21.11.2018 г.
Младите хора са истината. Ние вече можем само да кажем какво смятаме, че трябва да се прави, а те трябва да решат сами какво да правят." Това каза пред "Хоризонт" проф. Валери Младенов, който преподава в Техническия университет и ръководи и Лабораторията по изкуствен интелект в София Тех парк. Лабораторията по изкуствен интелект в София Тех парк е отворена за всички деца, които искат да следят развитието на новите технологии. Там децата могат да разглобяват и сглобяват роботи, да накарат роботите да изпълняват команди с ръцете си или да общуват с тях на английски. Едно от децата, посещаващи лабораторията, е 5-годишния Калоян, на когото му е интересно до види "всички неща": "Тоя робот например, зад мен. Само робота. Много ми харесва." Технологиите са бъдещето, признава майката на Калоян, която е категорична, че момчето трябва да се запознава с новите технологии: "Исторически погледнато, в близките примерно 20 години това е сферата, която търпи най-голямо развитие. Той е на пет, така че съм му дала пълна свобода да избира какъв може и иска да стане. Просто му давам различен поглед, да му разширим хоризонта, да знае какво се случва. Да знае накъде вървят тенденциите. Че всъщност нищо, че сме малка страна - и тук има достатъчно много хора, които работят и се интересуват. Може някой ден и той да тръгне по този път." "За да я има България, затова искаме да ги запалим от малки. За да я има България, трябва да има интелигентни хора, които знаят най-нови технологии, а това става още в училище, по цял свят е така", допълва проф. Валери Младенов, според когото бъдещето е в изкуствения интелект, защото индустрията и развитието на света са достигнали вече до нивото, в което има хардуер и софтуер и те са развити, а занапред въпросът е как да действат най-ефективно. "Има напън изкуственият интелект да наподобява естествения и човека. Е, липсват му емоциите и фантазията, но това е бъдещето", убеден е Валери Младенов. "Едно време парната машина е била важна. И да има изкуствен интелект, ако няма парна машина, нямало е да може да се пренасят товари. Сега вече има парни машини, има всичко, има компютри, има софтуер. Това, което сега няма още, да се правят неща, които човек прави", посочи той.
А според майката на петгодишния Калоян училището трябва да върви в посока профилиране и да не кара децата да трупат база данни от непотребни знания.
Вижте статията тук
БНР, 21.11.2018 г.