яну
фев
мар
апр
май
юни
юли
авг
сеп
окт
ное
дек
Брошура

Плакат

Показване на 11-15 от 244.

"Седмица на бенефициентите на ФНИ" представи над 130 български научни проекта

09.07.2019 г.


 

От 1 до 5 юли в гр. София Фонд "Научни изследвания" (ФНИ) организира "Седмица на бенефициентите на ФНИ". Мащабно събитие, по време на което ръководителите на проекти от всички научни области, финансирани от ФНИ в конкурсната сесия за проекти за научни изследвания - 2017 г., представиха текущите резултати от изпълнението на първия етап на проекта. Представянията се проведоха в Ректората на Софийски университет "Св. Климент Охридски", в зала "Проф. Марин Дринов" на Българската академия на науките, в Техническия университет - София и в Медицински университет - София. Фонд "Научни изследвания" (ФНИ) е основен национален инструмент за подпомагане на научни изследвания и стимулиране на млади учени чрез финансиране на проекти в различни научни направления. С тази своя функция той играе основна роля за развитието на науката в България. "Вече трета година провеждаме редовно конкурсни сесии на Фонд "Научни изследвания" във всички научни области и смятаме, че сме стигнали до етапа, в който можем да започнем с по-мащабното популяризиране на резултатите от проектите за научни изследвания", каза проф. дхн Георги Вайсилов, управител на ФНИ. "Седмицата на бенефициентите на ФНИ" е добра възможност на учените-бенефициенти да представят пред научната общност резултатите от своята работа през първия период от изпълнението на проектите", подчерта проф. дмн Николай Лазаров, председател на Изпълнителния съвет на ФНИ. Събитието е в съответствие с Национална стратегия за развитие на научните изследвания в Република България 2017 – 2030 г. и в изпълнение на Комуникационната стратегия на ФНИ. Видеозаписи от представянията на проектите ще бъдат публикувани онлайн поетапно всяка седмица, с цел разпространение и достигане до по-голяма аудитория и запознаване на обществото с резултатите от работата на българските научни колективи, подкрепени от ФНИ.

Вижте статията тук

Сomputerworld.bg,  09.07.2019 г.

2019-07-10

Кандидат-инженери на тест по математика в ТУ

01.07.2019 г.
 

 
Кандидат - инженери за Технически университет-София се явиха на тест по математика. Те избраха да работят по Вариант 2 от примерните задачи, съобщават от ВУЗ-а. Кандидатстудентският изпит започна в присъствието на ректора на ТУ проф. дтн инж. Георги Михов и зам -ректорът на висшето училище проф. д-р инж. Любомир Димитров. Ректорът на университета донесе два плика със задачи и инженерите Ванеса Василева от гр. Монтана и Владислав Киевец от гр. Вършец избраха вариант 2.  „Имате късмет, паднаха се по-лесните задачи, каза ректорът на университета и пожела успех на присъстващите в залата. За мен ще бъде чест да станете студенти на Техническия университет-София и бъдещи инженери на България. Във всяко българско семейство има поне по един инженер, а днес това е особено престижно, когато пазара на труда търси високообразовани специалисти, които да развиват нашата индустрия" заяви проф. Михов. Председател на изпитната комисия е проф. д-р Георги Венков, Декан на факултета по приложна математика и информатика.

Вижте статията тук

Мonitor.bg, 01.07.2019 г.

Novinite.bg, 01.07.2019 г.

2019-07-05

Отборът на Техническия университет – София ще се състезава с усъвършенстван автомобил в Shell Eco-marathon Европа 2019

20.06.2019 г.



