яну
фев
мар
апр
май
юни
юли
авг
сеп
окт
ное
дек
Брошура

Плакат

Показване на 21-25 от 244.

Може ли БДЖ да остане национален превозвач и след 2024 г.?

13.06.2019 г. 

Експерти даваха своите предложения за бъдещото развитие на държавните железници. Наясно сме, че положението в БДЖ не може да се промени за няколко месеца. Това обясни днес председателят на Съвета на директорите в „Холдинг–БДЖ“ Григори Григоров при откриване на общественото обсъждане за закупуване на нов подвижен състав. След анализ на БДЖ стана ясно, че такъв ще дойде най-рано в средата на 2023 г., а дотогава ще текат капиталови ремонти на част от вагоните и локомотивите, както и ще се закупят употребявани вагони на немската Deutsche Bahn. В четвъртък ръководството на БДЖ събра експерти в бранша, неправителствени организации и пътници, загрижени за жп транспорта, за да обсъдят какво трябва да се включи в обществената поръчка за новите влакове. По време на обсъждането няколко пъти бе повторено, че удобството, комфортът и най-много чистотата са основните неща, които биха върнали пътниците във влаковете. „Ако подменим целия подвижен състав, намаляването на разходите биха стигнали до колосалната сума от порядъка на 82 млн. лв. на година“, коментира проф. д-р Валери Стоилов от катедра „Железопътен транспорт“ в Технически университет – София.  Според Веселин Кирев, координаторът на Гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт, е важно да се знае какъв точно брой пътници пътуват изобщо по основните пътни артерии – с кола, автобус, влак, за да се прецени какъв ще бъде икономическият ефект от новия подвижен състав. Той допълни, че преди да се закупи подвижния състав, той трябва да се тества в български условия. „Мотрисите Siemens не бяха тествани в български условия и се видя, че проявяват конструктивни дефекти“, заяви той. Друго предложение на организацията е премиерът Бойко Борисов да се обърне директно към европейските си колеги Еманюел Макрон и Ангела Меркел с молба за техния подвижен състав, който вече не се използва, който да се предостави или безплатно, или на символична цена. Кирев подчерта, че в обществената поръчка трябва да се помисли как да се привлекат максимален брой участници. По негови думи това може да се случи като не се фиксира брой влакове и ремонтът им, за да има различни предложения от производителите. Освен това той призова да се търси европейско финансиране и за нов подвижен състав, а не само за ремонт на жп инфраструктурата. Идеята на Асоциацията на индустриалния капитал в България (АИКБ) е за офсетна програма за индустриално сътрудничество с бъдещите кандидати. Такъв офсет ще е от полза за икономиката, ще осигури нови работни места и трансфер на технологии към БДЖ. Основен проблем в БДЖ е липсата на кадри. По думите на шефа на НКЖИ Красимир Папукчийски „това е тежка професия, при която трябва да се вземат важни решения на момента, а интересът към нея е малък“.  Петър Бунев, председателят на Съюза на железничарите в България, изказа тезата, че в търга за новите влакове трябва да има клауза за обучение на кадрите в БДЖ. По негови думи след гаранцията в обществената поръчка, поддръжката на подвижния състав трябва да се прави в България. В края на обсъждането транспортният министър Росен Желязков коментира, че трябва да се мисли как услугата да стане привлекателна за пътниците.„Трябва да се мисли за услугата, за нейната привлекателност спрямо обществото, за нейната устойчивост, дългосрочност и изпълнение на целевите показатели, които БДЖ има пред себе си, за да бъде доставчикът на тази основна услуга по договор с държавата и след 2024 година, когато пазарът ще се либерализира“, коментира Желязков. Той отбеляза, че националният железопътен превозвач трябва да убеди обществото, че се развива във възходяща тенденция, за да запази единствената и лидерска позиция в пътническите превози. В интервю за Economic.bg през март Желязков каза, че има законен начин да се гарантира, че БДЖ ще получи субсидия за обществена услуга за превоз на пътници и след 2024 г. „Пазарът и тогава е бил либерализиран. Сигурен съм, че когато настъпи 2024 г. както правителството, така и министрите на транспорта и на финансите ще възложат превоза на пътниците на „БДЖ–Пътнически превози“, уточни Желязков.

Вижте статията тук

Еconomic.bg, 13.06.2019 г.

2019-06-14

Ученици от ТУЕС в зрелищна битка с роботи

14.06.2019 г.


