрия. „Горди сме, че можем да допринесем за образованието и развитието на бъдещите авиационни специалисти!“, посочват от летището.

stolica.bg, 29.05.2024
2024-10-01

Доц. Пламен Пунов, преподавател в катедра „Двигатели, автомобилна техника и транспорт“ в ТУ – София: Студентите ни разработват енергийно ефективни автомобили

Опитът показва, че голяма част от тези, които участват в изготвянето на прототипите, лесно си намират работа след това

vestnikstroitel.bg
 
Опазването на живота и здравето на хората, участващи в пътното движение, е от приоритетно значение за държавите по целия свят. В България се правят стъпки в тази посока, но въпреки това страната ни продължава да е на челните позиции в Европа с най-много жертви на пътя. За да допринесат за постигането на общественозначимата цел – по-малко ПТП и пострадали у нас, вестник „Строител“ и Българска браншова асоциация „Пътна безопасност“ (ББАПБ) стартираха съвместна рубрика „Пътна безопасност“. В нея се поставят проблемите на пътната безопасност, дава се гласност на актуалните тенденции и добри практики в сферата, разглеждат се загубите, които носят ПТП. Сред ключовите теми е постигането на „Визия 0“ – интегриран подход с основна цел НУЛА жертви при пътнотранспортни произшествия! В рубриката на в. „Строител“ и ББАПБ представяме и интервюта на участници в онлайн предаването „Визия 0“, което се излъчва в Youtube канала на ББА „Пътна безопасност“. Целите разговори могат да бъдат гледани в специален раздел на интернет сайта на www.vestnikstroitel.bg. В този брой Ви срещаме с доц. Пламен Пунов, преподавател в катедра „Двигатели, автомобилна техника и транспорт“ в Технически университет - София. Доцент Пунов е капитан на отбора, разработил електроавтомобил за участие в международното състезание Shell Еко маратон.
Доц. Пунов, разкажете какво представлява състезанието Shell Eко маратон?
Това е международно състезание, в което участват студентски и ученически отбори. Основната му цел е студентите да разработват енергийно ефективни автомобили, с които по време на самото състезание трябва да изминат разстояние в рамките на около 16 км и всеки един опит да е с минимален разход на енергия. В надпреварата има две големи категории автомобили. Първата е градски тип, при нея има технически изисквания превозните средства да са с елементите на стандартен автомобил – четири колела, фарове, мигачи, стопове, клаксон и т.н. Другото направление са прототипи – значително по-малки автомобили, чиято цел е да демонстрират докъде би могло да се стигне по отношение на енергийната ефективност. Във всяка от тези две категории има различни източници на задвижване – автомобилите могат да бъдат с конвенционалните двигатели с вътрешно горене, да са електрически, от батерии или електрически задвижвани от водородни горивни клетки.
Има три големи състезания. Едното от тях, в което и ние участваме, е в Европа. Останалите две са в Америка и в Азия. Накрая между победителите от трите надпревари има едно общо състезание, което дълги години се провеждаше в Европа, но 2024 г. за първи път ще е в Азия.
Какво представлява автомобилът, който сте разработили? С какво гориво се задвижва?
Основното изискване е в автомобила да има колкото се може по-малко готови компоненти от съществуващи МПС. В голямата си част те трябва да бъдат разработени от студентите, за да прилагат на практика знанията, които имат. Нашият отбор съществува от 2008 г. За изминалото време с много малки изключения сме участвали ежегодно на големите състезания. През годините отборът се е представял в различни категории. Аз съм негов ръководител от 2015 г. В началото колегите преди мен започнаха първия опит с двигател с вътрешно горене. След това преминаха към чисто електрически автомобил с батерия и от 2011 г. почти без изключение и до момента се представяме в категорията електрически автомобили, задвижвани от водородни горивни клетки. В тези автомобили електричеството, което е необходимо за задвижване, се произвежда от водород посредством електрохимичния елемент горивна клетка на борда на самия автомобил. Тоест това е една от съществуващите технологии, която се води също CO2 неутрална, и тя се развива паралелно с електрическите автомобили, задвижвани от батерии.
Мисля, че никой не може да каже кое ще е бъдещето, защото най-вероятно и двете технологии ще продължат да се развиват успоредно. Тези, които са с батерии, са много по-достъпни, тъй като на практика не изискват кой знае колко скъпа и сложна инфраструктура, за да ги зареждаме. Докато за водородните автомобили е необходима доста сложна и все още скъпа технология за зареждане.
Има ли голям интерес от Ваши студенти към участие в това състезание и към създаването на такива прототипи?
Интерес проявяват предимно студенти, които изучават специалности, свързани с автомобилите, с транспортната техника, както и целият спектър специалисти от сферата на електрониката, компютърни инженери. Проектът е интересен, защото им дава възможност не само да приложат своите знания, но и да се съревновават с бъдещите си конкуренти на трудовия пазар в автомобилната индустрия, тоест инженерите от западните университети в Европа. Също така те могат да работят по реален проект, преди да са се дипломирали. Не е изключено и да срещнат евентуално и бъдещите си работодатели, тъй като основната подкрепа за този проект идва от компании, които са в автомобилната индустрия в България. Опитът показва, че голяма част от студените, които участват в изготвянето на прототипите, лесно си намират работа след това.
Как протича едно състезание всъщност?
Всяка година състезанието, в което участват всички отбори, продължава около седмица. Първият етап от него е преминаването на технически преглед. Автомобилите трябва да отговарят на определени изисквания, зададени от организаторите. Тези технически прегледи имат различни направления, свързани са със самата конструкция на автомобила, с неговата безопасност, с безопасността на задвижващата му система и т.н.
Надпреварата се състои от няколко етапа. Първо има няколко дни за тренировки, така че отборите да си тестват автомобилите, да настройват различни системи по тях, да проверят в реални условия какъв им е разходът на гориво, да си доуточнят стратегията на каране в зависимост от спецификата на пистата. Последните дни са всъщност състезателните. Всички отбори от двете категории – градски тип и прототипи, излизаме в един и същи период от време на пистата. Ще уточня, че не е както в скоростните състезания при Формула 1, тоест ние не се надпреварваме с другите тимове, пилотът на всеки отбор си кара със своята си стратегия. Но естествено има и други автомобили на пистата, така че те понякога си влияят и даже се налага смяна на стратегията.
Състезанието се провежда на затворени писти, като в категория градски тип задължително се симулира движение в градска среда.
Какви класирания имате до момента?
В цялата история на отбора имаме три втори места, по едно трето и четвърто. Тази година завършихме пети, така че бих казал, сме сред водещите в нашата категория.
Какво предвиждате в бъдеще?
Едва през 2024 г. успяхме да извлечем максималния потенциал на последния автомобил, който конструирахме през 2019 г. Един от важните елементи, за да има нисък разход на гориво, е масата на МПС. За да постигнем желаната от нас здравина на конструкцията при минимална маса, той е изцяло изработен от въглеродни влакна, т.нар. карбон. Гордеем се, че всичките му елементи са направени от студентите в ТУ - София. След като постигнахме сравнително добър резултат с него, вече работим и по следващия автомобил. Но той е на ниво идеен проект, като планираме през тази година да проведем аеродинамични изпитания. Целта ни е да намалим въздушното съпротивление. Предполагам, че до 2-3 г. би могъл да бъде готов за състезание.
 
