Проф. Иван Кралов е новият ректор на Техническия университет. "Стандарт" разговаря с него за бъдещето на вуза и на инженерните науки, както и откъде висшето училище планира да търси студенти.
Бъдещето на вузовете е да се обединяват
Ще търсим студенти и от Азия и Африка, казва новият ректор Иван Кралов
-
Искаме да стигнем до нашите кандидат-студенти още като ученици
-
Участваме в изграждането на четири Центъра за върхови постижения
-
90% от възпитаниците ни се реализират по специалността
- Професор Кралов, каква е Вашата визия за университета? Вече споменахте, че се очакват увеличения на заплатите в ТУ. Какви са плановете Ви за развитие на университета?
- Нашият университет е признат лидер във висшето техническо образование и научните изследвания в страната. Целта ни през следващия мандат е да станем разпознаваеми и конкурентни в европейското и световно научно пространство. За това са необходими редица дейности, работа по проекти, както и привличане на конкурентни начала на студенти от чужбина. Ще търсим кандидат-студенти, които са мотивирани да станат инженери, от една по-широка географска сфера. Младежи, които имат в себе си заложби и желание да ги развиват. От съществено значение е и мотивацията на преподавателите, важна част от което е и тяхното възнаграждение. Предвиждам система от мерки за допълнително финансово стимулиране на всеки според приноса му.
- Към кои държави се целите, знам, че имате например Немски технологичен факултет?
- Да, имаме програми и на немски, и на френски, и на английски, но се целим и към страни от Азия и Африка. Ние вече имаме студенти от тези региони, имаме и споразумения с тамошни университети. Но тук става не толкова дума за обмен на студенти, колкото да привлечем млади хора още от ученическата скамейка. Което означава да се запознаем с тях, да им покажем нашите лаборатории, възможностите за работа и да ги привлечем още на ниво кандидатстване. Така можем да повишим критериите за прием, а оттам и качеството на образователната и изследователската дейност.
- При търсенето на студенти от чужбина ще наблегнете ли на дистанционното обучение?
- Инженерното обучение изисква присъствие. Това му е тежкото, че изисква скъпа и сложна материална база, мерките за безопасност също са сериозни. Така че по-скоро подобен тип обучение не е възможен, той би бил по-подходящ при преквалификация. Или при ограничени брой направления като компютърно и софтуерно инженерство или стопанско управление - тоест по-скоро за отделни дисциплини.а
- Споменахте, че искате контакти с кандидат-студентите. В какво ще се изразяват те?
- Бихме искали да стигнем до нашите кандидат-студенти още като ученици. Те да дойдат при нас, да видят лабораториите ни, общежитията, да осъзнаят, че именно инженерите са тези, които създават благата и принадената стойност във всяка държава. Тоест, че не става дума за груба физическа работа, а за високо интелектуален труд. Възнамеряваме да общуваме с учениците, да им честитим техните празници, да има целеви посещения на младите хора и дори на техните родители, за да се убедят в бъдещия избор на децата си. Така ще ги ориентираме кариерно още в средното училище. Градим една такава цялостна стратегия, която ще приложим.
- Сравнително нисък е броят на кандидат-студентите в инженерната сфера. Вероятно има проблем с това, че имат пропуски с математиката още на училищно ниво. Имате ли подобни наблюдения?
- Да, имаме констатации, че студенти в първи курс имат пропуски. Но не само това е проблем. Проблем е и демографската криза, както и социално-икономическото положение - младите хора, които имат финансови възможности, предпочитат образование в чужбина. Причините се коренят и в нивата на възнагражденията, здравеопазване, сигурност, социални придобивки. Изборът да отидеш навън невинаги е свързан само с образованието. От друга страна, намалява броят на кандидатите за инженерно образование, защото то е тежко и присъствено, не може да работиш другаде, докато учиш. Това е задължително, ако човек иска да стане добър инженер.
- Предвиждате ли някаква система за мотивация на отличници - например по-високи стипендии?
- И в момента има такива стимули в университета - например стипендия на ректора, редица фондации също учредяват стипендии, прави го и настоятелството. Но това не е самодостатъчно - тези, които са отличници, и без това са мотивирани да станат добри инженери. Въпросът е да привлечем тези, които се колебаят - все още не са убедени дали да продължат обучението си и да станат качествени инженери, или да се заемат с бизнес. Стипендиите са важно нещо, но много по-важно е осъзнаването, че знанието е сила и независимост. Че инженерите са онези, които материализират, било в земеделието, било в медицината, било във всяка една област, идеите и мечтите на всички нас. Мотивацията е много важна, но е важен и личният пример, затова ние правим дни на отворените врати, участваме в изграждането наачетири Центъра за върхови постижения и редица центрове за компетентност, където внасяме техника на световно ниво и възнагражденията са много по-високи, отколкото на преподавателите в университета. А това е насочено към младите ни специалисти - да можем да ги задържим. Работим в областта на изкуствения интелект, в областта на нови източници на енергия, на върхови технологии, за които тепърва започва разработката в Европа. Това е важно, защото кандидат-студентите не се вълнуват само от изпитите - те се вълнуват от това какво предлага съответният университет, а след това и бизнесът като реализация и бъдещо тяхно кариерно развитие. Ние вече се конкурираме на глобално ниво - в Европа и в света. А и машините, които доставяме, дали за 3D принтиране, дали за нанотехнологии, или за добив и съхранение на възобновяема енергия, се доставят по договори със самите производители, които са от световни марки. Няма да ги спомена, защото не бих искал да им правя реклама, но един такъв производител от световна марка ни предоставя машината и ние разработваме технологии или инструменти за работа с нея. Работим с всички световни представители в областта на техниката, а силата ни е в това, че имаме много широка експертиза, събрана на едно място. Ние сме утвърден национален лидер и консултант на почти всички стратегически предприятия и фирми в страната. Нашата задача е не само да обучаваме студентите, но и да трансферираме новите технологии към обществото.
- А какъв процент от студентите се реализират по специалността?
- По данни на институциите, например Агенция по заетостта, над 90 на сто. Но в отделни специалности достигат и над 96 на сто, например информационните технологии и телекомуникациите. Има и такива, където реализацията е около 80 - 85 на сто. Има глад за реализация на инженери в цяла Европа и в света. Всички наши добри студенти работят още по време на следването си под формата на стажове и практики, а след това остават да работят в тези фирми.
- А с какви средни заплати започват, макар че знам, че при компютърните специалности разликите са драстични?
- Да, при компютърните специалности може би началната заплата стартира от 3000 лева, но подобни започнаха да стават и заплатите в останалите отрасли. И в областта на машиностроенето, и при електроинженерите, заплатите започват от около 2200 лева, тъй като ние сме на глобалния пазар.
- Как гледате на предложението на министър Красимир Вълчев университетите да се обединяват, за да могат да участват в Европейските мрежи? Това би означавало вие да се обедините с други сродни университети като ХТМУ например?
- Категорично пътят е този, но това не може да стане на момента. Необходимо е известно време на подготовка, и то не толкова психологическа, а и на уеднаквяване на планове и програми. Но при всички случаи ние сме малка държава и този голям брой университети не ни прави конкурентни на големите европейски и световни университети.
Източник: Standartnews.com, 21.11.2019 г.