 
Състезанието „TUES BattleBots” бе излъчено на живо в YouTube. Първа по рода си у нас битка между роботи, създадени и управлявани от ученици, организира Технологично училище „Електронни системи” (ТУЕС) към Технически университет – София миналата събота. 12 бойни робота премериха сили в състезанието „TUES BattleBots”. Инициативата е на 11-класниците в училището и техния преподавател маг. инж. Росен Витанов и се реализира с подкрепата на Асоциация на завършилите ТУЕС. Роботите в TUES BattleBots са курсови проекти, разработвани в продължение на 8 месеца по предмета Компютърни архитектури в ТУЕС, воден от маг. инж. Витанов, също възпитаник на училището. В битките се включиха 30 ученици, разпределени в 12 отбора. Създадените от тях роботи варираха между 5 и 25 килограма и се съревноваваха с разнообразни оръжия: въртящи се барабани, бургии, спинери и рампи, целящи да преобърнат опонента. За безопасността на зрителите бе изградена специална, обезопасена бойна арена, в която се проведоха зрелищните сблъсъци. Всичко бе излъчено на живо в YouTube, благодарение на партньорите на събитието от init Lab, а гостите на TUES Reunion наблюдаваха отблизо развоя на битката. Обратната връзка от гостите бе повече от положителна и организационният екип на TUES BattleBots планира следващи издания.
 
Вижте статията тук

Тechnews.bg, 14.06.2019 г.

Кaldata.com, 15.06.2019 г.

2019-06-19

A1 награди стартъп на ученици от Технологично училище „Електронни системи“ към Технически университет-София

11.06.2019 г.



По време на инициативата на Junior Achievement България „Изгряващи звезди” А1 връчи наградата Go Digital на стартъп на ученици от Технологично училище „Електронни системи“ към ТУ-София за разработка на електронен асистент за хора със зрителни увреждания. А1 отличи проект на стартъп на ученици от Технологично училище „Електронни системи“ към Технически университет-София по време на единадесетия младежки предприемачески форум „Изгряващи звезди” на Junior Achievement (JA) България, който се проведе между 8 и 10 юни. Учениците разработват VCVision - иновативна система за гласово предаване на съдържание и семантика на изображения от реалността, предназначена за хора със зрителни увреждания. Експерти от А1, които бяха част от журито, връчиха наградата „Go Digital” на екипа, разработил най-добрия дигитален проект по време на изложението. Учениците зад VCVision работят по устройството с вградена камера и изкуствен интелект, което сбъдва мечтата на слепите хора да „виждат“. Дигиталният асистент ще може да описва изображения като истински човек, а не като компютър. Васил Нейчев, старши мениджър „Системи за управление и поддръжка” в А1, беше част от журито на студентските компании на 8 юни, а Бисер Хаджимарков, мениджър екип, „IP мрежа и архитектура“ - на ученическите компании на 9 юни. А1 подкрепя инициативата с цел да поощри бъдещите предприемачи и млади таланти, които имат интерес към технологиите и които се специализират в разработването на дигитални проекти. В рамките на форума участваха 44 младежки стартъпи. Началото беше дадено в София тех парк на 8 юни, a през деня ученическите и студентските екипи презентираха пред жури своите проекти. Търговското изложение на учебните стартъпи се проведе на 10 юни от 9:30 до 15:30 часа под стъкления купол на Софийското Ларго, в подлеза на ЦУМ и Министерски съвет. На изложението А1 участва в Speed Consulting (бързо консултиране). В рамките на 30-минутни сесии специалисти по „Човешки ресурси“ на А1 консултираха младежите за възможностите им за кариерно развитие и свободните позиции в А1. А1, част от A1 Group, е водещ доставчик на дигитални услуги и телекомуникационни решения в България. Компанията предоставя мобилни и фиксирани услуги, високоскоростен интернет, цифрова и сателитна телевизия, включително четири собствени спортни канала – MAX Sport 1, MAX Sport 2, MAX Sport 3 и MAX Sport 4, платежни услуги, собствена платформа за музикален стрийминг, cloud и IoT решения на 5 милиона клиенти. През 2018 г. A1 България отчита приходи от 446,2 милиона евро, а сравнимата EBITDA e 138 милиона евро. A1 Group е водещ телекомуникационен доставчик в Централна и Източна Европа с повече от 24 млн. клиенти. A1 Group оперира в седем държави: Австрия (А1), България (A1 Bulgaria), Беларус (velcom), Хърватия (A1 Croatia), Словения (A1 Slovenia), Сърбия (Vip mobile) и Македония (one.Vip). Приходите на A1 Group за 2018 година са 4,47 милиарда евро, а сравнимата EBITDA e 1,38 милиарда евро. Портфолиото на A1 Group включва гласова телефония, високоскоростен интернет и мултимедийни услуги, както и решения в областта на високите технологии, преноса на данни и онлайн разплащанията. Групата разполага със стабилен акционер в лицето на América Móvil – третият по големина доставчик на мобилни услуги в света.