Cтyдeнтитe ca гoтoви дa пoĸaжaт вcичĸo нayчeнo пpeз гoдинитe Oтбopът c нaй-гoлям oпит в иcтopиятa нa бългapcĸoтo yчacтиe в Ѕhеll Есо-mаrаthоn, тoзи нa Texничecĸи yнивepcитeт – Coфия, щe ce вĸлючи в cъcтeзaниeтo c ycъвъpшeнcтвaн aвтoмoбил. Eĸипът e peшeн дa изпoлзвa нaй-дoбpoтo oт нaд дeceтгoдишния cи oпит oт пиcтитe нa нaдпpeвapaтa зa eнepгийнa eфeĸтивнocт и дa  oтбeлeжи нaй-дoбpия cи peзyлтaт дo тoзи мoмeнт. Ha финaлa нa Ѕhеll Есо-mаrаthоn в нaчaлoтo нa юли в Лoндoн cтyдeнтитe щe пpeмepят cили c oщe 48 oтбopa oт тяxнaтa ĸaтeгopия.Cтyдeнтитe oт TУ-Coфия oтнoвo щe ce cъcтeзaвaт в ĸaтeгopиятa „Гpaдcĸи тип“ aвтoмoбили cъc cвoя иĸoнoмичeн и инoвaтивeн „Фeниĸc“, зaxpaнвaн oт вoдopoднa гopивнa ĸлeтĸa. Mлaдитe инжeнepи зaлaгaт нa мaĸcимaлнo aepoдинaмичнaтa фopмa нa ĸyпeтo –ĸaпĸooбpaзнaтa. Aвтoмoбилът paзпoлaгa c нoвa caмoнoceщa ce ĸoнcтpyĸция и нocaчи, изpaбoтeни oт ĸapбoн и xибpиднa зaдвижвaщa cиcтeмa, ĸoятo ocигypявa пo-ниcъĸ paзxoд нa eнepгия. Блaгoдapeниe нa изпoлзвaнитe oлeĸoтeни мaтepиaли, oтбopът e ycпял дa нaмaли тeглoтo нa ĸoлaтa c пoчти 20 ĸг.„Ѕhеll Есо-mаrаthоn e eдинcтвeнaтa плaтфopмa, блaгoдapeниe нa ĸoятo c изпoлзвaнeтo нa eфeĸтивни и нecтaндapтни peшeния пpeдcтaвямe бъдeщeтo нa тpaнcпopтa. Bяpвaмe, чe ycилиятa ни щe дoвeдaт дo пo-дoбpи peзyлтaти и щe ycпeeм дa пpитecним вeчния ĸoнĸypeнт в нaшaтa ĸaтeгopия – фpaнцyзитe. Cтpeмим ce, paзбиpa ce, ĸъм пъpвoтo мяcтo. Mиcля, чe c пoдoбpeния ни и oлeĸoтeн aвтoмoбил щe пpeвъpнeм тaзи мeчтa в peaлнocт“, cпoдeли Πлaмeн Πyнoв, мeниджъp нa oтбopa нa Texничecĸи yнивepcитeт – Coфия.„Taзи гoдинa имaмe peĸopдeн бpoй бългapcĸи oтбopи, ĸoйтo щe пpeдcтaвят cтpaнaтa ни в Ѕhеll Есо-mаrаthоn Eвpoпa. Toвa e и двaнaдeceтa пopeднa гoдинa зa Бългapия в нaд30-гoдишнaтa иcтopия нa cъcтeзaниeтo, ĸoeтo caмo пo ceбe cи e oгpoмнo пocтижeниe. Гopдeя ce c пocтoянcтвoтo, aмбициитe и ycпexитe нa нaшитe yчeници и cтyдeнти, ĸoитo пoĸaзвaт, чe cилнитe идeи зa бъдeщeтo ce paждaт имeннo блaгoдapeниe нa eĸипния дyx. Cигypнa cъм, чe пpeдcтaвянeтo им в Лoндoн щe бъдe дocтoйнo, ĸaĸвoтo e билo винaги дoceгa“, ĸaзa Kaмeлия Cлaвeйĸoвa, изпълнитeлeн диpeĸтop нa Ѕhеll Бългapия.Oт бългapcĸитe yчacтници дo тoзи мoмeнт eĸипът нa Texничecĸи yнивepcитeт – Coфия e пocтигaл нaй-дoбpoтo ĸлacиpaнe – втopo мяcтo в ĸaтeгopиятa „Гpaдcĸи тип“ aвтoмoбили c вoдopoднa гopивнa ĸлeтĸa в cъcтeзaниятa пpeз 2012 г., 2013 г. и 2016 г.

Вижте статията тук

Кaldata.com, 20.06.2019 г.

Сlubs1.bg, 20.06.2019 г.

