яну
фев
мар
апр
май
юни
юли
авг
сеп
окт
ное
дек
Показване на 96-100 от 338.

Технически университет - София: Прием 2024/2025 Г.



24chasa.bg
 
Технически университет – София - водещото висше техническо училище в
страната и региона, част, от Европейския технологичен университет EUt+, стартира
кандидатстудентската си кампания за академичната 2024/2025 г.
Специалности за кандидатстване в OКС "Бакалавър":
· Автоматика, информационна и управляваща техника
· Електроенергетика и електрообзавеждане
· Електротехника
· Топлоенергетика и ядрена енергетика
· Топлинни и хладилни технологии и системи
· Възобновяеми енергийни технологии и флуидна техника
· Дизайн и технологии за облекло и текстил
· Дигитални индустриални технологии
· Компютърно проектиране и технологии в
· машиностроенето
· Машиностроене
· Инженерна логистика
· Мехатроника
· Инженерен дизайн
· Електронни информационни системи
· Автомобилна електроника
· Телекомуникации
· Компютърно и софтуерно инженерство
· Информационни технологии в индустрията
· Интелигентни системи и изкуствен интелект
· Интелигентни системи и изкуствен интелект (на английски език)
· Транспортна техника и технологии
· Авиационна техника и технологии
· Технология и управление на транспорта
· Индустриален мениджмънт
· Стопанско управление
· Мениджмънт и бизнес информационни системи
· Приложна математика и информатика
· Анализ на данни
· Информатика и софтуерни науки
· Киберсигурност
· Приложна физика и компютърно моделиране
· Компютърни системи и технологии (на немски език)
· Мехатроника и информационна техника (на немски език)
· Стопанска информатика (на немски език)
· Индустриално инженерство (на английски език)
 
Електроинженерство (на френски език) – 5-годишен курс за ОКС “магистър”
след средно образование.
Календарен график за провеждане на конкурсните изпити
 

24chasa.bg,13.02.2024

 

2024-08-02

Техническият университет в София е домакин на откриването на AmCham хакатон за 2024 г.



В Центъра за върхови постижения на Технически университет (ТУ) в София днес се открива AmCham Hackathon - 2024. Хакатонът се организира от Американската
търговска камара в България (АТК) за първи път, в партньорство с ТУ- София и със Стопанския факултет към Софийския университет "Св. Климент Охридски“. Това съобщиха от ТУ-София.
Инициативата си поставя няколко цели - за приноса на бизнес асоциацията чрез
експертизата на своите членове за сближаване между полученото знание във висшите училища с практическите особености и нужди на бизнеса; ангажиране на
студенти в решаването на конкретни бизнес казуси; показването на добри  рактики
от утвърдени компании, работещи в България; задържането на студенти в страната и възможност за последващо ангажиране с програмите на университетите, както и възможност за намирането на професионално развитие в участващите в хакатона компании.
Студентите ще бъдат разпределени в отбори за работа по конкретни казуси в
продължнение на три седмици. През цялото време те ще могат да разчитат на
подкрепа на ментор от компании, членове на АТК, на преподаватели от двата
университета, както и на ресурси с информация, и нови знания.
Хакатонът е за студенти от трети и четвърти курс, и от магистърски програми в
Технически университет и от Стопанския факултет към СУ. За ТУ на фокус са
обучаващите се в програмите "Инженерство", "Софтуерно инженерство",
"Телекомуникации", "Изкуствен интелект", "Киберсигурност", "Информатика",
"Обработка на данни", "Автомобилна електроника", "Зелена енергетика и ВЕИ".
За Стопанския факултет на СУ инициативата е за студенти в бакалавърските
програми "Икономика и финанси", "Счетоводство, финанси и дигитални
приложения", "Стопанско управление/Бизнес администрация", и магистърските
програми: "Икономика и финанси", "Дигитален маркетинг", "Управление и
предприемачество", "Изкуствен интелект за бизнес и финанси", "Геймификация",
MBA програмата, акредитирана от AMBA, както и други магистърски програми.
 

bta.bg, 12.02.2024

utroruse.com, 12.02.2024

 

 
 