vestnikstroitel.bg, 22.05.2024
2024-10-01

Преподаватели от Университета в Западна Каролина посетиха Техническия университет в София


 
bta.bg
 
Ректорът на Техническия университет (ТУ) в София проф. д-р инж. Иван Кралов се срещна с представители на САЩ, гостуващи в България по програмата "Еразъм+“, съобщиха от висшето училище. 
Групата на представителите на академичната общност от Университета в Западна Каролина (WCU) бе ръководана от д-р Янджун Ян, която е доцент и ще стане редовен професор на 1 юли 2024 г. Тя работи в училището по инженерство и технологии (SET) към Университета на Западна Каролина и е програмен директор за програмата по електротехника. 
В срещата участва и д-р Гаел Греъм, която е професор в катедрата по история и преподава в WCU от 34 години, и д-р Тарек Кандил. Той се присъединява към WCU като асистент и има повече от 19 години опит в преподаването, като бакалавър, така и на следдипломно ниво, с текущи изследвания и сътрудничество в областта на възобновяемата енергия и защитата на микромрежите. В делегацията участваха и студенти от американския университет.
Проф. Кралов, проф. Лидия Гълъбова - заместник-ректор за "Международна дейност и интеграция", и проф. Ташо Ташев - университетски координатор за програмата "Еразъм+", запознаха гостите с възможностите на Техническия университет в София, с дейностите на Центъра по мехатроника и върхови технологии, с възможността на студентите да се обучават в лаборатории и техника на световно ниво, както и да намерят реализации в най-проспериращите български и световни компании.
Преподавателите и студентите от САЩ останаха впечатлени от учебните планове и специалностите в Техническия университет в София, и потвърдиха желанието си за дългосрочно и бъдещо ползотворно сътрудничество по програмата "Еразъм+", както и за обмен на опит между двата университета. След това гостите разгледаха Националния център по мехатроника и чисти технологии в кампуса "Студентски град". 
Техническият университет в София е член на Европейския технологичен университет EUt+. В него участват Технологичният университет - Троа (Франция), координатор; ТУ-София; Университетът за приложни науки - Дармщат (Германия); Технологичният университет - Дъблин (Ирландия); Техническият университет - Рига (Латвия); Техническият университет - Клуж-Напока (Румъния); Политехническият университет - Картахена (Испания); Кипърският технологичен университет (Кипър); Университетът в Касино и Южен Лацио (Италия).
 