2019-06-21

Ректорът на Техническия университет проф. Георги Михов пред „Труд“: Ако „Фолксваген“ изгради завод у нас, ние можем да го захраним с кадри

19.06.2019 г.



Ние нямаме конкуренция в частните университети, защото инженерни специалности в частните университети просто няма
 
Емил Спахийски
  
В България, както и в света, съществува огромен глад на кадри в инженерните професии. Индустрията и бизнесът все повече се обръщат към университетите, за да стимулират обучението в определение професии. Самото образование е специфично, изключително скъпо и поради тази причина частните образователни институти отбягват отварянето на подобни специалности. Тези дни започна и кампанията за набиране на студенти във висшите учебни заведения. С какво Техническия университет може да бъде притегателен за абитуриентите. 
 
 
- Вие имате толкова много титли - член кореспондент на Българската академия на науките, професор, доктор на техническите науки. Как да се обръщам към вас, господин Михов?
- Най-ценното обръщение е „инженер“.
 
- Няма да крия – винаги съм съм се отнасял зле с математиката и физиката, както и те с мен. Ако трябва сега да избирам професия, как бихте ме убедили да следвам в Техническия университет?
- Бих ви убедил с историята, настоящето и перспективите за бъдеще. До този момент ние сме произвели над сто хиляди инженери. Инженери, които са създали една цяла България и които са намерили добра реализация не само в страната, но и в чужбина. От нашия университет са произлезли стотици учени, седем академици са наши възпитаници. В момента обучаваме в единадесет професионални направления, шест от които са в техническите науки и дават званието „инженер“. Във всички тези шест инженерни направления, ние сме на първо място в рейтинговата система.
 
- Защо? Заради реализацията на кадрите ли?
- Водещо е качеството на образование и реализацията след това. Това са основните параметри, по които се оценява едно учебно заведение. Разбира се в качеството на образование се включва и качеството на преподавателския състав, на материалната база, на учебната документация. През миналата година институционална оценка от Националната агенция по оценяване и акредитация е цифром и словом 9,56, при десетобална система. Всъщност това е най-високата оценка, която български университет е получавал.
Разполагаме с 14 факултета тук в София, два в Пловдив и един в град Сливен. Освен това под наше управление имаме три колежи – един в София, един в Сливен и най-новият ни, който е и наша гордост, е колежът машиностроене в град Казанлък.
 
- Казвате Казанлък, изглежда тясно сте свързани с нуждите на индустрията?
- Да, това е колеж, който обслужва изцяло предприятията в региона, включително и тези от Военно-промишления комплекс. Мога много да говоря за колежа – вече трета година съществува – и има много, много добри студенти, които следват, и на които им е гарантирана реализацията.
 
- Каква перспектива имат вашите студенти, ако решат след това да заминат за чужбина?
- Ако някой предварително вижда себе си в чужбина, ние предлагаме обучение в три чуждестранни факултета – за германско инженерно образование и промишлен мениджмънт, Факултет за франкофонско обучение по електроинженерство, а третият е Английски факултет по индустриално инженерство. Обучението се води на съответния език от български и чуждестранни преподаватели. Те са свързани с университети в съответните страни, а завършващите получават двойни дипломи, които се признават в Европейския съюз.
Все пак искам да подчертая, че при нас обучението е много тежко, защото се държи на качеството и не всеки успява да завърши, но пък тези които завършват се реализират много лесно. До втори курс си проличава кой ще продължи и кой ще се откаже, защото тогава започват курсовете по фундаменталните науки.
 
- Нека позная – висша математика.
- Да, тя – също. Плашилото на всички.
 
- В момента имате над 11 хиляди студенти, изкушавате ли се да приемате повече обучаеми, за да имате и повече приходи за университета?
- Държим преди всичко на качеството, а не на бройката. За последните пет години, държавната поръчка, която сме заявявали е почти неизменна, която е около 3500-3600, а изпълнението е около 96 и 99 на сто. Това показва едно постоянно задържане на прием в нашия университет, спрямо държавната поръчка. За съжаление в последните четири-пет години, броят на студентите, които пожелават университета има лек спад. Ако говорим за езика на числата, той е около 10 на сто. Причините са демографски, много деца отиват да учат в чужбина и не достатъчен афинитет на обществото към инженерното образование. В момента има глад на инженери и у нас, и в чужбина. Така или иначе тази професия много трудно се придобива, защото е много отговорна.
 