2024-08-02

Студент от Техническия университет обучи виртуален дрон да гаси горски пожари




Двадесет и пет милиона опита – толкова бяха нужни на инж. Георги Харбалиев –

магистър по специалността „Компютърни системи и технологии“ да обучи
създадения от него виртуален дрон да открива и гаси горски пожари.
Идеята да разработи виртуална летателна машина и да й даде разум и опит в
гасенето на пожари инж. Харбалиев не открива сам. Трябваше ми кураж и научна
подкрепа, за да направя нещо, което досега не е правено, споделя младият
специалист.
Тук подкрепата и дори идеята идва от доц. д-р инж. Диляна Будакова, която е
специалист по изкуствен интелект и ръководител катедра „Компютърни системи и
технологии“ в Техническия университет – филиал Пловдив. "Не е достатъчно един
студент само да бъде отличник, но трябва да има желанието да опитва научни
разработки, за които не всичко може да прочете в учебниците", обяснява доцент
Будакова. Точно затова тя става научен ръководител на дипломната му работа
„Откриване и гасене на пожар чрез използване на алгоритми за машинно обучение
чрез симулация“ .
И така дипломантът и научната му ръководителка решават, че най-ефективно
пожар в планината ще се гаси с дрон, защото машината може да лети високо там,
където за нeя е безопсно. Дронът има и още едно предимство – отвисоко летящата
„пожарна“ точно определя границите на пожара. Така огънят може да бъде изгасен
по-бързо. А ако има „рояк“ от дронове, със сигурност дори по-големите пожари ще
гаснат още по-бързо.
„В дипломната си работа разработих само теоретичната постановка за гасене на
пожари в гората. Създаденият модел, който включва методи за изкуствен интелект,
служи за обучение на летящата машина и е начин за бързо гасене. Всъщност
противопожарната машина може да бъде не само дрон, но също хеликоптер или
наземна техника. За другите обаче не съм създал модели.“ - обяснява инж. Георги
Харбалиев.
Как „разсъждава“ виртуалният дрон
„Разсъдъкът“ на дрона, създаден от Георги Харбалиев, следва човешката логика:
проба/грешка. Младият дипломант пък е човекът, който казва кое е правилно и кое
– не. За правилно поведение „разсъдъкът“ на виртуалния дрон получава похвала, а
когато сгреши, получава наказание. По този начин мислещата машина научава кога
лети на правилната височина, кога поддържа правилен наклон, за да не падне, кога
да включи водната струя и как да я насочи към запаленото дърво в гората с
прецизността на снайперист.
Доцент Будакова обяснява: „Моделът на дрона е всъщност една голяма невронна
мрежа с много слоеве и с много неврони във всеки слой. Обучението на
невронната мрежа се повтаря милиони пъти, докато започне да бъде ефективно
намирането, позиционирането и изгасяването на пожара.“__
И все пак по какво виртуалният дрон разпознава пожара? Мислещият дрон на инж.
Харбалиев разпознава кое дърво гори чрез система за компютърно зрение. Има
обаче възможност това да стане по разликата в температурата, но подобен подход
изисква още обучение.
Много съществен е въпросът дали виртуалният противопожарен дрон, създаден в
Техническия униврситет – филиал Пловдив, може да стане реален. Още повече, че
университетът има специално научно и учебно направление „Авиационна техника и
технологии“, където студентите и учените разработват истински машини. Ето
мнението на доц. д-р Диляна Будакова: „Да, ще може да се създаде реален дрон за
гасене на горски пожари. Но ще бъде по-сложно заради изчислителните изисквания
на мрежите. Засега дроновете не са автономни. Трябва да бъде направена
електрониката в него специално, за да може автономно да изпълнява цели. В
момента такъв дрон няма, но може да има. А той може да ползва интелекта,
разработен от моя дипломант“.

 

 

marica.bg,10.02.2024

2024-08-02

От ТУЕС в София до едно от най-авторитетните технологични събития в Европа - огромният успех на четирима български ученици


За съжаление през последните години в България се наблюдава една доста отрицателна тенденция. Учениците, особено в горните гласове, са все по-незаинтересовани и по-малко участващи в учебния процес. Като доказателство за нивото в повечето училища са и резултатите от матурите, които все по-често стават причина да се чудим къде сбъркахме в образованието и как точно можем да подобрим нещата.
И все пак, за наша радост от време на време до нас достигат новини и за интелигентни деца, успели да впечатлят академичните и технологичните среди у нас и по света с познанията, уменията и труда си. Точно това направиха и четирима ученици от Технологично училище "Електронни системи" (ТУЕС) към Технически университет - София.
В края на юни Калоян Миладинов, Огнян Разсадов, Филостратос Титопулос и Александър Мечкаров участваха в първото издание на Европейския хакатон за отбранителна техника, част от фестивала на бъдещето Festival der Zukunft в Мюнхен

