яну
фев
мар
апр
май
юни
юли
авг
сеп
окт
ное
дек
Брошура

Плакат

Показване на 31-35 от 244.

Продължава разследването на инцидента с малкия самолет край Ихтиман

27.05.2019 г.
 
Продължава разследването на вчерашния инцидент с малък самолет край Ихтиман, при който загинаха двама души. Той е бил вписан в италианския регистър, заради което чакаме от властите в Рим допълнителна информация дали някога машината е давала технически проблеми. Повече за това какви могат да бъдат причините, за начините да вземеш лиценз за такъв малък самолет и подробностите за тази катастрофа - гост в Сутрешния блок на БНТ беше Марин Петров, главен асистент по безопасност на полетите в ТУ. Марин Петров: Лично аз мисля, че се дължи на човешка грешка. Както знаете, етапите излитане и кацане са критични етапи. Едни от най-опасните. Статистиката говори, че точно в етапа излитане и етапа кацане се получават най-много авиационни произшествия. Тази грешка може да се дължи на нередовно практикуване на полетите в малък самолет. Това е свързано също със слаба квалификация. Асистентът по безопасност разясни понятието "свредел". Това е, когато постъпателната скорост на самолета намалява, при което се получава срив на потока от крилото, каза Марин Петров.

Вижте репортажа тук

БНТ, 27.05.2019 г.

2019-05-28

Студент от Техническия университет спечели стипендия от ЧЕЗ

22.05.2019 г.


 
Победителят е с интерес да се развива в сферата на намаляване на техническите загуби по мрежатаСтивън Качулков от Техническия университет в град София спечели конкурса „Стани стипендиант на ЧЕЗ“ за студенти, издание 2018-2019 г. До финала достигнаха трима участници. Сертификатите им бяха връчени в навечерието на Деня на българската просвета и култура и на славянската писменост от регионалния мениджър на ЧЕЗ за България Карел Крал. Победителят е стажант към дирекция „Реализация на инвестициите“ в ЧЕЗ Разпределение. Той е последен курс на обучение по специалността „Индустриално инженерство“ (на английски език) във Факултета за английско инженерно обучение към ТУ-София. В момента той подготвя дипломна работа на тема загубите в електроразпределителната мрежа. „Възможността да уча и да работя ми позволява да обогатя теоретичните си познания с многостранен практически опит. Надявам се да мога да използвам уменията си и да продължа да работя за намаляване на техническите загуби по електроразпределителната мрежа в България“, каза Стивън Качулков. В конкурса „Стани стипендиант на ЧЕЗ“ за студенти могат да кандидатстват всички студенти от технически висши учебни заведения на територията на Западна България. Всяка година компанията ще предоставя стипендии на изявени студенти, класирани на конкурсен принцип и на база обявените критерии, които са публикувани на сайта www.stipendiant.com. Конкурсът „Стани стипендиант на ЧЕЗ“ за студенти е част от дългосрочна политика на дружеството за насърчаване на професионалното образование в България и е продължение на конкурса „Стани стипендиант на ЧЕЗ“ за ученици, стартирал през 2012 г. През 2017-2018 г. бяха раздадени първите две стипендии на студенти.

Вижте статията тук

Frognews.bg, 22.05.2019 г.
БТА, 22.05.2019 г.
24chasa.bg, 22.05.2019 г.
Vestnikstroitel.bg, 22.05.2019 г.
2019-05-23

Системи за управление на възобновяеми енергийни източници

19.05.2019 г.

В новия брой на предаването „Младите иноватори“ очаквайте: Учени от Техническия университет в София разработват системи за управление на възобновяеми енергийни източници. Ще ви срещнем и с победителите в Националния конкурс „Млади таланти“, който се провежда под егидата на Министерството на образованието и науката. В предаването ще научите и кои открития на българските учени правят фундаментален пробив в световната наука. „Младите иноватори“, неделя, 19 май, от 19 часа по БНТ2. Системи за управление на възобновяеми енергийни източници.

Вижте репортажа тук

БНТ, 19.05.2019 г.

2019-05-23

Ученици създадоха телефон с шайба и СИМ карта

19.05.2019 г. 