Вижте статията тук

Аctualno.com, 11.06.2019 г.

2019-06-13

SoftServe и ТУ-София – синергия на бизнес и образование

31.05.2019 г.



Университетите стават все по-отворени за сътрудничество с компаниите от ИТ индустрията, добавяйки конкретика към базовото обучение. Недостигът на кадри за ИТ индустрията е значим проблем, който напоследък добива все по-сериозни измерения в световен мащаб. До голяма степен той се дължи на факта, че индустрията расте с по-бързи темпове от възможността на икономиката, включително българската, да генерира такъв тип кадри, сподели в интервю за TechNews.bg Андон Симеонов, управител  за България на софтуерната компания SoftServe. „Днес все повече компании отчитат много голям ръст и индустрията се нуждае от повече лидери, които могат да го управляват. Заедно с подготовката на специалисти с технически „бекграунд” и технически експерти, ние трябва да обучим и такъв тип лидери, които могат да управляват ръста в организациите”, категоричен е Симеонов. В отговор на нуждите на пазара. Още при откриване на своя офис в България SoftServe стартира собствена ИТ академия, в отговор на нуждите на пазара от ИТ кадри. Тя предлага безплатно обучение с продължителност три месеца по разнообразни теми, обхващащи различни технологии, включително за кандидати с основни познания по информатика и информационни технологии. Днес, 4 години по-късно, ИТ академията може да се похвали с 42 проведени курса и над 400 успешно завършили курсисти. „ИТ академията на SoftServe е отговор на базови нужди на пазара на кадри в областта на разработката на софтуер. Чрез нея ние подпомагаме развитието на пазара и предоставяме възможност на повече хора да се докоснат до ИТ индустрията. В Академията привличаме хора и от други индустрии, а много от тях, след като навлязат в областта на софтуерните разработки, могат да се проявят като лидери. В много случаи даваме възможност на кандидати от различни фирми, в които виждаме тези лидерски качества, да се докоснат до ИТ общността”, коментира Симеонов относно стратегията за откриване на SoftServe ИТ академия в София. Стратегическо партньорство с ТУ-София. От началото на 2019 г.  софтуерната компания стартира стратегическо партньорство с Центъра за развитие и квалификация към Техническия университет в София, в рамките на което ИТ академията на SoftServe отвори врати в ТУ-София. Курсовете, чрез които се предоставя допълнителна квалификация на студентите от университета, се провеждат в сградата на ТУ, в зала, предоставена от Центъра за развитие и квалификация, а лектори са експерти от компанията. Центърът е част от структурата на Техническия университет-София. Той работи в съответствие със Закона за висшето образование и правилника за устройството и дейността на ТУ, като към него съществува и Център за професионално обучение в съответствие със Закона за професионалното обучение. Програмата за всеки курс, който се провежда от SoftServe в ТУ-София, се разработва от технически лица на компанията и се одобрява от ТУ. „Преди да започнем курс на обучение, провеждаме срещи с възложителите, след което обсъждаме курса на Учебно-методичен съвет (УМС), в който всеки факултет на ТУ има свой представител, и при необходимост го допълваме или коригираме”, обясни Калин Димитров, директор на Центъра за развитие и квалификация към ТУ. „Нашата цел е да проведем обучението така, че то да отговаря както на нашите изисквания, така и на тези на SoftServe. Съвместно с представителите на компанията предложихме програмите за обучение, развихме ги и ги предоставяме на студентите”, допълни той. Допълващо обучение. Дейността на университета е близка до потребностите на ИТ индустрията, като основният фокус е обучението на кадри, което обяснява и старта на Академията. Близките контакти на преподаватели на университета и служители на компанията, бивши възпитаници на ТУ-София, водят до възникване на идеята за стартиране на съвместни инициативи в областта на обучението на студенти и подготовката на кадри за ИТ сектора. Следват срещи  между представителите на двете организации и не след дълго ИТ академията на SoftServe в ТУ-София става факт. Обученията в ИТ курсовете на SoftServe, провеждани  в Техническия университет в София са безплатни за курсистите и за тях могат да кандидатстват хора със завършено средно или висше образование. Те са изключително подходящи за студенти от ТУ-София, които вече са придобили базови знания в областта на софтуерните разработки. Чрез тези курсове  се извършва надграждане и профилиране на техните знания и умения. „Курсовете в ИТ академията са допълващи към университетското образование и партньорството ни с компанията в тази насока е много полезно за нашите студенти. Университетското образование като цяло е по-общо и базово, а обучението в ИТ Академията е за по-конкретни теми, свързани с работата в SoftServe – коментира Калин Димитров.  