Учениците на ТУЕС (с ментори Петър Кирков и Кирилка Ангелова) са единствените участници от България и застават рамо до рамо със специалисти по киберсигурност и студенти от водещи университети по света. Впечатляват всички с "Идентификация на противопехотни мини чрез използване на дронове и изкуствен интелект" - иновативния проект, с който учениците завоюват трето място в едно от най-авторитетните технологични събития в Европа. Но преди да научим подробности за проекта им, нека разберем малко за неговите създатели - Филостратос, Александър, Огнян и Калоян.
Великолепната четворка
В седми клас Филостратос Титопулос случайно попада на изложба в НДК, посветена на съвременните технологии. Там се среща с хора от ТУЕС и на мига се влюбва в историите от училището и идеята да учи в него. В момента е в паралелка "Компютърни мрежи", любимата му сфера в програмирането е автоматизацията, но се интересува и от киберсигурността. Съвременните учени, на които се възхищава, са Илон Мъск и Бярне Строуструп. Филостратос се старае всеки негов ден да бъде различен. През последните седмици ходи на производствени практики, където се сблъсква с всякакви интересни проблеми и задачи. "Извън "работния ден", готвя сладко и солено, пробвам различни рецепти за кафе и работя по някой малък проект", казва младежът. Също като Филостратос, и Александър Мечкаров е в паралелка "Компютърни мрежи". Научава за ТУЕС покрай допълнителните уроци по математика. По онова време не се е занимавал с каквото и да е било програмиране, но идеята да се развива в областта на информационните технологии и да осъществява собствените си идеи го грабва на мига. Горд е, че учи именно там. За Александър 2024 г. е изпълнена с много разнообразни дейности, като има възможността да бъде част от организационния екип на двете емблематични събития за училището му: HackTUES и TUES Fest. В момента провежда задължителната си производствена практика в ИТ компания, където допълнително се развива в областта на компютърните мрежи. Огнян Разсадов учи "Системно програмиране". Избира ТУЕС, защото смята, че това е най-доброто не частно училище за технологично насочени ученици в София. Един негов ден обикновено преминава в програмиране. "Зависи по какви проекти работя, но най-често седя пред компютър и си блъскам главата в клавиатурата", споделя с усмивка Огнян. Не крие, че му харесва да програмира и да създава. Обича постоянно да разширява мирогледа си, като пътува извън България, където хем се запознава с различни култури, хем може да похапва разнообразна и вкусна храна. Още в края на шести клас пък Калоян Миладинов знае, че иска да се занимава с програмиране. За ТУЕС научава случайно по време на посещение при зъболекаря, но името на училището се запечатва в подсъзнанието му. В края на седни клас решението да учи там вече е ясно. В момента е в паралелка "Системно програмиране", а за най-интересни сфери в областта на компютърните науки смята изкуствения интелект и роботиката. Учените, на които се възхищава, са Сам Олтман и Иля Сутскевер. "Когато не съм пред компютъра, обичам да пътувам в страната и извън нея, да ходя по планините, да излизам с приятели или да търся нещо ново и вълнуващо, върху което да работя." В момента и Калоян провежда задължителната производствена практика в компания от ИТ бранша. Но признава, че през последната година има късмета повечето дни от ежедневието му да са разнообразни - от организирането на училищния ни хакатон - Hack TUES до участието на този в Мюнхен. Как се роди идеята за технология за идентификация на противопехотни мини чрез използване на дронове и изкуствен интелект? Случи се след една среща, на която обсъждахме различни идеи върху какво да работим. Спряхме се точно на идентификация на противопехотни мини чрез използване на дронове и изкуствен интелект, заради простия принцип на работа и наличието на съществуващи проучвания. А благодарение на второто в рамките на няколко седмици успяхме да създадем работещ прототип. 

Какво представлява проектът ви и как работи?
Калоян: Идеята ни е да създадем евтино решение за откриване и обозначаване на противопехотни мини. Защо точно противопехотни мини? Защото те вредят най-много на цивилното население, като са проектирани да са много трудни за откриване. Проектът ни представлява модул, който може да се използва с наличните на пазара дронове, като така се елиминира голяма част от разходите, свързани с използваните в момента методи. 
Филостратос: От страна на алгоритмите за търсене и разпознаване на мини, ние използваме такива с изкуствен интелект и по-точно - Computer Vision алгоритми. Те работят, като намират "аномалии" в заснетото термално изображение, които аномалии са породени от наличието на мини. Преди да започнем да създаваме каквито и да е алгоритми, направихме обстойно проучване и събиране на данни, върху които да ги тренираме. 
Александър: Аз се занимавам с разработката на вградената микрокомпютърна електроника на проекта и осъществяването на комуникация между летателното устройство и модула ни. На хардуерно ниво, проектът ни се състои от няколко основни компонента: микрокомпютър (Raspberry Pi 5), термална (Flir One Pro) и нормална камера, които ни позволяват за следенето на термалното изображение и контурите на противопехотните мини. Получаването на географското местоположение на противопехотните мини, може да се осъществи чрез интегрирането на GPS модул. Ако дронът разполага с вграден GPS, можем директно да се снабдим с координатите, чрез връзка между двете устройства. 
Огнян: Работим по лесен за използване интерфейс, на който се визуализират локациите на мините и съответните снимки. Това ще позволи хора без много обучение да използват системата ни и допълнително ще улесни употребата. 
А колко време ви отне всичко това?
Започнахме работа три седмици преди хакатона, проучвайки проблема и провеждайки изследвания с инертни мини. Така преди официалния старт на хакатона си бяхме потвърдили хипотезата за откриването на мините и бяхме събрали данни, които са възможно най-близки до реалните, за трениране на алгоритмите. Проектът и алгоритмите зад него успяхме да ги изработим по време на хакатона, като трябваше да се справим и с допълнителни проблеми - така и не сработи GPS модула ни, но пък успяхме да се интегрираме с предоставения ни дрон и да ползваме данни от сензорите му.
Кои са трите качества, които според вас отличават технологията ви от тези на останалите участници на Европейския хакатон за отбранителна техника 2024 г. в Мюнхен?