Ученици нагледно показаха, че пътуването във времето е възможно. Мариян и Велислав създадоха ретро телефон с шайба, който работи със СИМ карта. Мариян и Велислав завършват столичното Технологично училище „Електронни системи" към Техническия университет в София. Разказват, че когато за пръв път видели телефон с шайба, започнали да търсят бутони, за да наберат номер. Впоследствие разбрали, че трябва само да завъртят шайбата.Така момчетата решили да комбинират старото и новото и да създадат ретро телефон, които да отговаря на съвременните технологии. Мариан Захариев, ученик от 12-ти клас на Технологично училище "Електронни системи'' към Технически университет: Телефон с шайба, ако питате повечето хора, много от тях не знаят какво е това. Това беше една идея, с която да го върнем, един вид. Велислав Великов, 12.клас, ТУЕС-София: Самият вид и начинът му на работа връща времето назад. Вдъхвайки нов живот на старите вещи, Мариян и Велислав не крият технологията, по която са създали телефона с шайба и СИМ-карта. Те са убедени, че старите технологии имат място в бъдещето. Велислав Великов, 12.клас, ТУЕС-София.Отдолу има, микроконтролер, които управлява данните, които се подават и приемат от СИМ-модула. Има преобразователна схема на напрежение, защото модула работи на специална 4.1 волта напрежение. Шайбата също се управлява от този микроконтролер. Момчетата разказват, че искат да развият своята иновация. Смятат да добавят нови функции, защото за момента телефонът може само да набира. Мариян Захариев-, 12.клас, ТУЕС-София. Имаме идея да добавим, ролбак . Тоест да набира телефони, които вече са звънели. Също искаме да сложим светлинка да мига, ако имаш пропусната обаждане. Велислав Великов, 12.клас, ТУЕС-София.Тоест, когато един телефон звънне на този телефон, номерът да се запазва в памет и така тези ало-измамниците могат да бъдат проследени по телефонен номер. Мариян и Велислав са категорични, че ще продължат да се занимават с голямата си страст - технологиите. Но първо искат да завършат училище, а след това да продължат образованието си в България.

Вижте репортажа тук

БНТ, 19.05.2019 г.

 

2019-05-23

Трите компонента на виртуалната реалност

19.05.2019 г.



Целта е взаимодействие по интуитивен и естествен начин
„За да бъде ефективна виртуалната среда, системата трябва да ни предостави възможност да искаме да взаимодействаме с нея”, казва Димо Чотров, VR експерт и преподавател. Взаимодействието с виртуалната реалност трябва да става по интуитивен и естествен начин. Човек има пет сетива и вече е възможно да се стимулират всичките, вкл. това за вкуса, заяви Димо Чотров, VR експерт, преподавател в Технически университет-София и Нов български университет, по време на конференцията „Astea Conference: Practical Magic”. Виртуалната реалност (VR) е средство за взаимодействие между човек и система – начин за предаване на команди от човека към системата и връщане на обратна връзка. Трите основни компонента на виртуалната реалност са т.нар. I3 – Immersion (имерсия), Interaction (взаимодействие) и Imagination (въображение), разказа Димо Чотров в лекцията си „UI и взаимодействие във виртуална реалност”. Имерсията представлява степента на потапяне, или колко на брой сетива на човека стимулира системата за виртуална реалност. „Човек има 5 сетива и вече е възможно да се стимулират всичките, включително и това за вкуса”, посочи Чотров. Вторият компонент е взаимодействието, или доколко ние хората имаме възможност да взаимодействаме с виртуалната среда. „За да бъде ефективна виртуалната среда, системата трябва да ни предостави възможност да искаме да взаимодействаме с нея”, поясни той. И третият компонент е въображението – доколко средата може да обвърже нещата във виртуалната реалност и човекът да ги възприема. Днес съществуват много устройства за взаимодействие, включително гривни, ръкавици, т.нар. кинект устройства, различни други контролери за ръка, както и възможности за цялостно проследяване на движението на хората. Основната цел е постигане на проприоцепсия, т.е взаимодействие по интуитивен и естествен начин. „Засега обаче такова взаимодействие все още не може да се стимулира”, коментира Димо Чотров. Потребителски интерфейс  (UI)  е част от средата за виртуална реалност, като съществуват няколко варианта за неговото разполагане. Единият от тях е „Heads Up Display”, който обаче не е добро решение, защото скрива сцената и влиза в конфликт с обектите от нея. Затова за предпочитане са вариантите „World-bound” и „User-bound”, които представляват Diegetic UI, както и вариантът със системни менюта. Едно от ограниченията при потребителския интерфейс във виртуалната реалност е зрителното поле, обясни още Димо Чотров. Разработките сочат, че UI трябва да се разположи на разстояние около 1 м. Важна е също така и областта на разполагане на съдържанието. В същото време важен елемент, на който трябва да се обърне специално внимание, е разполагането на текст в UI. „Според статистиката, около 95% от хората не могат да четат текст в потребителския интерфейс за VR, затова текстът в UI трябва да се избягва”, обясни Димо Чотров. „Човек много по-лесно разпознава икони и затова е по-добре да се разполагат такива елементи вместо текст”, допълни той. Другите техники за взаимодействие включват „Ray/Cone-casting”, „Go-Go Hand”, „World in Miniature” и „Occlusion”, а начините за привличане на внимание се свеждат до реагиране на действие на потребителя, анимации и звук, поясни VR експертът. Като цяло днес повечето от интерфейсите са 2D, макар че съществуват и триизмерни (3D) интерфейси, каза в заключение Димо Чотров. 

Вижте статията тук

Тechnews.bg, 19.05.2019 г.

2019-05-23