яну
фев
мар
апр
май
юни
юли
авг
сеп
окт
ное
дек
Показване на 101-105 от 305.

Обединяват два колежа в структурата на Техническия университет в София




Обединеният техническия колеж в София и Техническият колеж в Казанлък се обединяват в Технически колеж в структурата на Техническия университет в София, информират от МС. Постановление за преобразуването беше прието от Министерския съвет по искане на ректора на висшето училище. То е направено въз основа на решение на академичния съвет и с положителна оценка от Националната агенция за оценяване и акредитация, съобщи пресцентърът на Министерството на образованието и науката (МОН). Целта на обединяването на двата колежа в едно основно звено е консолидиране на структурите и намаляване на административната тежест, с което се постига оптимизиране на финансовите разходи, подобряване на качеството на обучението и на условията за развитие на академичния състав. С обединяването няма да се променят местоположенията, в които понастоящем се провежда обучението на студентите. Базите в Казанлък, Ботевград, Козлодуй и София се запазват. Не се променят също професионалните направления и специалностите, по които студентите се подготвят за придобиване на степен „професионален бакалавър по...“. Обучението ще се обезпечава от академичен състав на основен трудов договор в Техническия университет - София, обединен в две катедри. За специализираното практическо обучение са привлечени и водещи специалисти от промишлени предприятия. Утвърденият от Националната агенция за оценяване и акредитация капацитет на звеното е за общо 760 студенти по специалности от професионалните направления „Машинно инженерство“, “Електротехника, електроника и автоматика“ и „Енергетика“.

Вижте статията тук
 
Кazanlak.com, 23.06.2022 г.

2022-07-13

Експерт: Намаляват младите в ядрената енергетика. Без тях няма да построим и експлоатираме атомни централи



Все повече губим капацитет, намаляват младите хора в ядрената енергетика,  намалява и интересът към преподавателска работа. Това заяви по време на третата дискусия на "Булатом" за развитието на ядрената енергетика Цвятко Бачийски, председател на Агенцията за ядрено регулиране. Те беше на тема "Инфраструктура за развитие на ядрената енергетика". Ако не се организираме за осигуряване на човешкия ресурс не са възможни нито изграждането, нито експлоатацията на ядрени мощности, заяви той. Ядреният експерт заяви, че в сряда правителството е приело стратегия за развитие на човешките ресурси в ядрената сфера за периода 2022-2032 г. И в самите мотиви на Министерския съвет пише, че целта е да се преодолее несъответствието между потребностите на сектора от кадри и наличието им. Бачийски заяви, че трябва усилие между Министерството на образованието, индустрията и агенцията. Галина Дреновска от Министерството на образованието заяви, че недостатъчния интерес към ядрените и изобщо към техническите специалности се дължи на липсата на стратегия, която да очертае на държавно ниво развитието на ядрената енергетика. Тази неяснота пред бъдещата реализация не прави това образование привлекателно. Само 50% от започналите обучение в енергетиката завършват, заяви тя, а от бакалаврите и магистрите са 90%. Най-много от завършилите са професионалните бакалаври, заяви тя. Във висшето образование специалностите по енергетика, физика и химия са държавно защитени, те са по държавна поръчка. Това означава, че студентите не плащат такса за обучение, получават стипендии. Дреновска заяви, че има само три години, в които се очаква увеличен прием на студенти. Заради демографската криза след това идва сериозен срив. Така че няма време да се стимулира интерес към това образование. Доцент Калин Филипов от Техническия университет даде историческа статистика, че през 2000 г. студентите в ядрената енергетика за били 100, завършвали са половината. Към 2007-2008 г. са 60, паднали са на 15 и тази бройка се задържала в последните 5 години. Но от тях завършвали 7-8 и как да бъдат поделени тези хора, които трябва да се разделят между агенцията, ядрената централа, инженеринговите компании. Бившият енергиен министър в кабинета "Сакскобургготски" Милко Ковачев заяви, че на всички им е добре с парите от "Козлодуй" да се подпомагат бизнеса и домакинствата. Но пък няма визия за развитието на ядрената енергетика. Тласъкът ще дойде, когато интензивно започне изграждането на ядрената програма, заяви председателят на "Булатом" Богомил Манчев. Той повтори тезата от програмата на организацията, че през 2050 г. се очаква да има 4 работещи блока, оставали 28 години, които са малко време. Той заяви, че ще трябват 1300 човека, "ще ни затисне индустрията, но по-добре е да ни затисне", заяви още той. Председателят на Агенцията за ядрено регулиране Бачийски, заяви, че в момента няма проблеми с нормативната база за ядрената енергетика, не се налагат изменения, но това не означавало, че няма да се наложат в бъдеще. "Имаме горчивия опит с ядрения проект "Белене", стигна донякъде, спря, промениха се условията, изисквания към безопасността, наложи се да се преразглежда проекта, това доведе до едно много, много дълго забавяне на процеса на лицензиране. С промяна на политическите условия този проект условно загуби перспектива. Казвам условно, защото все още няма решение как да се продължи с ядрените централи", заяви той. Бачийски припомни, че върви процес в Европа на дебат дали ядрената енергия да бъде призната като устойчива нискоемисионна, в светлината на зелената сделка дали има място и ядрената енергия. Дебатът продължава и в момента, предстои гласуване в парламента. Условията, които е поставила ЕК ще наложат преразглеждане и актуализация на нормативната уредба. Едно от нещата, което сериозно може да повлияе на бъдещото развитие е изискването за внедряване на ново устойчиво на аварии гориво. Целта е към 2025 г. да има такова, лицензирано от националните регулатори гориво. Във връзка с политическата обстановка има проблеми с горивото на страните, които експлоатират блокове с реактори ВВЕР. Разработват се общи виждания за гориво, което използват блокове ВВЕР 440, каза още той и припомни, че с горивото за хилядниците България има голям опит и при изискванията към едно ново гориво. Стои и проблемът какво ще се прави с гориво след жизнения му цикъл. Условията, които евентуално ще бъдат поставени са за дълбоко погребване, а това означава отново да разгледаме регулаторната рамка с оглед на изискванията, които ще се поставят пред подобни съоръжения.   