  • Разполагаме с реални данни, резултат от научно наблюдение, което направихме.
  • Ясна целева употреба и интегрираност във вече съществуващи системи и решения. Не преоткриваме топлата вода и цялата инфраструктура за нейния пренос, само подобряваме кранчето.
  • Прототипът е изграден с лесно достъпни компоненти, нещо което позволява много по-добра скалируемост на идеята за в бъдеще.

Колко би струвало да се изработи такъв модул за дронове?
Все още сме във фаза разработка на проекта, така че е трудно да се каже с точност. По време на хакатона изградихме прототипа с лесно достъпни компоненти (под 1000 лв. бюджет). Целта ни е да го направим ефикасен и в пъти по-достъпен от досегашните методи, които се използват за локализирането на противопехотни мини. Съгласно настоящата статистика на Световна банка, откриването на една единствена мина струва между 300 и 1000 долара.
Какво според вас е значението на проекта ви?
Технологията ни представлява един слой от решението на един много болезнен и актуален проблем - противопехотните мини. С него се надяваме да улесним екипите, които разминират с локализирането на мините, които в повечето случаи вече дори не се намират на бойното поле, а там, където живее мирното население.
Целим ниска цена за изработка на такъв модул и интегрираност със съществуващи системи - дронове или визуализация върху карти, които всички сме свикнали да използваме, защото това прави откриването и премахването на мини по-лесно и бързо.

2024-08-01

Дигитализация и нови технологии-приоритети на филиала на ТУ


 
Най-масовите професионални направления в българските университети са „Икономика“, „Педагогика“, „Медицина“, „Администрация и управление“, „Педагогика на обучението по ...“, „Комуникационна и компютърна техника“, „Информатика и компютърни науки“ и „Право“. В тях се обучават над половината студенти в национален мащаб. Това показват данните от Националната карта на висшето образование, която беше актуализирана тази седмица от Министерския съвет. За новостите през 2024 година в Техническия университет-София, филиал Пловдив разговаряме с директора доц. д-р Никола Шакев. Той бе избран на поста през декември и в мандатната му програма ще залегне дигитализация, както и развитие на новите специалности, сред които "интелигентни системи и изкуствен интелект". Доц. д-р инж. Никола Шакев е роден през 1974 г. в гр. Пловдив. Завършил е Математическата гимназия в града, а след това Технически университет-София, филиал Пловдив. От 2006-та година е преподавател в катедра „Системи за управление“, като в последните два мандата заема и длъжността заместник-директор на филиала. Автор е на повече от 70 научни публикации, като интересите му са в областта на интелигентните системи за управление, управление на роботи и манипулатори, разработване на алгоритми за обучение на изкуствени невронни мрежи. Научени ръководител е на клуба по роботика към университета. В мандатната си програма доц. Шакев предвижда осъвременяване на учебните планове, съобразно технологичното развитие, провеждане на научни изследвания и нови разработки, обновяване на материалната база, както за обучение, така и за изследователска дейност. Технически университет-София, филиал Пловдив да се превърне в регионален център за трансфер на технологии и компетентности и същевременно ще продължи да подготвя висококвалифицирани инженери кадри, с които да обезпечи все по-нарастващото търсене на специалисти в региона, това предвижда новоизбраният директор. Доц. Шакев ще работи с екип от трима заместник-директори: проф. Въльо Николов – заместник-директор по „Учебна дейност и академичен състав“, доц. Николай Каканаков - по „Научна дейност и електронни ресурси“ и доц. Христиан Панайотов – по „Международна дейност и интеграция“.
 
https://bnr.bg, 11.01.2024
 

 
2024-07-16