- Вие споменахте, че над 100 хиляди души са завършили университета и те са изградили България. След промените изглежда индустрията се срина тотално. Как ви изглежда от тази гледна точка страната днес?
- Така беше, но днес очевидно се наблюдава подем на индустрията. Това си личи от факта, че има голямо търсене на кадри. Очевидно се наблюдава и недостиг на такива. Дори мога да кажа, че откриването на Колежа в Казанлък е продиктуван точно от този остър недостиг на кадри за индустрията, особено в машиностроителните специалности.
 
- Кои са най-търсените специалности на пазара по ваши наблюдения?
- Без никакво съмнение това са специалистите по IT-технологиите – там търсенето е най-голямо, както и заплащането разбира се. Там нямаме проблеми със запълването на местата.
 
- Как се справяте с конкуренцията на частните учебни заведения?
- Ние нямаме конкуренция в частните университети, защото инженерни специалности в частните университети просто няма. Не само, че не са атрактивни, но са и скъпи за обучение. За да се произведе един инженер трябва много скъпа материална база, каквато частните висши учебни заведения не могат да си позволят. Има само два университета, които предлагат комуникационна и компютърна технология като специалност. Но когато говорим за енергетика, корабоплаване, авиация, продължим с електротехника, електроника и автоматика, с общото инженерство – няма ги в частните университети.
 
- Смятате ли, че ако „Фолксваген“ построи онзи прословут завод у нас, ние можем да ги захраним с кадри?
- Знам за този проект и мога да кажа, че можем да ги захраним със специалисти – не само инженери, но хора от средния персонал. Може би не веднага, не наведнъж, но ние имаме потенциала да произведем тези кадри.
 
- В кои направления може да България, като индустрия, технологии, може да се конкурира на световно ниво с могъщи икономики като тези на САЩ, Китай, Южна Корея, европейските държави?
- Ние успешно се конкурираме в областта на IT технологиите, в областта на електротехниката, електрониката и автоматиката, в областта на комуникационната и компютърната техника.
 
- Как изграждате материално-техническата база? Тя, казахте, е доста скъпа.
- Средствата за базата се придобиват по няколко начина. Тези, които идват по линията на бюджета не са достатъчни, затова университетът участва в национални и европейски проекти – по фонд научни изследвания на министерството, европейски проекти по развитие на човешките ресурси „Хоризонт 2020“ и участваме в изграждането на три центъра за върхови постижения и един за компетентности, в които делът на университета общо е около 152 млн. лева, която е значителна сума. Надяваме се, че чрез тези средства ние ще можем да подобрим нашата инфраструктура, материалната база, защото това директно ще рефлектира върху качеството на обучение.
 
- Индустрията как ви подпомага?
- Гладът за кадри кара частните компании да инвестират много в Техническия университет, като обзавеждат центрове, лаборатории изцяло за тяхна сметка. Бих посочил всичките телекомуникационни оператори, бих посочил също фирми като „Телемеханик“ в областта на автоматиката. В областта на транспорта – също.
 
- В двора на ректората видях и доста момичета. Жените интересуват ли се от инженерни специалности изобщо?
- О, все повече. Както от военно дело, така и от техника и започват да конкурират изключително добре мъжете. И не само ги конкурират, но и ги стимулират да учат повече.
 
- Имате ли дами, които са завършили вашия университет и се гордеете с тях?
- Има доста изявени от тях, да. Бих посочил една дама инженер, завършила технология на машиностроенето – председателя на парламента - госпожа Цвета Караянчева.
 
- Да, определено е изявена. И освен това ви е съгражданка – от Кърджали.
- Съграждани сме, но не съм имал възможността да я познавам, преди да влезе в политиката на такава висока позиция. Бих посочил също бившият вицепремиер Лидия Шулева, която също е завършила Техническия университет. Бих посочил и сегашната заместник-министърката на образованието – Таня Михайлова. Също – небезизвестната Саша Безуханова и още много други.
 