Вижте статията тук


24chasa.bg, 16.06.2022 г.

2022-07-13

Президентът Румен Радев ще посети Националния център по мехатроника и чисти технологии в София

Президентът Румен Радев ще посети утре Националния център по мехатроника и чисти технологии в Техническия университет в София, където ще разгледа лабораторния комплекс и ще проведе среща с ректорското ръководство на висшето училище. Това съобщиха от прессекретариата на държавния глава. Президентът ще отправи приветствие на церемония с участието на ръководителите на лабораториите, изградени в кампуса на Националния център. Националният център по мехатроника и чисти технологии е осъществен с европейско и национално съфинансиране. Неговата цел е да обедини известни учени в областта на мехатрониката и чистите технологии и да създаде водеща в тази област научна институция, която да насърчи научноизследователската дейност, технологичното развитие и иновациите. Партньори по проекта са 12 института на БАН, Техническите университети в София, Варна и Габрово, Софийския университет „Св. Климент Охридски“, Химико-технологичния и металургичен университет и Централната лаборатория по приложна физика към БАН – Пловдив. За партньорство са привлечени и структури на университети в Израел, Холандия и Швейцария, както и представители на бизнеса.    

Вижте статията тук


БТА, 16.06.2022 г.
24chasa.bg, 16.06.2022 г.
Focus-news.net, 16.06.2022 г.
Dariknews.bg, 16.06.2022 г.
Novini.bg, 16.06.2022 г.

 

2022-06-20

Как ще заменим руския газ и ненадежден партньор ли е "Булгаргаз"?