bta.bg, 20.05.2024  
pronewsdobrich.bg, 20.05.2024  
 

 
2024-10-01

Научна конференция „Техсис“: учени чертаят човешките измерения на изкуствения интелект и роботите

 

u4avplovdiv.com
 
Пловдивският филиал на Техническия университет бе домакин на тринадесетата международна научна конференция „Техсис“, в която взеха участие 150 учени, сред които проф. Карамджит Гил от Университета в Брайтън.
Професор Гил има две страсти – изкуственият интелект и журналистиката. Като учен преподава на студентите дисциплини, свързани с инженерни човекоцентрирани технологии в Университета в Брайтън. Като журналист от 10 години е главен редактор на списание „Изкуствен интелект и общество“.
„Предмет на моите научни интереси и на журналистическата ми практика е връзката между човека и технологиите“, обяснява професор Гил. Във встъпителния си доклад той описа траекторията на изкуствения интелект от Eliza до ChatGPT, припомняайки как се появява терминът.
„През 1976 г. проф. Ваейзенбаум от Мазачузетския технологичен институт в САЩ публикува книгата „Компютърна мощ и човешки разум“. В нея се разглежда постепенното преминаване от критичното вземане на решения към чисто изчислителен подход. Иначе казано, машините, които изчисляват, да бъдат вземани като същото ниво разум като у човека. Едно от опасенията в този преход е, че трябва да сме убедени в етичността на технологията и да не се заменя предаването на данни в чист вид с критичното им анализиране. Ако директно бъдат публикувани данните се губи преценката ни и критичното ни мислене“, обясни професор Гил.
От доклада на британския учен става ясно, че учените започват да си задават въпроса дали мозъкът на човека, който е един вид система с обратна връзка – възприемаме чрез сетивата си и обработваме информацията и извършваме дейности на базата на възприятието, което сме направили и на оценката – та дали невроните в мозъка ни са аналогови системи или са дискретни системи. За първи път се споменава идеята за изкуствен интелект в контекста на това могат ли да бъдат пресъздадени.
= Изкуствен интелект, наука, морал =
„Сериозният вътрешен конфликт, който хората изпитват когато говорят за изкуствения интелект, идва от това, че още от самия си зародиш той означава пресъздаване на интелект в машина отвъд човешкия мозък. Идеята да пресъздадем напълно мисленето и съзнанието извън човешко тяло в някаква степен то разделя от ума. Настъпва и въпросът къде тогава отива душата. Според мен конфликтът идва повече от това че хората виждат, че изкуственият интелект би довел до това разделение между тяло и ум. Въпросът е дали искат да осъществят това разделение или тялото и умът трябва да останат заедно“, коментира проф. Гил.
Той припомни, че в момента сме в етап, в който имаме алгоритмични платформи като ChatGPT, можещи да пишат поезия, да създават изкуство. Този технологичен скок е много ценен в същността си на технологичен напредък, но от друга страна създава редица проблеми, които трябва да бъдат разрешени по законов начин. Проблемите са от социално естество – как да бъдат етично и безопасно прилагани новите технологии. Напредъкът води до възникването на социални въпроси за това как човекът би използвал тази технология.
Интересен аспект във встъпителния доклад на конференцията беше и анализът на националните различия във възприемането на изкуствения интелект. Развиващите се страни като Индия, Китай, Южна Америка го приемат като прогресивна технология и като начин да се развият. Страните от развития свят като САЩ, Канада, Великобритания имат вече установен статут и при тях се забелязва повече загриженост към културните и етични норми, както и на социалното възприемане на технологиите.
„ Без значение дали си философ, лекар, журналист, свещеник, учител, учен е как използваш изкуствения интелект, за да подобриш живота на други хора, с които взаимодействаш. Моето убеждение е, че технологиите на изкуствения интелект са от значение, само когато са включени в контекста на взаимоотношенията между хората“, заключи проф. Карамджит Гил.
= И роботът има нужда от ново познание =
Асистент Пенко Митев от Техническия университет – филиал Пловдив идва в света на науката след 15 години практика в семейната машиностроителна фирма за производство на контролери, включително и за роботи. Той бе най-младият докладчик в научната конференция, а темата му бе свързана с роботите.
Докладът “Разработка на захранваща система за метални втулки с аксиални белези” бе посветен на инженерното „ограмотяване“ на роботи. Чрез тази система индустриалните роботи се ориентират вече не само в пространството, но и познават отвори в детайлите, в които да се поставят части, необходими за изработваната машина.
„Най-общо моето устройство автоматично ориентира детайлите, за да заработи роботът с тях. Системата е внедрена в практиката и това ми даде куража да разкажа за нея. Интересно е, че е универсална. Промишленият робот все по-бързо навлиза в индустрията. Но ако няма кой да му подаде детайлите и той да ги вземе, има проблем. Той може да маневрира с тях, но трябва да са му подложени на точното място“, обяснява асистент Митев.
 
u4avplovdiv.com, 18.05.2024  
2024-10-01