- Ако трябва да поискате от държавата помощ – законодателна, финансова, какво би било то?
-  Това, което ми се иска, особено законодателно, да се разрешат възможностите за споделени ресурси на университетите. Държавните университети, особено тези, които са на територията на Студентски град и са произлезли от бившата Политехника, имат доста общи части – касаещи обучението по математика, по физика, по химия. Единият университет е по-добър в едното, другият – в другото. Същото касае спортните комплекси. Нашата база например се ползва от пет университета и по някакъв начин това трябва да бъде регламентирано законодателно. Това означава да можем да предоставяме обучението един на друг по определени специалности и дисциплини.
 
- Как би изглеждало това реално?
- Съвсем конкретно, може да се създаде един общ център по обучение по математика, който да обслужва Минно-геоложкия институт, Химическия, Лесо-техническия университет. Същото може да се случи и с обучението по химия, по чужди езици. По този начин мога да се обединят както кадровите, така и материалните ресурси. Това ще доведе до съкращаване на разходите и до повишаване на качеството на образование.
 
- А това няма ли да доведе до съкращаване на преподавателите?
- Едва ли. Ние и сега имаме недостиг на преподаватели, така че няма опасност да бъдат съкратени преподаватели. Вижте, споделянето ще даде възможност на всички тези университети да повишат качеството на обучение.
 
- Какви са стандартите на заплащане при инженерите?
- Различни са. В IT сектора получават сериозни заплати и премии. Това пък кара много български специалисти да се връщат у нас. В областта на машинното инженерство, енергетиката, все още не са достатъчно високи заплатите и това води и до отлив на кадри. Ще призная, че трудно запълваме местата за енергетици. Това е проблем и на обществото, но и бизнеса. Ние разчитаме на бизнеса. Ако го няма него, няма да ни има и нас. Затова той участва все по-активно не само в подкрепата на университета, но дори и в изготвяне на учебните програми, защото това го касае пряко. Без активното взаимодействие на университета с бизнеса, обучението в инженерството е невъзможно.
 
- Вие сте горди от това, че в Техническия университет е заработила първата телевизия у нас. Така ли е?
- Фактите говорят повече от всичко друго. Опитите да се подаде телевизионен сигнал започват още през 1951-а. Тогава, когато много малко държави по света са имали телевизия. Първото излъчване е направено през 1952 година. Тогава е подаден телевизионен сигнал по жица между две лаборатории. А безжичното излъчване започва на 1 май 1954 година. Това се случва от кула на покрива на старата сграда на университета, до паметника на Васил Левски, която сега е галерия „Квадрат 500“. Два дни в седмицата е излъчвана програма - по два часа филми и кратки репортажи. Създава се и телевизионен център, и забележете, той съществува до 1960-а година. А година по-рано се създава БНТ. Това е забележително, че сме имали две програми от самото начало.
 
 
Нашият гост
Чл. кор. проф. дтн. инж. Георги Славчев Михов е български учен, инженер по електроника, изобретател, ректор на Техническия университет в София от 2014 г., член-кореспондент на Българската академия на науките от 2018 г.
Михов е възпитаник на езиковата гимназия „Христо Ботев“ в Кърджали. Завършва ВМЕИ „Ленин“ (сега Технически университет) в София със специалност „Електронна техника“. Изобретател.
Проф. Михов е научен секретар на Специализирания научен съвет по електронна и компютърна техника при Висшата атестационна комисия (2004-2010). Член е на Научния съвет на Института по биофизика и биомедицинско инженерство на БАН (2010) и на Съюза на учените в България (секция „Биомедицинско инженер

Вижте интервюто тук

Тrud.bg, 19.06.2019 г.

Вlitz.bg, 19.06.2019 г.

2019-06-19

ЧЕЗ получи високо отличие за програмата си насърчаване на дуалното обучение в България

18.06.2019 г.
 