Освен базовите знания, които ние даваме на студентите в 4-годишния бакалавърски курс на обучение в ТУ-София, те се нуждаят и от по-конкретни знания, които покриваме с подобни краткосрочни курсове”.Селектиране на кандидатите и перспективи. Подборът на курсистите, кандидатстващи за обучение в ИТ академията на SoftServe в ТУ-София, се извършва от специалисти на компанията. „След като обявим направлението, за което може да се кандидатства, желаещите подават автобиография, провеждаме с кандидатите тест през интернет по конкретна тематика, а след това имаме събеседвания на място с успешно преминалите теста. Целта е да преценим техните познания по съответното направление – обясни Юлиан Боянов, ментор в ИТ академията на SoftServe. – Избираме 10 човека, на които под формата на стипендия заплащаме цялото обучение в Центъра за развитие и квалификация към ТУ”. В ИТ академията в ТУ-София курсът на обучение е около 2 месеца. Успешно завършилите получават сертификат от SoftServe България и от ТУ-София. Документът от ТУ-София е хармонизиран със законодателството и представлява сертификат за завършване на краткосрочен курс. Сертификатът от SoftServe е признат в Украйна, Полша и България. „Студентите, взели този сертификат, са покрили минимум от знания по програма, съставена от хора с дългогодишен опит и специалисти в своята област”, поясни Юлиан Боянов. Програмите на ИТ академията са разработени главно от специалисти от SoftServe, сред които преподаватели от водещи университети в Украйна. „В допълнение, в компанията редовно организираме съвети, на които обсъждаме програмите,  това става почти всяка седмица”, допълни Боянов. Успешно завършилите най-добри курсисти от ИТ академията имат възможност за платен стаж на пълен работен ден в компанията, с продължителност 6 месеца. След този период и при добро представяне стажантът може да започне работа на постоянен договор в SoftServe на позиция „младши специалист”. „Това е един висок старт за студентите в тяхната кариера”, коментира Андон Симеонов. Тематиката ще се разширява. SoftServe предлага в ТУ част от темите, по които се провежда обучение и в Академията в офиса на компанията. На студентите се предоставя и допълнителна възможност да продължат обучението си по съответната тема в SoftServe. „В ТУ предлагаме съгласувани теми от нашата тематика, но не изкарваме пълен курс, поради ограничение във времето. В същото време курсовете в нашия офис са интензивни и доста продължителни във времето. В бъдеще можем да развием курсовете и в ТУ-София и студентите да изкарват пълния курс по даденото обучение. В този случай от ТУ-София ще взимат сертификат с по-високо ниво с акредитации към МОН”, поясни Юлиан Боянов. От старта на инициативата в Техническия университет вече е проведен един курс на тема „.Net with Machine Learning”. А през юни  започва следващо обучение –  „DevOps Crash Course”. Групите включват между 8 и 10 човека и курсовете се провеждат от един преподавател и един  технически експерт. „Първият курс, който проведохме, беше съобразен с конкретен фреймуърк софтуер, а именно .Net на Майкрософт, но в комбинация с изкуствен интелект”, разказа Десислав Бончев, Solutions Architect в SoftServe. „Планираме да предложим широк спектър на обучения в ИТ академията в ТУ-София, включително по теми като .Net, Java, DevOps и други. Целим да обхванем най-актуалните теми, за които има най-голямо търсене на пазара”, допълни той. Курсовете, които се предлагат в ИТ академията на SoftServe в ТУ-София, дават добра основа за конкретната тема на обучението, предоставят възможности за достъп до допълнителна информация по темата в бъдеще. „Стремим се да покажем на студентите какви са реалните процеси в един проект, как се развиват и управляват тези проекти, какви са ролите и отговорностите”, сподели Десислав Бончев. Нарастваща сложност на софтуера. Според него, при софтуера се наблюдава нарастващо ниво на сложност, което налага все повече и повече компании да обединяват различни ресурси. Данните, с които бизнесът се налага да оперира, групирани под термина „Big Data” се отличават с уникални характеристики – обем, скорост, разнородност, автентичност и не на последно място стойност. „Именно тези характеристики изискват способности и комбинирани решения отвъд възможностите на една компания и изискват комбинирани усилия на целия бранш. При този обем от данни, освен чистото съхранение и нуждата от бързо извличане на информация, се изисква тази информация да бъде трансформирана по интелигентен начин, да се извличат определени важни нейни особености и да се взимат автоматизирани решения. Това определя новата тенденция, според която почти във всяка сфера на бизнеса се налага използване на т.