Експертите Еленко Божков и проф. Валентин Колев направиха детайлен анализ в "Денят ON AIR" "Ако не отидем на предоговаряне и не търсим възможности за възобновяване на договорите с "Газпром", решенията ни никак не са лесни. Ще става все по-трудно, скандалите ще следват един след друг, но те няма да ни помогнат да избегнем
увеличението на цените и може би - сериозен дефицит. План Б на правителството не дава решения", заяви енергийният експерт Еленко Божков пред Bulgaria ON AIR. "За да можем да заменим този газ от "Газпром" - 2 млрд., и да остане 1 млрд. от азерите, това означава около 25 такива танкерa, като този от Тринидад и Тобаго. 2-
3 години трябва да се точат танкери, а това ни е газът за една година. Увеличението на цената на газа ще е между 30 и 50%", каза още той и добави, че разликата в цената ще бъде платена от данъкоплатеца и бизнеса. По думите на Божков, каже ли бизнесът, че ще протестира, а особено излезе ли да протестира, правителството се клати с тенденция за падане. "Не трябва да гледаме с надежда към ГЕРБ като спасители. Те са основните виновници за сегашното състояние - за връзката с Комотини са изключително виновни. Назначенията и целия строеж. След това - формулата, по която се изчисляваше досега цената на природния газ", изтъкна експертът. Според декана на Електротехническия факултет в ТУ-София проф. Валентин Колев, е очевидно, че "Газпром" не може да се причисли към надеждните партньори и трябва да търсим алтернатива - азерски газ, втечнен газ, Европа. "За мен още не е видно дали новите управляващи искат да направя далавера или не. Чрез офшорка да се внася структуроопределяща енергийна суровина е невероятно. Ако Русия е нарушила едностранно договора, аз определям "Газпром" като ненадежден партньор за обезпечаване на енергийния баланс на страната ни. Не виждам нищо лошо управляващите да търсят начини за компенсиране", коментира той в "Денят ON AIR". Според него трябва да се прецени кои точно производства да бъдат подпомогнати. "Вярно е, че цената е важна, но по-важно е да има газ. Това, което се случва в енергетиката, не може да не повлияе на политическата ситуация в държавата, но все пак трябва да бъдем в по-изчаквателна позиция и да дадем шанс на тези управляващи. Имат огромно желание да свършат някаква работа. Хубаво би било да се доверят на доказани експерти, а не да се назначават хора да се учат на професия енергетик", подчерта проф. Колев. "Беше дадено всичко по силите на държавата да бъде изграден "Балкански поток" и в същото време реверсивната връзка беше оставена на заден план. Ако беше
изградена, сега щяхме да имаме повече възможности за азерски газ", твърди той. 

2022-06-20

Повече колела - повече здраве. INNOAIR студентско състезание с ТУ Габрово и ТУ София

София скоро ще има първите две станции за автоматизирано преброяване на велосипеди, които се движат в града. Досегашните данни идваха или от ръчно броене на ключови локации от доброволци, или от резултати от анкети сред гражданите. Данните за броя на велосипеди в градовете се използват, за да помогнат за планирането и развитието на градската инфраструктура и организация на движението. В Европа станциите за преброяване на велосипеди доказано повишават информираността за този вид придвижване, водят до повишаване на безопасността и толерантността по пътищата и насърчават повече хора да използват колелата си. Добрите данни също гарантират прозрачност на политиката и гражданско участие. Първите две станции за преброяване на велосипеди ще бъдат разработени от студентите в университетите Технически университет – София и Технически университет – Габрово. Асоциация за развитие на София и Столична община в партньорство с ТУ – София и ТУ - Габрово обявиха предизвикателство за разработване на автоматизирана преброителна станция за велосипеди. Печелившите проекти ще получат финансиране, за да се превърнат в работещи прототипи, които да бъдат инсталирани край основните велоалеи на територията на София. Състезанието дава възможност на студентите да приложат на практика изучаваното и да покажат таланта си, като предложат решения за по-устойчив транспорт и по-чист въздух в София. Състезанието се провежда в рамките на проекта ИНОЕЪР, първият и единствен засега проект от България, съфинансиран от Европейския фонд за регионално развитие чрез Инициативата „Иновативни дейности за градско развитие“. Проектът въвежда за първи път в Европа обществен транспорт при поискване, както и за първи път в София и България ниско емисионна зона, зелени коридори, мобилно приложение SofiaCoin с награди за активен транспорт. Устойчивата градска мобилност обаче има още много измерения. „Автоматизираното преброяване на велосипедите така или иначе ще бъде наложително в бъдеще, затова е важно да поставим началото му заедно с бъдещите инженери. Надявам се това да е не само в полза на града, но и да бъде кариерен трамплин за младите специалисти, от които София се нуждае силно“, каза Йорданка Фандъкова, кмет на Столична община. „Състезания като това, в които студентите с помощта на техните преподаватели не само търсят решения на реални казуси, но и имат шанс да ги превърнат в реални продукти и услуги, показват връзката между висшето образование, местната власт и индустрията. Състезанието ни помогна да развием и нови партньорства.“ проф. д-р инж. Илия Славов Железаров, ректор, Технически университет Габрово. Актуална информация за състезанията можете да следите във Facebook събитието.

Вижте статията тук 

Аctualno.com, 22.04.2022 г.

2022-06-20