Компанията бе наградена за социалните придобивки, които предоставя на учениците в дуална форма. Особено голяма гордост за ЧЕЗ е лицензираният технически учебен център, който бе открит през 2016 г. В него има технически полигон - пълно копие на нашата електроразпределителна мрежа. ЧЕЗ бе един от отличените партньори по проекта за насърчаване на дуалната форма на обучение - ДОМИНО. „ЧЕЗ Разпределение България" АД получи „Награда за фирма с най-добри социални придобивки за учениците в дуална форма на обучение“ на официална церемония, която се състоя на 12 юни в София. "Осигуряването на качествено образование в областта на електроенергетиката е от ключово значение за такъв стратегически сектор за всяка една държава какъвто е енергетиката. Затова ЧЕЗ превърна професионалното образование в основен елемент на своята политика за корпоративна социална отговорност. Благодаря на хората зад проекта ДОМИНО за приноса му в утвърждаване на дуалната форма на обучение в професионалното образование в България. Очаквам всички, които сме част от него, да използваме възможността и да продължим да работим за налагането на дуалната форма на обучение, която доказа, че в най-висока степен сближава нуждите на образованието и бизнеса“, каза Евгения Накова, директор „Човешки ресурси“, „ЧЕЗ България“ ЕАД. ЧЕЗ е една от първите компании в България, които се включиха в дуалното обучение по електротехника в страната.Тази година в ЧЕЗ Разпределение бяха назначени 12 ученици от 11-ти клас, които се обучават по дуалната форма в професионална гимназия по механоелектротехника „Никола Й. Вапцаров“ в София и Професионалната гимназия по механо-електротехника в град Плевен. През 2020 г. предстои да бъдат назначени и ученици от 11-ти клас от гимназия „Мария Кюри“, гр. Перник. Сключвайки трудови договори, всички те ще могат да се възползват от социалните придобивки, които са достъпни за служителите на ЧЕЗ. "Нашата цел като работодател е да осигурим подходяща среда и да дадем възможности за професионално и личностно развитие на младите хора и специалистите, за да ги задържим в България и в българската енергетика“, допълни Евгения Накова. Напоследък много се говори за връзката между бизнеса и образованието и за това, че училищата не подготвят учениците си в съответствие с нуждите на бизнеса. Ние също го забелязахме и затова превърнахме енергийното образование в център на нашата политика за социална отговорност, заяви г-жа Накова и допълни, че дружествата на ЧЕЗ в България са разработили множество програми, по които сътрудничи с различни училища, техникуми и университети, а някои от тях осъществява самостоятелно. ЧЕЗ развива дългосрочно и успешно сътрудничество с висшите учебни заведения, които са инкубаторите на бъдещите специалисти. Сътрудничеството е насочено към осъвременяване на учебните програми и задържане на младите хора в България. Сред резултатите от съвместната работа с държавните и учебните институции е проектът „Актуализиране на учебни програми по електротехнически специалности в ТУ-София в съответствие с изискванията на бизнеса“ за 4 специалности, бакалавърска и магистърска степен. Създадена е магистратура в Стопански Факултет на ТУ-София – специалност „Мениджмънт в електроенеретиката“. Създадена магистратура във ВА „Г. С. Раковски“, специалност „Индустриална и енергийна сигурност“. Една от инициативите, чрез които се подкрепят талантливите ученици от професионалните гимназии, е конкурсът „Стани стипендиант на ЧЕЗ“. През настоящата година се проведе седмото му издание. Целта му е да открие и предостави стипендии на най-успешните дванадесетокласници от гимназиите с електротехническа насоченост в Западна България. Партньор на компанията в проекта е Министерство на образованието. Учениците - победители в конкурса имат право с оценката от него да кандидатстват в Техническия университет, Минно-геоложкия университет, Колежа по електроника и електротехника и Висшето транспортно училище „Тодор Каблешков“ – София. Досега в конкурса са участвали над 850 ученици, от които 52 са получили стипендии от ЧЕЗ, а някои от тях впоследствие са назначени на работа в компаниите от Групата ЧЕЗ в България. От миналата година ЧЕЗ дава стипендии и на студенти. Целта на тази инициатива е да покаже на младите хора, че те са желани и ценени в България и че те имат възможности за професионална реализация в родината си. Независимо дали след това ще започнат работа при нас или в друга компания, те ще имат знания и опит за това как изглежда бизнесът, заяви директорът “Човешки ресурси“ на ЧЕЗ България.

Вижте статията тук 

Dnes.bg, 18.06.2019 г. 

Investor.bg, 18.06.2019 г.

2019-06-19