нар. изкуствен интелект. А изкуственият интелект не е нищо повече от добре познати статистически и математически модели, прилагани чрез хоризонтално скалируеми софтуерни решения, най-често предлагани като готови решения от различните „клауд” платформи, обясни Десислав Бончев. „Днес за софтуерните инженери е наложително не само да познават някакъв програмен език или конкретно програмно решение, а да станат по-широки специалисти в облачните технологии, Big Data, изкуствен интелект, да познават добре и математическите модели използвани за извличане на знания от тези данни – неща, които до скоро оставаха сякаш на втори план. Все повече се налага да бъдем експерти в повече от една област”, категоричен е той. В тази връзка е и неговият съвет към студентите – постоянно да четат и да се интересуват от новостите. „Независимо дали ще изкарате обучение в университет или курс, организиран от някоя компания, те няма да са достатъчни, тъй като нещата, които знаем днес, след 2 седмици може да не са актуални. От нас, софтуерните инженери, се очаква непрекъснато да обновяваме знанията си и да трупаме нови. Затова моят съвет е – не спирайте да четете!”. Резултати и планове за развитие. „Все още е рано да говорим за резултати – коментира Андон Симеонов. – Стартирахме академията в ТУ-София в началото на  годината. Предстои да изчистим детайлите, да намерим правилните канали за комуникация, така че добрите резултати предстоят. Но това, което със сигурност мога да кажа, е, че колегите от Центъра за обучение към ТУ-София са изключително гъвкави към всякакви наши предложения. Определено мога да кажа, че това е най-големият успех до момента. Много бързо намираме общ език с колегите от Университета, за да направим нещата по-добре”. За Андон Симеонов отношенията бизнес-образование са по-скоро синергия, отколкото някакъв вид конкуриране. „И в повечето случаи срещам подкрепа и разбиране в това свое виждане. От страна на университетите все повече и повече се наблюдава тази отвореност за сътрудничество с бизнеса”, споделя той. От SoftServe предвиждат разширяване на инициативата и към други университети в България. „ДНК-то на нашата организация е „университетско” – подчерта Андон Симеонов. – Oснователите на SoftServe имат академичен опит,  и това е една от причините ние да сме силно заинтересовани към инициативи по обучение на нашите служители, както и на общността, в която развиваме бизнес”. В Украйна SoftServe си партнира с всички университети и предлага обучения не само в ИТ академията, но и по бизнес програми за лидерски умения. От друга страна, само за миналата година в ИТ академията на компанията в Украйна са обучени около 1700 човека. „Една напълно нормална стъпка за нас е да „репликираме” този опит на местата, където развиваме бизнес. В случая – България. От тази гледна точка – да, със сигурност ще сключим партньорства и с други университети, като може да увеличим спектъра на обучения в ИТ академиите с курсове например по цифров дизайн и други, за  да не предлагаме само силно фокусирани технологични обучения”, обобщи Симеонов. До момента ИТ академията в офиса на SoftServe в България обучава годишно над 100 човека, а кандидатите са около 8-10 човека за едно място. „Интересът определено е голям, а ние се стремим да селектираме хората, които наистина могат да развият този пазар” добави той. България – ИТ хъб на Балканите. Според Симеонов, целта на ИТ общността в България е да развие страната ни като ИТ хъб на Балканите. Съществуват много инициативи и инвестиции, успоредно на академиите, за постигане на тази цел. Академиите са само един елемент от това и като такъв, те ще подпомогнат решаването на казуса, но със сигурност не само те са решението. „Моята визия за компанията в България е да приеме най-добрите практики, знания и опит от цялостната  26-годишна история на SoftServe. За да може да привличаме повече бизнес, по-големи инвеститори и по-големи клиенти, ние трябва да се научим да ги обслужваме. От тази гледна точка на пазара трябва да има големи фирми и организации като нашата, с международен опит и експертиза, така че да са притегателна сила за такъв тип клиенти. А това, от своя страна, ще развие пазара”, каза той в заключение.

Вижте статията тук

Теchnews.bg, 31.05.2019 г.

 

2019-06-05